Engers Startet 19.August.2019 Link til dette innlegget Startet 19.August.2019 Har en Bavaria 33 med Volvo penta D3, fra 2008. Når jeg var ute i går, så virket ikke knopmåleren. Båten har ligget på sjøen i hele vinter og sommer, så jeg regner med at den er godt grodd under. Båten skal opp en liten tur nå, så da tenkte jeg å få gjort reint der hvor føleren til denne knopmåleren sitter. Er det et hjul som sitter under båten et sted, eller er det noen annen type løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Den kan sitte på hekken også. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Austlendingen Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) Feil svar - tenkte på seilbåt Redigert 19.August.2019 av Austlendingen Feil svar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Er flere muligheter her (GPS, tridata(skovlhjul), avansert ekkoloddgiver, etc) men gjør du båten skikkelig ren under, inkludert evt giver du finner under båten så er det er god begynnelse. Kan godt være du finner en sort rund giver med et lite skovlhjul i. Sjekk at dette løper lett rundt ved å knipse på det etter rengjøring. Er det GPS hastighet du leser ut hjelper selvsagt ikke dette. Da kan det evt være dårlige batterier i GPS-mottaker, men da burde du heller ikke fått posisjon så det er raskt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 20.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 GPS hastighet og posisjon er i orden. Det er hastigheten/knopmåleren til båten som ikke virker...... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) Giveren sitter nok montert I dørken, foran masta. På min 39C er den plasert under dørken I forpiggen. Denne giveren kan tas ut når båten liggerpå sjøen, hvor en da setter ned en blindplugg når du tar ut giveren. det vil komme litt vann inn når du utfører dette. Videoen her viser hvordan du går frem. Redigert 20.August.2019 av Geir Kallevik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Neppe, trådstarter hevder å inneha motorbåt. Knopmåleren sitter heller ikke montert på D3'en. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Motorbåt ja... Da star den garantert ikke foran masta. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Du har ett hjul som sitter omtrent under førerposisjon på styrbord side av båten . muligens bittelitt bak styreposisjon. det er knopmåler, men den har vel ikke mye med motoren og gjøre Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Engers Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Takk for alle svar. Båten er oppe på land nå, fordi jeg skal få fikset tiltsylindrene. Var og titta i går, og så at de hadde høytrykkspylt båten under, Fant da dette hjulet, som er der hvor du sa MaSa. Det går hvert fall nå veldig lett og fint, så da satser jeg på at dette er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) Husk på at du kan trekke inn denne sensoren og rengjøre den mens båten ligger på vannet. Du skal ha liggende en blindplugg som du setter i hullet mens du rengjør. Det kommer inn et par liter vann under byttet, det tørker du lett opp med en klut eller svamp. Redigert 21.August.2019 av Aldebaran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Kan noen fortelle meg hvilket behov man har for dedikert knopmåler nå som alle har plotter med SOG måling, bortsett for det å kunne regne seg fram til tidevansretning og fart? Som TS skriver har disse en tendens til å gro, og min erfaring fra tidligere tider var at den også ble unøyaktig ettersom slim og grlønske bygde seg opp før den til slutt gikk i stå. Tror neppe jeg hadde villet ha nok en gjennomføring og nok en ting å fikse for å kunne lese tidevannet.... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Geir Kallevik skrev On 20.8.2019 at 13.55: Motorbåt ja... Da star den garantert ikke foran masta. Ikke i dørken heller, da ville den virke dårlig uansett om det var motor eller seil og man ville snuble i den stadig vekk Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Big Horn skrev 1 minutt siden: Kan noen fortelle meg hvilket behov man har for dedikert knopmåler nå som alle har plotter med SOG måling, bortsett for det å kunne regne seg fram til tidevansretning og fart? Som TS skriver har disse en tendens til å gro, og min erfaring fra tidligere tider var at den også ble unøyaktig ettersom slim og grlønske bygde seg opp før den til slutt gikk i stå. Tror neppe jeg hadde villet ha nok en gjennomføring og nok en ting å fikse for å kunne lese tidevannet.... Veldig nyttig å kunne beregne strøm og dermed avdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 På en seilbåt tildels enig, men dersom strømmen skal bidra til avdrift forutsetter det at denne kommer fra siden, og da får du ikke avlest dette med mindre du legger deg i strømmens retning i blandt, og det er ikke veldig aktuelt på større kryssninger. Ved kystseilas synes jeg det er enklere å lese strømmen på staker, garnbøyer, ol.. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Big Horn skrev 4 minutter siden: Kan noen fortelle meg hvilket behov man har for dedikert knopmåler nå som alle har plotter med SOG måling, Behovet er vel styrt av bruken. For en seilbåt med vindinstrumenter er båtfart en viktig komponent som ikke erstattes av SOG. For en båt som ikke har vindinstrumenter, og aldri brukes over lengre åpne strekninger er vel behovet langt mindre. Dessuten er det fremdeles mange mindre båter som ikke har plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 1 minute ago, Aldebaran said: Behovet er vel styrt av bruken. For en seilbåt med vindinstrumenter er båtfart en viktig komponent som ikke erstattes av SOG. For en båt som ikke har vindinstrumenter, og aldri brukes over lengre åpne strekninger er vel behovet langt mindre. Dessuten er det fremdeles mange mindre båter som ikke har plotter. Her snakker vi altså motorbåt på 33 fot. Er så godt som sikker på at den har plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg kom med en generell bemerkning til ditt spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg seilte før de padlehjula var funnet opp. Seilte helt fint den gangen også. Hulda seiler fremdeles uten. SOG forteller når jeg eventuelt kommer frem. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Sitat Hei dere. Det blir spurt om behovet for denne knopmåleren. Jeg har plotter i båten, så behovet for denne knopmåleren er ikke så stor. Men når den først er der, vil jeg gjerne at den fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Hulda skrev On 20.8.2019 at 13.46: Neppe, trådstarter hevder å inneha motorbåt. Knopmåleren sitter heller ikke montert på D3'en. Nei, men den er koblet til EVC'n til D3. På den kan du henge på diverse givere som fart, dybde, vanntemperatur mm. Informasjonen presenteres i VP's instrumenter eller i plotter, hvis du har Interface for det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.