Grand Banks jr Startet 18.August.2019 Link til dette innlegget Startet 18.August.2019 Har en VP TMD40A som fremdeles (etter Systemrens av både sjøvannskrets og ferskvannskrets) blir for varm dersom jeg legger den i høy marsjfart. Dvs 2-300 under maks. Maks er rundt 3400. På maks spretter den opp i 95 grader på under ett minutt, og da tar jeg den ned i 2500 til 3000, og den kjøler seg raskt ned igjen. Motoren får alltid varme seg godt opp før jeg gjør tester, bare så det er sagt . Normal driftstemp ved ca 1500 er ca 70-75 C. Ligger omtrent der på 2500 også. Men over det så sliter den med å bli kvitt varmen. Men hvis jeg har kjørt en stund (5-10 minutter) på 3000 (da ligger temp på 90 C) så er alt normalt med oljetrykk til jeg senker turtallet. Da synker oljetrykket konsekvent og umiddelbart med turtallet. Det stabiliserer seg på 1 bar. (Normalt er 3,5-4) Øker igjen hvis jeg gasser mer igjen. Bruker Biltemas olje for denne motoren. Ny olje og oljefilter i år. Riktige spesifikasjoner. Er trykkfallet et uttrykk for at oljen blir for varm, altså for tynn viskositet pga varmen? Hva kan dette skyldes? Kan det være belegg i sjøvannsdelen av oljekjøler? Eller tette oljekanaler? Finnes det en vanlig feil med disse? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Roger jo Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 (redigert) Det var rask økning har ikke du 2 termostater? Redigert 18.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Tett eksosbend? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Har to termostater. Byttet begge i fjor. Kokte dem for å se før montering, og åpnet fint begge to der de skulle. Forskjellige åpningstemp ja. Akkurat samme i fjor. Takler ikke at jeg presser motoren over 3000. Kan ligge en stund på 3000, men jeg er ikke komfortabel med at temp stiger til 90-95. Synes marginen er for lav til kok. Burde stabilisert seg på mellom 80 og 88 tenker jeg. Det er én slange jeg ikke har byttet. Den fra varmeveksler som går i en sving inn på motoren. Litt usikker på om den går til oljekjøler, men det virker som eneste mulighet egentlig. Er det slik at hvis det er en blære i en slange så vil den utvide seg ved større temperaturer eller ved økt impeller o/m? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Jeg ville demontert kjølere og gjort rent mekanisk, hvis du ikke finner noe på den siste slangen din. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Typisk VP40A problem, her er det nok dårlig sirkulasjon i kjølesystem og muligens dårlig oljesirkulasjon. I flere tilfeller har jeg sett at rester av anoden i oljekjøler faller av og blokkerer rørene, for å finne ut det må du nok ut med innmaten. Det er like greit å ta den jobben, før du kjører varmt og toppen går. Jeg brukte ei 6mm lang borr og staka igjennom med bakenden Anbefaler å ta en sjekk på kjøler på giret også, der kan det også være tett. Oljetrykk vil synke når olja blir varm, men det var lavt trykket ditt. Systemflush er lurt å ta, da snakker jeg om innvendig motorvask. Jeg brukte et vannbasert produkt fra QMI og det løsner tette oljekanaler. Men da innebærer det at du må bytte olje etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Ville sjekket med et IR instrument om motoren virkelig er så varm som du leser av. Både giver og instrument har sin levetid. Er giver eller instrument bytte med noe uoriginalt er det ikke sikkert det går helt bra. Flere andre her har og sikkert opplevd bare det å slå på instrumentlysene eller en annen bruker så endres utslagene på målerne. Ikke få luringer har tatt ut "strøm" fra instrumentbordet. Aner ikke om du har byttet alt av kjølevennslanger på motoren? Ikke få som har opplevd innvendig delaminering som ikke var synlig før de ble demontert og kikket inni. Begynner å bli mange år siden nå, en det er vel noen lange slange bak på motoren? Har sett de de laminere og dermed redusert gjennomgang av sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Tar det en gang til. Redusert gjennomstrømming av sjøvann vil gi opplyste symptomer. Rust i avgasskrøken har gjentagne ganger vist seg å være synderen. IR-termometer mot bunnpannen vil gi indikasjon på oljetemp. