Grand Banks jr Startet 20.August.2019 Link til dette innlegget Startet 20.August.2019 Etter inspirasjon fra @dieselfan som postet i en annen post så fabt jeg ut at nå skal jeg ha vannutskiller til min påhengsmotor. Har en 60 hk Evinrude fra 1991, og bruken er kjapt ut til fiskeplass, dorge eller ligge stille, og kjapt hjem. Har ennå ikke opplevd problemer med vann i bensinen, men vil unngå det fremover også. Vannutskillere ellers ser ut til å være myntet på store motorer, og lurer på om et slikt glassfilter vil fungere til å skille ut vann? Tenker i så tilfelle å montere det skrått, slik at vannet vil samles nederst i glass-sylinderen men med mulighet for bensin til å komme opp allikevel. Poenget er å montere dette slik at jeg kan se det hver gang jeg starter motoren. Altså ute, men under tak. Kan montere det at det er midt i glaningen min der jeg står og fisker . https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-deler/bensinfilter/bensinfilter-2000021514 Eller må / bør jeg ha et av de store filtrene som feks Maritim selger? Jeg bruker normalt 10-15 liter bensin på én lang fisketur. Båten brukes hele vinteren. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Filteret er en strainer/grovfilter ikke vsnnutskiller. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) @Hulda, hvordan virker vannutskillere? Hvordan separerer de bensin og vann? Er det kun ved at vann er tyngre enn bensin, eller er det noe annet de gjør? Hvis det bare er tyngde, så tenker jeg at det er så lav flow til min motor at vannet burde legge seg nederst i glasset. Men hvis det skilles på annen måte så er det jo forskjell på filterne. På min gamle Nidelv 24 så mener jeg å huske at det bare var et "vannglass" snudd opp ned som var vannutskiller. Når dieselen kom inn i glasset så fløt den igjennom, men vannet falt til bunnen. Men det er kanskje noe annet som skjer i tillegg? (Tror ikke det var returrør på den gamle dieselmotoren. Kun sugerør., og dermed veldig lav flow.) Redigert 20.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jerognal Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Ville gått for denne versjonen: https://toppfritid.no/batutstyr/båtutstyr/motorutstyr/drivstoffilter/drivstoffilter-vannutskiller-bensin-c14550-f-bensin-10-micron-325ltr-time-104614-p0000005621 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Litt mer avansert enn bare et snudd vannglass. Det er bare å prøve. Koster uansett ikke noen formue. Skal det funke, er vertikal montering en fordel, med filterduken øverst. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Ok @Hulda :-) I turbåten nå har jeg en stor vannutskiller, og det er en motor med retur - så der går det nok en del liter igjennom per time. Til påhengsen så går det en del mindre. Får se om jeg finner et vannutskillerfilter som helst er gjennomsiktig (vil helst ha visuell inspeksjon) og med en prising som er ok, eller om jeg tester ut dette filteret. @jerognal Kunne tenke meg et gjennomsiktig filter, mest fordi jeg da kan se visuelt om det er noe feil. Er så dumt å drenere ut bensin på fingrene og i båten unødvendig. Klart jeg kan ha vinylhansker og et isboks under til å samle bensindråpene i, men i fiskebåten er det ikke plass til å sette det fra meg noe sted. Kommer bare til å bli veltet av vinden eller en fisk jeg glipper ned på dørken. Og bensindåper på dørken er heller ikke stas. ;-) Bør det monteres et vanlig filter før vannutskiller, eller bør det være etter? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jerognal Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) Finnes med glass under filter og. De har tappeskrue. Koster 6-700,- https://toppfritid.no/batutstyr/båtutstyr/motorutstyr/drivstoffilter/drivstoffilter-vannutskiller-bensin-c14573p-10-micron-325ltr-time-100936-p0000001941 Redigert 20.August.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Ja, oppdaget det nå. :-) https://toppfritid.no/batutstyr/båtutstyr/motorutstyr/drivstoffilter/drivstoffilter-vannutskiller-bensin-c14573p-10-micron-325ltr-time-100936-p0000001941 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jerognal Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Hadde et sånt i forrige båten. Skal montere i vinter på den jeg har nå. Grei forsikring Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) jerognal skrev 41 minutter siden: Ville gått for denne versjonen: https://toppfritid.no/batutstyr/båtutstyr/motorutstyr/drivstoffilter/drivstoffilter-vannutskiller-bensin-c14550-f-bensin-10-micron-325ltr-time-104614-p0000005621 jeg har Yamaha sin utgave av dette på Yamarinen min (sikkert med litt andre priser.. ) Har alltid med et ekstra filter - og bytter når det trengs. Har fungert bra sålangt Redigert 20.August.