Jump to content

Hvor sitter føleren til knopmåleren på D3

Engers

Recommended Posts

Har en Bavaria 33 med Volvo penta D3, fra 2008.  Når jeg var ute i går, så virket ikke knopmåleren.

Båten har ligget på sjøen i hele vinter og sommer, så jeg regner med at den er godt grodd under.

Båten skal opp en liten tur nå, så da tenkte jeg å få gjort reint der hvor føleren til denne knopmåleren sitter.

Er det et hjul som sitter under båten et sted, eller er det noen annen type løsning?

Er flere muligheter her (GPS, tridata(skovlhjul), avansert ekkoloddgiver, etc) men gjør du båten skikkelig ren under, inkludert evt giver du finner under båten så er det er god begynnelse. Kan godt være du finner en sort rund giver med et lite skovlhjul i. Sjekk at dette løper lett rundt ved å knipse på det etter rengjøring. Er det GPS hastighet du leser ut hjelper selvsagt ikke dette. Da kan det evt være dårlige batterier i GPS-mottaker, men da burde du heller ikke fått posisjon så det er raskt å sjekke.

Giveren sitter nok montert I dørken, foran masta. På min 39C er den plasert under dørken I forpiggen. Denne giveren kan tas ut når båten liggerpå sjøen, hvor en da setter ned en blindplugg når du tar ut giveren. det vil komme litt vann inn når du utfører dette.

Videoen her viser hvordan du går frem.

Redigert av Geir Kallevik (see edit history)

Kan noen fortelle meg hvilket behov man har for dedikert knopmåler nå som alle har plotter med SOG måling, bortsett for det å kunne regne seg fram til tidevansretning og fart? Som TS skriver har disse en tendens til å gro, og min erfaring fra tidligere tider var at den også ble unøyaktig ettersom slim og grlønske bygde seg opp før den til slutt gikk i stå.

Tror neppe jeg hadde villet ha nok en gjennomføring og nok en ting å fikse for å kunne lese tidevannet....

Big Horn skrev 1 minutt siden:

Kan noen fortelle meg hvilket behov man har for dedikert knopmåler nå som alle har plotter med SOG måling, bortsett for det å kunne regne seg fram til tidevansretning og fart? Som TS skriver har disse en tendens til å gro, og min erfaring fra tidligere tider var at den også ble unøyaktig ettersom slim og grlønske bygde seg opp før den til slutt gikk i stå.

Tror neppe jeg hadde villet ha nok en gjennomføring og nok en ting å fikse for å kunne lese tidevannet....

Veldig nyttig å kunne beregne strøm og dermed avdrift. 

På en seilbåt tildels enig, men dersom strømmen skal bidra til avdrift forutsetter det at denne kommer fra siden, og da får du ikke avlest dette med mindre du legger deg i strømmens retning i blandt, og det er ikke veldig aktuelt på større kryssninger. Ved kystseilas synes jeg det er enklere å lese strømmen på staker, garnbøyer, ol..

Big Horn skrev 4 minutter siden:

Kan noen fortelle meg hvilket behov man har for dedikert knopmåler nå som alle har plotter med SOG måling,

Behovet er vel styrt av bruken. For en seilbåt med vindinstrumenter er båtfart en viktig komponent som ikke erstattes av SOG. For en båt som ikke har vindinstrumenter, og aldri brukes over lengre åpne strekninger er vel behovet langt mindre. Dessuten er det fremdeles mange mindre båter som ikke har plotter.

1 minute ago, Aldebaran said:

Behovet er vel styrt av bruken. For en seilbåt med vindinstrumenter er båtfart en viktig komponent som ikke erstattes av SOG. For en båt som ikke har vindinstrumenter, og aldri brukes over lengre åpne strekninger er vel behovet langt mindre. Dessuten er det fremdeles mange mindre båter som ikke har plotter.

Her snakker vi altså motorbåt på 33 fot. Er så godt som sikker på at den har plotter.

Hulda skrev On 20.8.2019 at 13.46:

Neppe, trådstarter hevder å inneha motorbåt. Knopmåleren sitter heller ikke montert på D3'en. 

Nei, men den er koblet til EVC'n til D3. På den kan du henge på diverse givere som fart, dybde, vanntemperatur mm. Informasjonen presenteres i VP's instrumenter eller i plotter, hvis du har Interface for det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...