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Takker. Har byttet alle kjølevannsslanger på motoren utenom den jeg nevnte. Regner med at jeg demonterer oljekjøler når båten kommer på land. Vil først kjøre en oljeflush som du nevner @Kweelhouse. Jeg brukte QMI (tror det var den. Kjøpte på bilrekvisita.) på én Mercedes E300 TDT 1998 en gang. Verdt å prøve på båten også. Må vel bytte filter også? (Det som står der nå har maks gått 30 timer nå tror jeg.) Husker du hva jeg må demontere for å få ut oljekjøleren? Må jeg ha av varmeveksler etc ? Eksosbend har jeg hatt av i forbindelse med feil med pakning på turbo i fjor. Mener å huske at det var fint. Jeg så i alle fall ingenting i bendet som jeg husker @Hulda. Men det skader ikke å sjekke en gang til. Er raskt å sjekke. Vanntemp synker fort når jeg legger motoren rundt 2500. Da stabiliserer den seg ganske raskt på ca 75C. Men oljetrykket blir stadig lavt. Det er konsekvent slik, altså at dette skjer. Så jeg har ikke noe tro på at det er feil med instrumentet, men skal se om jeg får målt temp på bunnkassen ved testkjøring. Takk for alle innspill! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Jeg har samme motor. På 3000 så ligger den på ca 85. Oljetrykket er ca 3 ved det turtal. Ca 3,5 ved 2500. Ligger jeg i 2200-2500 så ligger temp mellom 75 å 80. Går jeg ned i 1500, så er temp nede rundt 70. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mort1 Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Hvis det blir slik at du må demontere kjøleren(e), vil jeg anbefale å bruke rørbørste på drill. Det synest jeg er fortreffelig til slikt arbeid. https://www.globaltools.no/verktoy/skjaereverktoy/renseverktoy/rorborste-500mm-14-35326-131664 Ved bruk av et langt bor, som nevnt lenger oppe, vil jeg fåreslå å runde eggen litt på ytterkanntene, slik at det blir litt snillere mot kobberrørene.. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 9 hours ago, Grand Banks jr said: Takker. Har byttet alle kjølevannsslanger på motoren utenom den jeg nevnte. Regner med at jeg demonterer oljekjøler når båten kommer på land. Vil først kjøre en oljeflush som du nevner @Kweelhouse. Jeg brukte QMI (tror det var den. Kjøpte på bilrekvisita.) på én Mercedes E300 TDT 1998 en gang. Verdt å prøve på båten også. Må vel bytte filter også? (Det som står der nå har maks gått 30 timer nå tror jeg.) Husker du hva jeg må demontere for å få ut oljekjøleren? Må jeg ha av varmeveksler etc ? Eksosbend har jeg hatt av i forbindelse med feil med pakning på turbo i fjor. Mener å huske at det var fint. Jeg så i alle fall ingenting i bendet som jeg husker @Hulda. Men det skader ikke å sjekke en gang til. Er raskt å sjekke. Vanntemp synker fort når jeg legger motoren rundt 2500. Da stabiliserer den seg ganske raskt på ca 75C. Men oljetrykket blir stadig lavt. Det er konsekvent slik, altså at dette skjer. Så jeg har ikke noe tro på at det er feil med instrumentet, men skal se om jeg får målt temp på bunnkassen ved testkjøring. Takk for alle innspill! Du må demontere slanger som går inn/ut av oljekjøler samt peilerøret. Det er fire bolter i endelokket på oljekjøleren. For å få ut innsatsen må du nok banke litt i forkant av oljekjøler. Lurt å bruke gummiklubbe Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Jeg har hatt samme motor. Min ble vel ikke fullt så varm, kanskje 90, men så ikke det i særlig grad på oljetrykk så vidt jeg husker. Kjørte systemrens begge kretser, og qmi motorvask, sjekket eksosbend, uten at det hjalp noe. Byttet også oljekjøler, da jeg var heldig å få en ny, fra en som solgte deler fra en havarert. Ingen av disse tingene hjalp, men jeg la ikke noe mere i det, da den satt i deplasementbåt, og aldri marsjet over 2800. Men jeg skulle bytte termostater på den, og gjorde et forsøk med de gamle først. Jeg klippet av den lille perla som sitter i hullet på kraven, og borret tre slike hull til. Det var litt tidlig på våren, og da jeg testet, fikk jeg ikke varm motor uansett hvordan jeg kjørte. Satte i