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Kunne tenke meg et gjennomsiktig filter, mest fordi jeg da kan se visuelt om det er noe feil. Er så dumt å drenere ut bensin på fingrene og i båten unødvendig. Er veldig enig med deg i det. Det er kun et av filtera som jeg ikke vil anbefale og det er fordi jeg kjøpte 6 stykker til maskinene jeg har med dieselmotor og jeg ville standarisere. Nå gikk det ikke bedre enn at at innen ett år så lakk de 4 første jeg monterte, mellom se-glasset og bunn av filteret. Det er mange tråder om samme tema her inne som jeg skulle ønske jeg hadde lest før jeg kjøpte disse.... (lærepenge) Den finner under flere merkenavn, men har den det designet du ser på bildet ville jeg tenkt meg om... Denne koster mindre enn den over og den har jeg bare positivt å si om Husk at bensin og dieselfilter ikke går om hverandre generelt. Skal du filtrere bensin, så velg et bensinfilter Da har jeg ikke kommentert mopedfilteret du linket til fordi jeg unner deg et bensinfilter med en god vannutskiller som klart og tydelig forteller deg når du har fått dårlig bensin eller har glemt påfylligslokket, eller har hatt ubudne i båten.... Det filteret er noe av det beste/lureste/prevantive/problemsparende du kan investere i så jeg vil råde deg å spare på noe av det andre.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 dieselfan skrev 41 minutter siden: Det er kun et av filtera som jeg ikke vil anbefale og det er fordi jeg kjøpte 6 stykker til maskinene jeg har med dieselmotor og jeg ville standarisere. Nå gikk det ikke bedre enn at at innen ett år så lakk de 4 første jeg monterte, mellom se-glasset og bunn av filteret. Det er mange tråder om samme tema her inne som jeg skulle ønske jeg hadde lest før jeg kjøpte disse.... (lærepenge) Den finner under flere merkenavn, men har den det designet du ser på bildet ville jeg tenkt meg om... CAV / Delphi / Lucas mener jeg de selges under. For meg så har de funka ok ved 1.gangs montering. Men nåde deg om du trenger å bytte filterinnsats etter montering - pakningene sveller opp slik at de ikke passer like godt lenger når ting skal monteres ihop igjen. Og da blir det lekkasje Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pipe Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) dieselfan skrev 1 time siden: Det er kun et av filtera som jeg ikke vil anbefale og det er fordi jeg kjøpte 6 stykker til maskinene jeg har med dieselmotor og jeg ville standarisere. Nå gikk det ikke bedre enn at at innen ett år så lakk de 4 første jeg monterte, mellom se-glasset og bunn av filteret. Det er mange tråder om samme tema her inne som jeg skulle ønske jeg hadde lest før jeg kjøpte disse.... (lærepenge) Disse CAV filtrene var meget vanlig vanlige i båter produsert på 70 og 80 tallet og må finnes i veldig mange tusen båter fortsatt. Til ettermontering brukes de enda og de var sikkert montert i nye båter også etter 80 tallet. Jeg har ikke opplevd problemer med lekkasje selv med disse filtrene eller har hørt andre har det bortsett i fra noen her inn på BP. For å spekulere så ville jeg tro problemene kommer av uoriginale filter der 0-ringen som følger med ikke har helt den rette formen eller tykkelse. Disse CAV/Lukas filtrene er omtrent alltid billigere enn andre erstatnings fabrikater man for kjøpt over disk i Norge. For å spekulere videre så kan det jo også hende noen billige fabrikanter med tvilsom kvalitet har kopiert disse filterholderne slik at det er det som er problemet. Jeg vet ikke men syntes det er rart det skal være vanskelig å få dette tett hvis o-ringen har rett kvalitet,anleggs flaten på filter og glass er reint og rett. Redigert 20.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Problemet med CAV er ofte plastpluggen i bånn og dårlige gjenger med lekkasje når filteret jobber med undertrykk. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 ivar skrev 7 minutter siden: For meg så har de funka ok ved 1.gangs montering. Men nåde deg om du trenger å bytte filterinnsats etter montering - pakningene sveller opp slik at de ikke passer like godt lenger når ting skal monteres ihop igjen. Og da blir det lekkasje Jeg har kjøpt flere forskjellige fabrikat av filtret når jeg hadde slike i mine båter og bestandig følgte det med nye monteringsdeler. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Veldig kjekt (ironi) når produsenter bruker pakninger som ikke tåler bensin i filtere for bensin... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
