Kuleventil Startet 19.August.2019 Del på Facebook Startet 19.August.2019 Jeg kunne tenke meg å montere en manuell eller elektrisk dieselpumpe mellom tank og dieselfilter. Dette for å slippe å lufte motoren hver gang jeg bytter filter eller tapper vann fra vannutskiller. Dette burde være av interesse for de fleste. Pumpen skal kun brukes ved skifte filter eller når man jobber med motorens dieselsystem. Når den ikke er i bruk må den ha bypass slik at motorens egen pumpe suger diesel fra tank. Noen som har løsning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 (redigert) Kuleventil skrev for 5 timer siden: Jeg kunne tenke meg å montere en manuell eller elektrisk dieselpumpe mellom tank og dieselfilter. Dette for å slippe å lufte motoren hver gang jeg bytter filter eller tapper vann fra vannutskiller. Dette burde være av interesse for de fleste. Pumpen skal kun brukes ved skifte filter eller når man jobber med motorens dieselsystem. Når den ikke er i bruk må den ha bypass slik at motorens egen pumpe suger diesel fra tank. Noen som har løsning på dette? Hei Dette er tatt opp flere ganger på forumet(søkefunksjon oppe til høyre). @Lars H. har blandt annet denne løsningen og såvidt jeg har forstått er han fornøyd. Pumpen går på tenningen. Redigert 19.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 Har ikke montert elektrisk pumpe, men har montert inn manuell som letter jobben betraktlig ved lufting av dieselsystemet ved skifte av filtrer. Sitér dette innlegget Link to post
Kuleventil Svart 19.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2019 Hei. Veldig smart. Rart at ikke flere er interessert i dette. Det eneste jeg tror ikke disse håndpumpene vil ha lang levetid hvis de står permanent med diesel i?. Får man problemer til sjøs, kan en slik pumpe spare en for mye dødtid. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 Kuleventil skrev 2 minutter siden: Hei. Veldig smart. Rart at ikke flere er interessert i dette. Det eneste jeg tror ikke disse håndpumpene vil ha lang levetid hvis de står permanent med diesel i?. Får man problemer til sjøs, kan en slik pumpe spare en for mye dødtid. Enig :) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 Om pumpa skulle begynne å lekke eller bli feffekt, har jeg en liggende I reserve. Til den prisen kan en jo skifte pumpe ifm filterskitet. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 Geir Kallevik skrev 6 minutter siden: Om pumpa skulle begynne å lekke eller bli feffekt, har jeg en liggende I reserve. Til den prisen kan en jo skifte pumpe ifm filterskitet. Kan jo evt lage bypass. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 Holder på med et lignende prosjekt for min Deutz Vetus DT67. Kjøpt en «primer pump» på Ebay som jeg har tenkt å flette inn på drivstofflinja etter finfilteret. Bare på brainstorming stadiet så langt :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 (redigert) TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden: @Lars H. har blandt annet denne løsningen og såvidt jeg har forstått er han fornøyd. Pumpen går på tenningen. Den pumpen erstatter den originale fødepumpen som gikk på motoren og fungerer 100%, pluss at den er grei ved lufting. Jeg kjøpte den på BT for sikkert nærmere 10 år siden. Redigert 19.August.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dreamer Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 Jeg fikk et verksted i Bergen til å montere manuelle forpumper på mine to Vetus Deutz 284 HK. Dette fungerte dårlig, til jeg oppdaget at pumpene var montert mellom vannutskillere og motor. Det går heller dårlig, da pumpen tømmer vannutskilleren for diesel. Med pumpen montert før vannutskilleren går det mye bedre. Jeg har ikke by-pass. Ingen problemer med gjennomstrømmingen under drift. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 Man skal være ganske trygg på at man har ren dieseltank dersom man monterer pløsepumpe mellom tank og grovfilter uten bypass. Pløsepumpene har knøttliten tilbakeslagsventil, og det skal nok ikke store klysa med dritt til før det er tett. Hadde den montert mellom tank og grovfilter jeg også helt til jeg så hva som kom opp under tanksjau. Da flyttet jeg den frem mellom grovfilter og finfilteret på motoren. Racor 500 fylles opp med flaske og ved bytte av finfilter bruker jeg pløsepumpa for å lufte. Fungerer bra. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.