nye termostater, og alt var som før, altså varm. Har ikke nok greie på dette, så jeg vet nøyaktig hva som skjer når jeg gjorde dette, så jeg skal ikke anbefale dette som løsning. Den ble uansett for kald med fire hull, men om man bare hadde klippet bort denne perla på en av termostatene kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) Det med å borre hull i termostaten har jeg vært med på for mange år siden. Resultatet var litt lavere temperatur på marsj men ble nesten kald når turtallet ble redusert.. Men årsaken til problemet var for liten kapasitet på kjøleren. Løste seg først da varmeveksleren ble byttet med den som var beregnet til motoren. Men en motor som forlot samlebåndet en gang mellom 1976 og 85 ville jeg ikke stolt helt på instrumentene ombord før det var sjekket med f.eks IR måler. Spesielt siden du og har lavt oljetrykk. Er sikkert en eller annen i nærheten som har en slik du kan låne noen timer? Et manuelt manometer for oljetrykket er og greit å sjekke med for å være helt sikker. Redigert 19.August.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Gudrun skrev 23 minutter siden: Et manuelt manometer for oljetrykket er og greit å sjekke med for å være helt sikker. Jeg forstår i teorien hvordan dette gjøres, men i praksis så vet jeg ikke hvor jeg kan kople meg på. Vedr oljetrykk: Det er aldri problemer med oljetrykket til vanlig. Det er først når jeg har kjørt motoren hardt slik at temp på kjølevannet er rundt 95C. Det skjer aldri uten at jeg presser motoren over 3100 såpass lenge at jeg ser at temp på kjølevannet stiger opp mot kritiske nivå. Hvis jeg har gjort dette "raskt" så er det heller ikke problem med oljetrykk. Men hvis jeg legger båten i 3000-3100 i 10 minutter så temp kryper opp og ligger lenge på 90+ C, så oppfører oljetrykket seg slik. Trykket holder seg fint så lenge turtallet ligger der, men faller når jeg reduserer turtallet. Da følger oljetrykket turtallet ned (og opp). Det stabiliserer seg på ca 1 bar nær tomgang. Ligger vel på ca 2 bar ved 1300-1500. Det er derfor jeg mistenker at oljen blir for varm, og dermed for tynn i viskositeten, til at oljepumpen klarer å opprettholde trykket. Min motor er nok 1979 modell. Båten ble bygget i 1979, men byggeår står som 1980. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Gullfisk skrev for 1 time siden: Jeg har hatt samme motor. Min ble vel ikke fullt så varm, kanskje 90, men så ikke det i særlig grad på oljetrykk så vidt jeg husker. (...) Den ble uansett for kald med fire hull, men om man bare hadde klippet bort denne perla på en av termostatene kanskje... Jeg har ikke problem med oljetrykk hvis jeg ligger på under 90C, men hvis jeg presser slik at den ligger på 90+ C over litt tid (10 min) så synker oljetrykket når jeg reduserer turtallet. Det faller ikke mens jeg ligger i høyt turtall. Jeg har ikke tenkt så mye på det, men det er vel logisk at ved økt gjennomstrømning av kjølevæske så vil motoren få bedre kjølig , og dermed også oljen få bedre kjøling? Det krever lite å fjerne den "perlen". Jeg undret meg over hvorfor de er der i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Gudrun skrev 37 minutter siden: Løste seg først da varmeveksleren ble byttet med den som var beregnet til motoren. Var det en TMD40A, eller en annen motor? Jeg har jo den kjøleren som er beregnet for motoren, men med for lite kapasitet når den har vært i bruk litt... Er jo kjent for å måtte ha rens ofte for å holde seg god nok. Kunne jeg ha montert enn B-kjøler? Passer den på motoren, selv om jeg ikke har ladeluftkjøler? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LALUNA II Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Helt normalt at oljetrykk synker litt når en slakker når en kjører hardt da oljen blir tynnere pga.temp ikke stort å bekymre seg for så lenge alt er normalt når du går på marsjturtall Er en rør kjøler ved på gearkassen (MS3) denne kan gro igjen å bremse kjølevannet betydelig Sjekk den ...bare å stake opp de rørene så hjelper det på temp.. