Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Det kan jeg gjøre. God referansemåling med "koking". Burde instrument samstemt med målt temp i termostathus? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Roger jo Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Sjekk ut tempgiveren til instrumentet. Og du har vel en egen føler til for høy temp sjekk den og. Så vet du at vann målingene er i orden og det er To "HVIS " som er vekk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Roger jo skrev for 4 timer siden: Sjekk ut tempgiveren til instrumentet. Og du har vel en egen føler til for høy temp sjekk den og. Så vet du at vann målingene er i orden og det er To "HVIS " som er vekk. Er alt originalt, så har han en for temp viser ja, og en for temp alarm ja. Men så spørs det hvor trangt det er i motorrommet, for disse sitter nede på siden av motor, bakom dynamo ca.Så kan bli trangt å komme til disse, om det er et sådan motorrom, med kun 2cm klaring på hver side av motor. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Vet ikke om alt er originalt. Men har ikke grunn til å tro annet. Har mer enn 2cm klaring ja. Er vel fort 20 cm klaring på styrbord side. Så da sitter temp måler under varmeveksleren et sted, rett i blokka på motor da? Fikk satt båt på land for vinteren i dag. Pga jobb, unger og kone i fulltidsstudie så blir det ikke tid til flere turer i år. Men fiskebåt skal ut da. Uansett så får jeg nå tid til å rote rundt i motorrommet og koke disse giverne/ følerne. Sitter disse også skrudd til med koniske gjenger, slik som sinkanodene? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Christian V Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Grand Banks jr skrev On 18.8.2019 at 15.21: Har en VP TMD40A som fremdeles (etter Systemrens av både sjøvannskrets og ferskvannskrets) blir for varm dersom jeg legger den i høy marsjfart. Dvs 2-300 under maks. Maks er rundt 3400. På maks spretter den opp i 95 grader på under ett minutt, og da tar jeg den ned i 2500 til 3000, og den kjøler seg raskt ned igjen. Motoren får alltid varme seg godt opp før jeg gjør tester, bare så det er sagt . Normal driftstemp ved ca 1500 er ca 70-75 C. Ligger omtrent der på 2500 også. Men over det så sliter den med å bli kvitt varmen. Men hvis jeg har kjørt en stund (5-10 minutter) på 3000 (da ligger temp på 90 C) så er alt normalt med oljetrykk til jeg senker turtallet. Da synker oljetrykket konsekvent og umiddelbart med turtallet. Det stabiliserer seg på 1 bar. (Normalt er 3,5-4) Øker igjen hvis jeg gasser mer igjen. Bruker Biltemas olje for denne motoren. Ny olje og oljefilter i år. Riktige spesifikasjoner. Er trykkfallet et uttrykk for at oljen blir for varm, altså for tynn viskositet pga varmen? Hva kan dette skyldes? Kan det være belegg i sjøvannsdelen av oljekjøler? Eller tette oljekanaler? Finnes det en vanlig feil med disse? Nå er ikke jeg noen ekspert. Men oljetrykket skal jo synke når oljen blir varm. Varm olje blir tynnere, og derfor synker trykket. VP sier vel at minimum oljetrykk på varm motor skal være rundt 1 bar (?) på de eldre dieselmaskinene. Ville tatt en prat med VP verksted før store modifikasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Når min motor er skikkelig varm, og jeg legger turtall på tomgang så er trykket ca 0,5 i følge instrumentet. Men det stiger litt etter noen minutter, og ender rundt 1. Mulig det er innenfor da? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 (redigert) Ja de sitter rett inn i blokka. Husker ikke hva gjenger det er på disse, da jeg aldrig har hatt de ute. Men fikk vite en fra noen i volvo gruppa hva gjenger det, men har glemt dette hehe Hadde problemer med gamle instrument panel, samt Temp på det nye også. Men fikk byttet temp viser, og da var alt ok. så kom aldri så langt at jeg skrudde ut givere. Men som sagt før, så kommer min motor aldrig ned på 1 bars olje trykk. Holder seg over 2 den. Redigert 22.August.2019 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Christian V Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Grand Banks jr skrev 21 minutter siden: Når min motor er skikkelig varm, og jeg legger turtall på tomgang så er trykket ca 0,5 i følge instrumentet. Men det stiger litt etter noen minutter, og ender rundt 1. Mulig det er innenfor da? 0,5 bar høres veldig lavt ut. Ved for lavt oljetrykk skal man jo nesten høres at ventiler går tørr, slik at metalliske lyder oppstår. Antar oljetrykkslampen lyser når du har 0,5 bar? Du bør også undersøke at du ikke har instrumentfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Christian V skrev 1 minutt siden: 0,5 bar høres veldig lavt ut. Ved for lavt oljetrykk skal man jo nesten høres at ventiler går tørr, slik at metalliske lyder oppstår. Antar oljetrykkslampen lyser når du har 0,5 bar? Du bør også undersøke at du ikke har instrumentfeil. Ja om instrument panel er originalt levert med motor, så er nok dette modent for bytte. Mitt var helt på tryna når jeg kjøpte båten. Det meste levde sitt eget liv i perioder, så derfor jeg fikk bygget nytt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Jakob T Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Alarmen for oljetrykk skal gå på 0.8.Høres ut som eit el problem.Mål oljetrykk med manometer,temp har du målt mer ir,og den er jo ok.Har hatt lignende problem,dei var el relatert.Satte på lanterner,temp steig, oljetrykk sank Ville målt med manometer og ir måler,da bør det nok bli riktig Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Alarmen har jeg aldri hørt. Så lurer på om den er defekt. Altså selve buzzeren. Den skal vel normalt ule i det man starter, i og med at den da har tenning på men ikke oljetrykk? Jeg får gå opp alle kabler og koplingspunkter som har med instrumentene å gjøre. Instrumentet blir 40 år nå, så det har nok gjort sin jobb. Det jeg stusser på er at det viser 4 bar i starten, og så lenge motor har turtall. Når motor er virkelig varm (og oljen er tynnere) så synker oljetrykket lineært med turtallet mer eller mindre. Helt ned til 0,5 bar, men stiger opp igjen til 1 bar. Hører ingen ulyder fra motor. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Jakob T skrev 39 minutter siden: Har hatt lignende problem,dei var el relatert.Satte på lanterner,temp steig, oljetrykk sank Hmm.. Interessant korelasjon :-) Ja, blir nok en nøye gjennomgang av det elektriske. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Kan tenke meg nytt instrument panel er det mest fornuftige. Men VP skulle ha over 15K når jeg sjekket. Så kjøpte et via ebay som hadde de instrumenter jeg trengte. Men måtte da koble ledninger med kabelsko, da ingen leverte med volvo plugg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
kdtran Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Så da sitter temp måler under varmeveksleren et sted, rett i blokka på motor da? Forutsatt at plasseringen er den samme på A og P versjonene av motoren sitter begge giverne på høyre side av motoren sett inn mot svinghjulet. Oljetrykk alarmsensoren sitter i underkant av oljekjøleren litt mot svinghjulssiden av motoren. Den kommer du relativt lett til. Giveren til instrumentet sitter i samme høyde mellom oljekjøleren og dynamoen. Anbefaler at du tar av dynamoen for å komme til denne. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 kdtran skrev 7 minutter siden: Forutsatt at plasseringen er den samme på A og P versjonene av motoren sitter begge giverne på høyre side av motoren sett inn mot svinghjulet. 40 motoren kom vel kun i A&B utgave. P utgave kom vel ikke før på 41 motor. Men ja på høyre/styrbord side på TMD40A Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.