Jump to content

Permanent montert dieselpumpe for enkel utluftning.

Kuleventil

Recommended Posts

Jeg kunne tenke meg å montere en manuell eller elektrisk dieselpumpe mellom tank og dieselfilter. Dette for å slippe å lufte motoren hver gang jeg bytter filter eller tapper vann fra vannutskiller. Dette burde være av interesse for de fleste.  Pumpen skal kun brukes ved skifte filter eller når man jobber med motorens dieselsystem. Når den ikke er i bruk må den ha bypass slik at motorens egen pumpe suger diesel fra tank. Noen som har løsning på dette? 

Kuleventil skrev for 5 timer siden:

Jeg kunne tenke meg å montere en manuell eller elektrisk dieselpumpe mellom tank og dieselfilter. Dette for å slippe å lufte motoren hver gang jeg bytter filter eller tapper vann fra vannutskiller. Dette burde være av interesse for de fleste.  Pumpen skal kun brukes ved skifte filter eller når man jobber med motorens dieselsystem. Når den ikke er i bruk må den ha bypass slik at motorens egen pumpe suger diesel fra tank. Noen som har løsning på dette? 

Hei :smiley:

Dette er tatt opp flere ganger på forumet(søkefunksjon oppe til høyre). @Lars H. har blandt annet denne løsningen og såvidt jeg har forstått er han fornøyd.

Pumpen går på tenningen.

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Holder på med et lignende prosjekt for min Deutz Vetus DT67. Kjøpt en «primer pump» på Ebay som jeg har tenkt å flette inn på drivstofflinja etter finfilteret. Bare på brainstorming stadiet så langt :-)

Dpump.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

@Lars H. har blandt annet denne løsningen og såvidt jeg har forstått er han fornøyd.

Pumpen går på tenningen.

Den pumpen erstatter den originale fødepumpen som gikk på motoren og fungerer 100%, pluss at den er grei ved lufting.  Jeg kjøpte den på BT for sikkert nærmere 10 år siden.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg fikk et verksted i Bergen til å montere manuelle forpumper på mine to Vetus Deutz 284 HK. Dette fungerte dårlig, til jeg oppdaget at pumpene var montert mellom vannutskillere og motor. Det går heller dårlig, da pumpen tømmer vannutskilleren for diesel. Med pumpen montert før vannutskilleren går det mye bedre. Jeg har ikke by-pass. Ingen problemer med gjennomstrømmingen under drift.

Man skal være ganske trygg på at man har ren dieseltank dersom man monterer pløsepumpe mellom tank og grovfilter uten bypass. Pløsepumpene har knøttliten tilbakeslagsventil, og det skal nok ikke store klysa med dritt til før det er tett. 

Hadde den montert mellom tank og grovfilter jeg også helt til jeg så hva som kom opp under tanksjau. Da flyttet jeg den frem mellom grovfilter og finfilteret på motoren. Racor 500 fylles opp med flaske og ved bytte av finfilter bruker jeg pløsepumpa for å lufte. Fungerer bra. 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...