Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Når dere får disse fine nye filtera så må slangestussene monteres og 2 blindplugger må også monteres.... så jeg har et par ræd dere kan tenke over slik at prosessen er ferdig tenkt ut til pakka er på posten.... 

 

Gjengene som er benyttet på dette filteret som der linker til er 3/8" NPT.

NPT er en konisk gjenge, den er designet for å tette ved å skru den sammen... det kan holde tett for vann, men ikke i praksis for bensin eller diesel.

Derfor må en i tillegg bruke et hjelpemiddel... (50/50, ring en venn eller spør publikum virker ikke på NPT :lol: )

 

Et dyrt men bra gjengetettemiddel som jeg har brukt til mye av mitt utstyr i båt og utstyr med bensin og dieselmotor, er Loctite 577.

Det oppnår faktisk en forbedring av tetteevne etter 1000 timer i bensin.... så en må kunne si at det er godt egnet...

Til koniske gjenger er 577 spesielt godt egnet, da det inneholder filler som holder avstand mellom hann og hunngjenge gjennom tiltrekningen og reduserer skjæring/klining.  (husk: alle koniske gjenger med 55 eller 60 grader flankevinkel er "engangsgjenger" 

https://tdsna.henkel.com/NA/UT/HNAUTTDS.nsf/web/4E84399CD436E451882571870000D826/$File/577-EN.pdf

 

IKKE påfør tettemiddel eller gjengeteip på første gjenge. Dette for å unngå/redusere forurensning i bensinsystemet  :sweat:

 

Gjengeteip: husk å legge på gjengeteip motsatt retning av hva gjengen monteres med :crazy:  press deretter gjengen mellom tommel og pekefinger og roter gjengen, slik at du "masserer" teipen inn i gjengene, den vil dermed bli med gjengene lengre inn i gjengen og tette bedre. Bruk en hanske eller fille og du opplever at gjengene skjærer deg i fingrene

 

Monter slangenippler og blindplugger FØR du skrur på filteret, slik at du kan inspisere på innsiden :pray:

 

Siden jeg prater så varmt for bensinfilter selv på små motorer så føler jeg meg forpliktet til å bidra til at bensinfilteret blir en positiv opplevelse for dere også.... 

 

Lykke til :flag:

 

dieselfan

dieselfan

Når dere får disse fine nye filtera så må slangestussene monteres og 2 blindplugger må også monteres.... så jeg har et par ræd dere kan tenke over slik at prosessen er ferdig tenkt ut til pakka er på posten.... 

 

Gjengene som er benyttet på dette filteret som der linker til er 3/8" NPT.

NPT er en konisk gjenge, den er designet for å tette ved å skru den sammen... det kan holde tett for vann, men ikke i praksis for bensin eller diesel.

Derfor må en i tillegg bruke et hjelpemiddel... (50/50, ring en venn eller spør publikum virker ikke på NPT :lol: )

 

Et dyrt men bra gjengetettemiddel som jeg har brukt til mye av mitt utstyr i båt og utstyr med bensin og dieselmotor, er Loctite 577.

Det oppnår faktisk en forbedring av tetteevne etter 1000 timer i bensin.... så en må kunne si at det er godt egnet...

Til koniske gjenger er 577 spesielt godt egnet, da det inneholder filler som holder avstand mellom han og hunngjenge gjennom tiltrekningen og reduserer skjæring/klining.  (husk: alle koniske gjenger med 55 eller 60 grader flankevinkel er "engangsgjenger" 

https://tdsna.henkel.com/NA/UT/HNAUTTDS.nsf/web/4E84399CD436E451882571870000D826/$File/577-EN.pdf

 

IKKE påfør tettemiddel eller gjengeteip på første gjenge. Dette for å unngå/redusere forurensning i bensinsystemet  :sweat:

 

Gjengeteip: husk å legge på gjengeteip motsatt retning av hva gjengen monteres med :crazy:  press deretter gjengen mellom tommel og pekefinger og roter gjengen, slik at du "masserer" teipen inn i gjengene, den vil dermed bli med gjengene lengre inn i gjengen og tette bedre. Bruk en hanske eller fille og du opplever at gjengene skjærer deg i fingrene

 

Monter slangenippler og blindplugger FØR du skrur på filteret, slik at du kan inspisere på innsiden :pray:

 

Siden jeg prater så varmt for bensinfilter selv på små motorer så føler jeg meg forpliktet til å bidra til at bensinfilteret blir en positiv opplevelse for dere også.... 

 

Lykke til :flag:

 



×
×
  • Create New...