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gudrun Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) Til Grand Banks jr.:Nei det var en helt annen motor. Hvor oljetrykksgiveren er plassert hos deg må jeg innrømme jeg har glemt etter alle de årene siden siste jeg skrudde på en slik. Regner med det er andre her som kan hjelpe????? Ellers kan jeg legge til at forrige uke ringte en bekjent som trengte hjelp med å identifisere dynamoen. Ladet ikke lengre og skulle kjøpe ny påstod han. Voltmeteret viste kun litt over 12 volt på hurtig tomgang. Men da jeg målte rett på batteriene med hurtig tomgang fikk jeg 14,2 volt. Så greit å begynne i rett ende før man bruker masse tid og penger... Redigert 19.August.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 LALUNA II skrev 17 minutter siden: Helt normalt at oljetrykk synker litt når en slakker når en kjører hardt da oljen blir tynnere pga.temp ikke stort å bekymre seg for så lenge alt er normalt når du går på marsjturtall Er en rør kjøler ved på gearkassen (MS3) denne kan gro igjen å bremse kjølevannet betydelig Sjekk den ...bare å stake opp de rørene så hjelper det på temp.. Er det bare å demontere kjølerøret på hver side av girkassen og stake igjennom? Det har jeg ikke gjort. Jeg har kun brukt SystemRens over 2 dager der jeg laget et lukket system av sjøvannskretsen og startet og kjørte motoren varm et par ganger om dagen. Brukte hageslange til å kjøle ned eksosbend og eksos. Men dette hjalp ikke på temp. Men klart, hvis det sitter en del av en sinkanode i oljekjøler eller i girkassekjøler så hjelper ikke Systemrens veldig mye. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Gudrun skrev 17 minutter siden: Hvor oljetrykksgiveren er plassert hos deg må jeg innrømme eg har glemt etter alle de årene siden siste jeg skrudde på en slik. men regner med det er andre her som kan hjelpe????? Ok, så manometer skal monteres i stedet for oljetrykkgiver? Da skal jeg finne ut av det. Står denne slik at jeg kan gjøre dette uten at olje renner ut? (antar det, men har aldri skrudd ut denne på noen av motorene jeg har hatt) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gudrun Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Sånn tatt ut fra en himla gammel husk er den på siden av motoren. Oljen renner ikke ut hvis motoren er stoppet. Vel kan være det kommer en ørliten skvett når du fjerner giveren. En fille i beredskap holder. Noen av vp motorene har 2 oljetrykksgivere plassert ikke langt fra hverandre (Trykk og alarm)mens andre igjen kan ha en med begge deler på.. Sikkert en annen her med mer oppdatert lokalkjennskap enn meg vil jeg tro. Har du instruksjonsboken kan du følge fargene på ledningene. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) Der slangen går ned (ikke gul pil det er påfylling) demonter det lokket stag opp rørene inni der de er sikkert fulle av kalk forsiktig med pakning skru ut anode i bunnen Redigert 19.August.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Hvor er det temp sensor måler temp på én TMD40A? I dag tok jeg med meg IR temp måler, og kjørte motoren god og varm. Lot motoren kjøre 10+ min på 3100. Jobbet en del da det var kraftig sjø i mot, og etterpå med. La så båten i 2000 o/min mens jeg hoppet ned og målte med IR temp måler på termostathuset. Oppå, ved siden, og samme på varmeveksler. Peak temp var 80,4 C. Lå på mellom 79,8 og da maks 80,4. Instrumentet på dashbord viste 90 C. Gjorde dette to ganger. Betyr dette at reell temp er ca 80C, eller burde jeg målt et annet sted? Ved kjøring rundt 1500 over lengre tid ligger temp på ca 73C som stemmer med når termostaten skal åpne. Kan temp måler stemme ved 73C, men ha 10 C misvisning ved 80C? Jeg glemte å måle termostathus ved 73C på instrument. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Roger jo Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Har du flere temp. instrumenter kan du kryss-bytte, Eller så kan du skru ut giveren lage en skjøt og ha giveren i en kaserolle med vann, varme vannet 10 og 10 grader og måle med et manuelt termometer så ser du om instrument ditt viser rett. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.