dieselfan Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 ivar skrev for 3 timer siden: På de 2 jeg har hatt så er det ikke o-tinger På mine var det flatpakninger. Ikke O-ringer.... Kan ikke huske sikkert hvilket merke mine var men skal sjekke det og ta noen bilder Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) dieselfan skrev 8 minutter siden: På mine var det flatpakninger. Ikke O-ringer... Ja selvfølgelig er det riktig. Er mange år siden jeg hadde ett slikt filter i hendene men husker det helt klart nå. Ikke rart Ivar protesterte forsiktig på mine o-ringer Redigert 20.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Må innrømme at det ikke er mye dingser og bomser opp gjennom årene jeg ikke har fått til å holde tett.... men det filtersystemet der har jeg ikke taket på.... derfor jeg også ber andre tenke seg om før en gjør valget... Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) Etter denne tråden fant eg ut at eg måtte ha et sjøl i nåværende båt. Kjøpte dette: https://www.ebay.com/itm/3-8-NPT-Fuel-Filter-Water-Separator-System-S3213-for-Marine-outboard-Motor/133113375803?hash=item1efe2cec3b:g:bkIAAOSwupRdLZZo Akkurat make til det eg hadde i forrige båt. Funket supert! Redigert 21.August.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 @jerognal. woops... :-) Takk for tips. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jerognal Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Haha vi får se hvem som mottar den først da... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) Når dere får disse fine nye filtera så må slangestussene monteres og 2 blindplugger må også monteres.... så jeg har et par ræd dere kan tenke over slik at prosessen er ferdig tenkt ut til pakka er på posten.... Gjengene som er benyttet på dette filteret som der linker til er 3/8" NPT. NPT er en konisk gjenge, den er designet for å tette ved å skru den sammen... det kan holde tett for vann, men ikke i praksis for bensin eller diesel. Derfor må en i tillegg bruke et hjelpemiddel... (50/50, ring en venn eller spør publikum virker ikke på NPT ) Et dyrt men bra gjengetettemiddel som jeg har brukt til mye av mitt utstyr i båt og utstyr med bensin og dieselmotor, er Loctite 577. Det oppnår faktisk en forbedring av tetteevne etter 1000 timer i bensin.... så en må kunne si at det er godt egnet... Til koniske gjenger er 577 spesielt godt egnet, da det inneholder filler som holder avstand mellom hann og hunngjenge gjennom tiltrekningen og reduserer skjæring/klining. (husk: alle koniske gjenger med 55 eller 60 grader flankevinkel er "engangsgjenger" https://tdsna.henkel.com/NA/UT/HNAUTTDS.nsf/web/4E84399CD436E451882571870000D826/$File/577-EN.pdf IKKE påfør tettemiddel eller gjengeteip på første gjenge. Dette for å unngå/redusere forurensning i bensinsystemet Gjengeteip: husk å legge på gjengeteip motsatt retning av hva gjengen monteres med press deretter gjengen mellom tommel og pekefinger og roter gjengen, slik at du "masserer" teipen inn i gjengene, den vil dermed bli med gjengene lengre inn i gjengen og tette bedre. Bruk en hanske eller fille og du opplever at gjengene skjærer deg i fingrene Monter slangenippler og blindplugger FØR du skrur på filteret, slik at du kan inspisere på innsiden Siden jeg prater så varmt for bensinfilter selv på små motorer så føler jeg meg forpliktet til å bidra til at bensinfilteret blir en positiv opplevelse for dere også.... Lykke til Redigert 21.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Ha ha @dieselfan. Takk! Godt du kan lære meg noe nytt (skal ikke så mye til I motor-verdenen). Da er 577 også bra til å montere de koniske sinkanode pluggene som jeg har i min TMD40A også da? Brukte vel hamp sist, da jeg er mest vant til det fra VVS. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Til koniske sinkanode pluggene ville jeg brukt 577 kun på ytterste 2 gjenger. Du trenger å sikre elektrisk kontinuitet og siden 577 er medium gjengelåsende holder det med de 2 siste gjengene for å sikre gjengene og samtidig være sikker på at du får elektrisk ledning over forbindelsen. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Takker for tips dieselfan. Nyttig info. På forrige båt brukte eg gjengeteip. Funket snus det. Så går for det igjen tenker eg, siden gjengeteip finnes i garasjen her. Eneste eg tenker på: På noen filtre står det at filter må stå LAVERE enn tanken. Umulig i en skjærgårdsjeep. Funket snus å montere det høyere i forrige båten min. Men hva mener folket? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Så lenge vi har blærepumpe så går det nok bra. Jeg vil også montere det høyere enn tanken. Det er vel bare fordi det er fare for å lekke inn luft at det skal være trykksatt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jerognal Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 (redigert) Da er filter ankommet og montert. Litt trøbbel med å få fyllt filter opp, men løftet tanken høyere enn filteret og da kom det. (Ville ikke helle bensin i filter for å være sikker på at bensinen nå er ren). Føler meg sikker på null vann og sjitproblemer i framtiden. Redigert 10.September.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 @jerognal, bra! Da er nok mitt filter snart her også. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.