Jump to content

Bøyd styrefinne på påhengsmotor, påvirker det kjøreegenskapene?

Slusk

Recommended Posts

Hei

Har en Bella 512 Excel med Evinrude 75HK. Denne motoren har nok dunket borti noe slik at styrefinnen er en anelse bøyd mot venstre. Tipper ca 1 cm avvik på spissen. Den ser ikke ut til å ha blitt vridd. 

Vil dette påvirke kjøreegenskapene på noen måte slik at det bør rettes? Den var slik da den ble kjøpt så jeg har ikke noe før/etter å sammenligne med. Det jeg merker er at båten lener seg litt mot venstre ved høye hastigheter, men det har jeg skjønt er vanlig på den båttypen.

\Atle

Trimplan er nok den dyreste løsningen på problemet. 

Ser du er hjemmehørende i Oslo. Ta bilde av finnen og send til Skjerdens mek verksted. (www.skjerdens.no) De er utrolig flinke og hyggelige. Har fikset to slike finner hos dem. Husker jeg riktig kostet det 1000-1500 kroner. 

Jeg fraktet båten til dem på egen henger. 

Redigert av GVH1979 (see edit history)

Takk for gode svar. Har sjekket en del på forumet og har sett mange muligheter for å rette den, men det er en viss risiko for at den knekker. Skal sjekke Skjerdens som det ble tipset om. 

Fikk også svar på at det kan påvirke kjøreegenskapene med lening den ene eller andre veien, så det at finnen primært er der for å beskytte propellen som en i en annen tråd nevnte, stemmer ikke helt.

Slusk skrev for 6 timer siden:

Fikk også svar på at det kan påvirke kjøreegenskapene med lening den ene eller andre veien, så det at finnen primært er der for å beskytte propellen som en i en annen tråd nevnte, stemmer ikke helt.

Dersom det er den tråden og innlegget under du sikter til mener jeg du har mistolket innlegget totalt...

image.gif.09b738690b41271dfc3f1079e08fc0a3.gif

2067086098_Finnepphenger.JPG.577e4484126c2a39cba0be70cf74943c.JPG

tilplan - belyser et praktisk problem du vil støte på (og som er viktig å være oppmerksom på) han går ikke inn på design-kriterier.

Dersom du har nøytral trim på motoren vil du oppleve minimal lening, har du flatbunnet båt vil du ikke merke noen ting...  trimmer du helt inn eller langt ut vil du kunne merke noe, men vil fortsatt mene at det er helt minimalt.

Dersom du flytter en tank med bensin vil det påvirke mye mer.

Redigert av dieselfan (see edit history)
GVH1979 skrev On 19.8.2019 at 23.09:

Ser du er hjemmehørende i Oslo. Ta bilde av finnen og send til Skjerdens mek verksted. (www.skjerdens.no) De er utrolig flinke og hyggelige.

Da har jeg vært hos Skjerden med båten. Det er folk som vet hva de driver med. Fikset både styrefinne og propell på dagen. Nå ser det ut som nytt. Propellen hadde mange hakk og hadde fått knekt av noen småbiter her og der. Dette fikset de. De mente at spesielt den slitte propellen ville kunne forårsake luting og lavere hastighet. Skal bli spennende å få båten på vannet igjen og teste dette ut.

Tommel opp for Skjerdens. (Litt reklame der altså)

Propell påvirker mest av alt ja. Tenk hvor stor hastighet bladene har igjennom vannet, og hvor ny drag bare en liten skjevhet vil gi. Det er ikke uten grunn at planende båter kan slite med å komme opp i plan bare med noen få rur på propellen...

Regner nå med at alt vil fungere knallbra! God høst på vannet!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Slusk skrev for 13 timer siden:

Da har jeg vært hos Skjerden med båten. Det er folk som vet hva de driver med.

Slusk skrev for 13 timer siden:

Tommel opp for Skjerdens. (Litt reklame der altså)

For meg er det mer fakta og anbefaling  :thumbsup:

Opplever det for egen del som meget nyttig at du gjør slik tilbakemelding :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...