Knallipadden Startet 20.August.2019 Link til dette innlegget Startet 20.August.2019 Hva er det med dårlige kjøpere i dag? Når man skal selge noe og gjør avtaler møter de ikke opp som avtalt, og gir ikke lyd fra seg. Forventer folk at andre bare skal kaste bort hele kvelden på å vente på noen som ikke kommer? Og hvis personen kommer så er det gjerne flere timer etter avtalt tid, og da har man måtte reise langt for å komme dit man skal møte potensiell kjøper, og det er ikke noe annet man kan ta seg til enn å sitte å vente. Det er nok en del dårlige selgere også der ute, men dette hjertesukket går ut til de som skal kjøpe noe. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Låter kjent må jeg si . Noen av kjøperne man kommer i kontakt med på finn.no er det mye greier og styr med. Så møte de her og der skjer ikke og ikke holder jeg av noe heller til neste tirsdag for da har de tid og penger. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Rett og slett mangel på respekt for andres tid. Flere ganger jeg har opplevd at folk ikke holder avtaler med feks tilbakemeldinger og ikke gidder svare på meldinger/telefon en gang. Har det blitt for lett å være kjøper? Tenker da på all kommunikasjonskanaler man har, og folk ikke får noen personlig forhold til selger. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Har tabbet noen ganger på slikt ja. Ingenting forlater tunet her før pengene er på plass så får det heller drøye litt med enkelte salg. Dritlei av både inkasso og advokatregninger pga useriøse folk... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Joerg Becker Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Respekt er vel rett ord for å sette et spørsmålstegn, enig i det. Men hvorfor venter dere idet hele tatt? Alle har et telefon i lomma, ingen reiser uten å ha adresse og telefonnummer av selgeren med seg. 10 - 15 minutter kan man nok tolerere, eller litt til når det dreier seg om rushtiden. Men når avtalt tid er passert kan man forvente at interessenten ringer og sier ifra at han er forsinket. Og er 30 minutter passert da er det på tide for å reise, eller i hvert fall å gjøre noe annet enn å vente på slyngelen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bayliner. Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Den "beste" jeg har vert borti,var en som var å titta var fornøyd å sa at han skulle bare bort i banken etter penger(noen år siden detta) .fyren kom aldri tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Har nå opplevd at båten ble solgt 20min før jeg var fremme, og det etter å ha kjørt i 3 timer. Så selgere kan det de og. Men alle kan bli flinkere å kommunisere. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) Kjøpte en 2005 Yamaha 9.9 om torsdag som var lagt ut på finn for 6500kr på Stathelle ved Porsgrunn. Vi ble enige om henting og betaling dagen etter til et bestemt klokkeslett. Kjørte fra Lysaker og ringte når jeg passerte Larvik.. Fikk litt hakeslepp når vedkommende (som skjulte seg bak et kvinnenavn på Finn.no) ringte fra sitt hemmelige mobilnummer, og fortalte at han det hadde kommet en av de andre og hentet motoren.... Fikk tak i navnet hans via vipps og har en kompis som leter han opp. Det var kanskje flere her inne som ble lurt av denne hederlige karen som fortalte han hadde ringt til meg "først" men trolig glemte å fortelle at han gjorde avtaler med en haug andre i tillegg.... Han kommer ikke til å tjene på det Redigert 20.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) Mange useriøse rundt om ? Ringte på en annonse på en bil her lokalt og avtalte med selger at han skulle komme opp på verkstedet til en kamerat av meg på kvelden så vi kunne se på bilen. Kjører til verkstedet og står der og venter, og en halv time etter avtaletidspunktet ringer vi selgeren for å høre hvor han blir av. Får da til svar at bilen er solgt ? Hva faen?! Hva med å gi en beskjed til de en har en avtale med så de slipper å bruke hele kvelden på dette??? Provoserende! Er så mye useriøse folk at det er helt ufattelig, fikk flere bud på en bil