Shanti_83 Startet 19.August.2019 Link til dette innlegget Startet 19.August.2019 Har en pakkboks som er uten fettkopp og heller ikke drypper under kjøring, så vidt jeg har lagt merke til. Nå står båten på land, og jeg er usikker på om jeg skal prøve å lufte denne pakkboksen når båten sjøsettes? Har aldri gjort det før og det er vanskelig å finne noe god informasjon om det. Akkurat hvilken type pakkboks dette er, vet jeg heller ikke. Legger ved et bilde her, kanskje det er noen som vet? På forhånd takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Dette ser ut til å være en pakkboks med talglisse. Minner om den typen vi brukte på pumper da jeg jobbet på skipsverft på 60-tallet. Det er en helt grei pakkboks. Den skal nok ikke luftes. Ta kontakt med Sleipner Motor AS. De kan sikkert hjelpe deg med "lisser". Jeg prøvde å finne en generell tegning som viser funksjonen. Inne i den synlindriske delen ligger det talgpakning eller tilsvarende. Jeg kaller det "lisser" for det gjorde min mors onkel. Talgpakningen presses mot akslene og holder dermed vannet ute. Presset mot akselen reguleres med de 2 boltene. Men de må ikke strammes for mye, da blir det varmgang. Om det er for slakt kommer det vann inn. Om det er tett nå og akselen roterer lett, så skal du ikke gjøre noe. Når det begynner å lekke kan du stramme de 2 boltene jevnt, litt av gangen. Det gjør ikke veldig mye om det drypper litt. Og som sagt, ikke stram for mye. Talgpakningen slites jo bort etterhvert, da må du løsne boltene, trekke flensen forover og legge inn mer talgpakning. Dimensjon og lengde på lissen bestemmes av målene. Å finne riktig pakning får du hjelp med hos Sleipner Motor AS. https://sleipner.no/produkt/19135/talgpakning-for-sleipner-pakkboks/ Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Hvorfor skal ikke denne pakkboksen luftes ? Har selv vannsmurt pakkboks med talgringer. Denne lufter jeg vær gang båten har vært på land,ved og åpne slangeklemmer og bruke en skrutrekker. Kommer ikke en dråpe vann inn i båten ved drift,og pakkboksen blir heller ikke varm. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Jeg tror: Boksen til trådstarter skal dryppe litt under gange - slik sett vil luften komme ut. Drypper den ikke under gange er den strammet litt mye og vil gå varm. Ligner veldig på den jeg har (nå ombygd), men jeg hadde vanntilførsel på min. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Bestefar skrev for 8 timer siden: D Jeg prøvde å finne en generell tegning som viser funksjonen. Inne i den synlindriske delen ligger det talgpakning eller tilsvarende. Jeg kaller det "lisser" for det gjorde min mors onkel. Talgpakningen presses mot akslene og holder dermed vannet ute. Presset mot akselen reguleres med de 2 boltene. Men de må ikke strammes for mye, da blir det varmgang. Om det er for slakt kommer det vann inn. Om det er tett nå og akselen roterer lett, så skal du ikke gjøre noe. Når det begynner å lekke kan du stramme de 2 boltene jevnt, litt av gangen. Det gjør ikke veldig mye om det drypper litt. Og som sagt, ikke stram for mye. Talgpakningen slites jo bort etterhvert, da må du løsne boltene, trekke flensen forover og legge inn mer talgpakning. Dimensjon og lengde på lissen bestemmes av målene. Å finne riktig pakning får du hjelp med hos Sleipner Motor AS. https://sleipner.no/produkt/19135/talgpakning-for-sleipner-pakkboks/ Enig. Hvis det er en normal glan så er det lenge til du trenger å ligge inn en ny lisse, Men ikke stram opp før det drypper tett og da et 1/4 tørn Stjernen ! skrev 1 time siden: Hvorfor skal ikke denne pakkboksen luftes ? Har selv vannsmurt pakkboks med talgringer. Denne lufter jeg vær gang båten har vært på land,ved og åpne slangeklemmer og bruke en skrutrekker. Kommer ikke en dråpe vann inn i båten ved drift,og pakkboksen blir heller ikke varm. Den skal luftes og metoden er ok. Den kan også være ombygd til Simmerringer siden det ikke kommer vann inn. da skal den også luftes- Har du hatt båten lenge hva med å spørre selger. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Shanti_83 Svart 20.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Tusen takk for svar alle sammen! Har notert meg Sleipner motor, så kan jeg kontakte de hvis jeg trenger noe. Vi får se hva jeg gjør, det var jo litt delte meninger her om lufting.. Men jeg antar at ved lufting så løsnes de to slangeklemmene til venstre i bildet litt, og man presser inn en skrutrekker under pakkboksen? Litt redd for å løsne på slangeklemmene i tilfelle det plutselig fosser inn vann da.. siden jeg aldri har gjort dette før! Men men, vi får se hvordan det går :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) Ja, et tynt skrujern, Ps. kjenner du en som kan lager hekk-sjø til deg, så kan du kjøre på tvers av de så får du ut lufta.. ¨¨ Redigert 21.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg har aldri luftet pakkboksen på min. Men det har nå alltid gått bra likevel. Flaks? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johannes Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Har ikke lufta jeg heller.... Noen titalls sjøsettinger har det blitt. Tror ikke Viksund, NB, Viknes eller Saga sysler med det heller. Eller gjør de det? Sitér dette innlegget Link to post
Sofia 1030 Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Enig vedr. tynt skrujern. Løsne slangeklemme og stikke under etter hver sjøsetting. Uansett ingen risiko med det. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Tror Sleipner fører en oljesmurt pakkboks de anbefaler å lufte, disse har også egen lufteskrue. En tradisjonell pakkboks som er så tett at luft ikke kommer ut vil vel fortsatt ha luft mot tetningen, selv etter at slangen foran pakkboksen er luftet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg har pakkboks med simmerringer og har aldri luftet hylserøret i løpet av de 32 årene jeg har hatt båten. Inne i pakkboksen er det kun fett, hverken luft eller vann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Olevine Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Det er vel strengt tatt ikke selve pakkboksen som blir luftet, men hylserøret i bakkant av pakkboksen for å sikre at det kommer vann helt frem til pakkboksen. Men jeg har heller aldri gjort dette,føler vel at armene blir litt korte Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Olevine skrev 9 minutter siden: Det er vel strengt tatt ikke selve pakkboksen som blir luftet, men hylserøret i bakkant av pakkboksen for å sikre at det kommer vann helt frem til pakkboksen Det er en grunn til Sleipner modifiserte pakkboksene med Lufteskrue. De båtene som dryppet blir luftet temmelig fort naturlig og mange av en hekksjø eller tre. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sofia 1030 Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg har blitt anbefalt luftingen som diskuteres ved kjøp av ny Viknes i 2012. Enig i at det er hylserøret som luftes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.