Jump to content

Vil dette filteret skille ut vann fra bensin til 60hk påhenger?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Når dere får disse fine nye filtera så må slangestussene monteres og 2 blindplugger må også monteres.... så jeg har et par ræd dere kan tenke over slik at prosessen er ferdig tenkt ut til pakka er på posten.... 

Gjengene som er benyttet på dette filteret som der linker til er 3/8" NPT.

NPT er en konisk gjenge, den er designet for å tette ved å skru den sammen... det kan holde tett for vann, men ikke i praksis for bensin eller diesel.

Derfor må en i tillegg bruke et hjelpemiddel... (50/50, ring en venn eller spør publikum virker ikke på NPT :lol: )

Et dyrt men bra gjengetettemiddel som jeg har brukt til mye av mitt utstyr i båt og utstyr med bensin og dieselmotor, er Loctite 577.

Det oppnår faktisk en forbedring av tetteevne etter 1000 timer i bensin.... så en må kunne si at det er godt egnet...

Til koniske gjenger er 577 spesielt godt egnet, da det inneholder filler som holder avstand mellom hann og hunngjenge gjennom tiltrekningen og reduserer skjæring/klining.  (husk: alle koniske gjenger med 55 eller 60 grader flankevinkel er "engangsgjenger" 

https://tdsna.henkel.com/NA/UT/HNAUTTDS.nsf/web/4E84399CD436E451882571870000D826/$File/577-EN.pdf

IKKE påfør tettemiddel eller gjengeteip på første gjenge. Dette for å unngå/redusere forurensning i bensinsystemet  :sweat:

Gjengeteip: husk å legge på gjengeteip motsatt retning av hva gjengen monteres med :crazy:  press deretter gjengen mellom tommel og pekefinger og roter gjengen, slik at du "masserer" teipen inn i gjengene, den vil dermed bli med gjengene lengre inn i gjengen og tette bedre. Bruk en hanske eller fille og du opplever at gjengene skjærer deg i fingrene

Monter slangenippler og blindplugger FØR du skrur på filteret, slik at du kan inspisere på innsiden :pray:

Siden jeg prater så varmt for bensinfilter selv på små motorer så føler jeg meg forpliktet til å bidra til at bensinfilteret blir en positiv opplevelse for dere også.... 

Lykke til :flag:

Redigert av dieselfan (see edit history)

Ha ha @dieselfan. Takk! Godt du kan lære meg noe nytt (skal ikke så mye til I motor-verdenen). 

Da er 577 også bra til å montere de koniske sinkanode pluggene som jeg har i min TMD40A også da? Brukte vel hamp sist, da jeg er mest vant til det fra VVS. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takker for tips dieselfan. Nyttig info. På forrige båt brukte eg gjengeteip. Funket snus det. Så går for det igjen tenker eg, siden gjengeteip finnes i garasjen her.

Eneste eg tenker på: På noen filtre står det at filter må stå LAVERE enn tanken. Umulig i en skjærgårdsjeep. Funket snus å montere det høyere i forrige båten min. Men hva mener folket?

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...