en gang og og. Han som hadde høyeste bud begynte å prute etter at han hadda gitt det høyeste budet og ødela salget.... er litt seint å begynne me prutinga da eller ? Redigert 20.August.2019 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) Funksjonen med å gi vurdering av brukere på Finn, burde vært utvidet til å gjelde skike folk, ikke bare de som det ble handel med. Man skulle ved første kontakt få brukerens "Finn id", deretter kunne man "advare" andre mot slike idioter når man står der og har kastet bort både tid å penger på en handel det ikke ble noe av. De gangene jeg har kjøpt noe på Finn og må kjøre ett stykke, ringer jeg FØR jeg drar, og gjerne en gang eller to underveis. Dette for å bekrefte for både meg selv og selger at ting er på stell. Folk som ilke svarer, eller på annen måte virker useriøse, gir jeg opp med en gang. Redigert 21.August.2019 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
-morten- Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Ved salg av Bil, Båt eller MC har jeg aldri opplevd slike ting! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
JRK Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg har heller alldri opplevd slikt, men det det er helt sikkert endel useriøse selgere og kjøpere rundt omkring... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Hei Folk bør sjølvsagt ha respekt for andre sin tid. Avtalar skal sjølvsagt òg haldast. Eg har møtt mange ærlege, og hyggelege, folk, når eg har kjøpt eller solgt noko på finn. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Ikke akkurat dårlige kjøpere, men en god historie om salg av gummibåt. Jeg hadde latt meg friste til å kjøpe ny og litt større gummibåt på Gøteborgs messen for et par år siden. Den gamle gummibåten, som var i god stand, ble lagt ut på "blocket.se" siden jeg bor i Sverige. Tror jeg la den ut for 1500 SEK og hadde skrevet at den passer for motor opp til 5Hk ( som påstemplet på godkjennings skilt.) Det ringer en kar, og jeg forsto at han ville se på båten samme kveld. Han får adressen, og jeg opplyser at det er "cash by delivery" Litt språkproblemer var det, men det hørtes ut som han hadde fått med seg dette. Jeg blåser opp gummibåten, og legger den på terassen bak huset - klar for inspeksjon med alt tilbehør. Etter en time dukker det opp 4 karer. Alle russiske brytere - Glattbarberte på hodet og over to meter. Disse hadde nok gått på gymmet i stedet for å følge språkundervisning til SFI ( svensk for invandrere) Det var dårlig med både Svensk og Engelsk. Han som skulle ha båten ser olmt på meg og sier " hvor er motor". Jeg prøver å forklare at det ikke følger med motor , men at båten er godkjent for 5 HK. Gjentar på engelsk Det tar en stund før dette glir inn. Tilslutt finner ha frem en stor bunke svenske femhudrelapper og blar av tre stykker til meg. Jeg tilbyr meg å ta ut luften av båten slik at den kan få plass i deres gamle Toyota Corolla. No problem - sier han som kjøpe båten. Båten blir lagt opp på taket, og alle fire tar en hånd ut av hvert sitt bilvbindu og holder fast. Et ganske vanvittig syn. Det skulle til Gøteborg - ca 10 mil.... Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Skulle selge en Rinker 232 på høsten for 4 år siden. En interessert kjøper avtalte prøvekjøring etter å ha sett på båten på land. Han ville ha med en motorkyndig kompis på turen. Vi sjøsette båten og holdt på et par timer med testing og kompisen var klar på at dette var bra greier uten feil. Den potensielle kjøpere sa at dette var akkurat slik båt han så etter. Hørte ikke noe mer selv om han skulle ta kontakt dagen etter. Jeg kontaktet fyren som sa nei han skulle ikke ha brukt båt da han ikke hadde greie på motorer og måtte ha noe med garanti. Jeg spurte da hvorfor han kastet bort min tid med prøvekjøring osv når han ikke skulle ha brukt båt så svarte han at han hadde hatt en fin tur på sjøen og at han hadde ikke kastet bort sin tid. Jeg solgte heldigvis båten våren etterpå til en høyere pris Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg har solgt mye på