pipe Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) Hulda skrev 24 minutter siden: Problemet med CAV er ofte plastpluggen i bånn og dårlige gjenger med lekkasje når filteret jobber med undertrykk. Kan det være at filtret er brukt på motorer med større flow enn filtret er godkjent for? Gidder ikke google det men da jeg hadde sommer og lørdags jobb på en bildelebutikk på åtti tallet så fikk jeg beskjed om at disse Cav filterinnsatsene ikke skulle selges til motorer over 100 hk. Spesielt hvis motoren hadde retur på drivstoffet. Edit. Den lille typen som er avbildet og den de fleste bruker har max 50 liter i timen i følge ett kjapt søk på nett Blir ikke rare motoren det så kanskje ikke rart at noen opplever lekkasjer? Redigert 20.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Jeg ville gått for det minste Racor 120 filteret til dette. Det passer både til bensin og diesel. Men monter nippler med dowty pakning eller noe passe pakningsmasse. F.eks Biltema Art.nr. 36-41 CAV/Lucas/Delphi filter ville jeg ikke ofret en eneste kalori. https://www.aramas.no/products/racor-120-a Men jeg hadde kjøpt fra Kina til 190.- https://www.aliexpress.com/item/4000057908938.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4c9c4bbaao7kko&algo_pvid=742c1226-4b64-4fa9-8893-97f4717d8fa2&algo_expid=742c1226-4b64-4fa9-8893-97f4717d8fa2-15&btsid=41136df1-1fe2-4c90-95a5-3285637dfeeb&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_9,searchweb201603_60 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Plundret med CAV på 70-tallet, på motorer som brukte 2 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 pipe skrev 1 time siden: Jeg vet ikke men syntes det er rart det skal være vanskelig å få dette tett hvis o-ringen har rett kvalitet,anleggs flaten på filter og glass er reint og rett. På de 2 jeg har hatt så er det ikke o-tinger Hulda skrev 1 time siden: Problemet med CAV er ofte plastpluggen i bånn og dårlige gjenger med lekkasje når filteret jobber med undertrykk. det har ikke vært problemet hos meg - den er potte tett (og lar seg heller ikke åpne ) Mitt står på en motor som bruker max 35-40 l/t Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pipe Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 ivar skrev 5 minutter siden: På de 2 jeg har hatt så er det ikke o-tinger det har ikke vært problemet hos meg - den er potte tett (og lar seg heller ikke åpne ) Mitt står på en motor som bruker max 35-40 l/t Ikke o-ringer? Merkelig da det skal være o-ring både under og over filteransatts Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Mix skrev 55 minutter siden: Men jeg hadde kjøpt fra Kina til 190.- https://www.aliexpress.com/item/4000057908938.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4c9c4bbaao7kko&algo_pvid=742c1226-4b64-4fa9-8893-97f4717d8fa2&algo_expid=742c1226-4b64-4fa9-8893-97f4717d8fa2-15&btsid=41136df1-1fe2-4c90-95a5-3285637dfeeb&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_9,searchweb201603_60 Fungerer dette godt for bensin? Står vel diesel på dette? Både på originalen og kopien. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 pipe skrev 2 minutter siden: Ikke o-ringer? Merkelig da det skal være o-ring både under og over filteransatts gummipakninger ja men ikke o-ringer. Ikke helt det samme i min bok men det er kanskje bare flisespikkeri..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pipe Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) ivar skrev 34 minutter siden: gummipakninger ja men ikke o-ringer. Ikke helt det samme i min bok Gummipakninger? Nei, de tre gummi dingsene på bildet er vel o-ringer? Hvis ikke så er det jeg som må rette i min bok eller kanskje det er ett utslag av kjært barn osv Uansett neppe viktig hva man kaller de så lenge de er der og er tette Redigert 20.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) måtte sjekke selv :) https://en.wikipedia.org/wiki/O-ring .. og tett var det før jeg skrudde opp , når det skulle sammen igjen så passa de ikke like godt lenger. Då er det ikke like lett å få tett Redigert 20.August.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.