Finn.no de siste årene og det er en del useriøse kjøpere der ute (og sikkert selgere også). Men syns de er relativt lett å luke ut. Det første jeg gjør er å ha telefonkontakt med alle. Det er mer personlig og det er lettere å få en viss feeling med hvordan personen er. Har vi avtalt visning så ber jeg de alltid ringe når de drar hjemmefra og når de nærmer seg. I tillegg så sier jeg fra at jeg er travel og setter pris på at de møter presis. Stort sett alle salg har endt med en god kopp kaffe med selger og lite eller ingen klager i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) Jeg har uproblematisk solgt på finn.no. Fra Moss til Sørøya. Pengene først, og jeg sender. Folk som ikke vil, kaster jeg ikke bort energi på. Skal jeg kjøpe, så er avstanden begrenset til en time bak rattet. Her på baatplassen har det vært folk som har vært interessert i vv-bereder, skjøtewinch og propell. En del bortkastede telefonoppringinger. Samme beskjed, cash or no deal. Jeg bruker ikke en kalori på surrebøtter. Skulle ikke tro at jeg har bachelor i markedsføring :-) Redigert 21.August.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Jeg kjøpte for noen år siden min Nauticat langt nord iNorge- selger hadde kjøpt den fra Martinique i Karibien 6 måneder tidligere. Jeg tok fly nordover og inspiserte båt , samt at jeg hadde med en kjentmann. Jeg spurte om båt var tatt inn på normal vis og betalt mva. Ja , alt I orden fikk jeg til svar. Vi skrev kontrakt(dette var I februar) og avtalte at jeg skulle hente båt senere på våren. Selger kontaktet meg noen dager senere og ønsket å få penger raskt for båten- jeg avtalte at jeg kunne komme opp noen uker senere og overta båt. Jeg leide meg plass I en marina, da jeg planla ferietur samtidig som hentetur denne sommeren. Vi skulle I banken og overføre beløp, da jeg ba om bevis for betalt mva- nei dette skulle han betale når jeg betalte han ! (Han hadde lovet ved kontraktsignering at dette var ok- jeg hadde også med vitne på det). Han matte derfor dra på tollkontoret og få ordnet papirer og mva ble betalt samtidig som båt ble betalt I banken. Han lurte samtidig på om ikke han kunne bruke båten I 3 måneder før jeg hentet den- og ble lang I maska da jeg sa til han at nå er båten min og jeg har betalt leiepris I egen havn til båten. På toppen av alt så mente han at jeg var mistroisk og klaget sin nød til min kone da hun snakket med han I tlf.! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Når jeg solgte forrige seilbåten, vårt første ordentlige salg av "noe større", så var jeg ganske naiv. Har litt over timen til båten og avtalte møte ved båten med hver enkelte interesserte. Ble en haug med kjøreturer, tipper under halvparten møtte opp. --- Men det er ikke så enkelt ;-) De som faktisk endte med å kjøpe båten fikk havari på bilen på vei til båten, jeg måtte hente de og kjøre de tilbake til togstasjon etter visning. Han hadde sett på et par identiske båter, så han visste forsåvidt at han ville ha en sånn båt, men av de han hadde sett på så likte han meg best, båtene var forsåvidt var ganske like. :-D Så den kjøreturen var i grunne gull verdt for meg, glad jeg var i stand til å være både høflig i godt humør til tross for at jeg var drittlei potensielle kjøpere som surra på uten mål og mening. --- Og jeg er i grunnen enig med kjøper, som forøvrig er en veldig hyggelig fyr, når en først kjøper en passe gammal båt så er nesten selgeren like viktig som båten. Selv var jeg livredd for å få noen klager eller reklamasjoner i etterkant så prisen var satt så lav og jeg gikk nøye gjennom alle svakheter og feil med båten som jeg kjente til. Jeg er antagelig ikke noen god selger... Personlig ville jeg nok aldri kjøpt en båt med noen år på nakken hvis jeg ikke kunne ha god dialog med forrige eier, som bør ha eid båten i noen år. Kjøpt gjennom "megler" eller fra eier som såvidt har eid båten vil nok være "no-go" for meg nær sagt uansett, med mindre prisen er veeeldig "riktig". --- Neste gang noe større skal selges setter jeg opp visninger så kan de som gidder komme og kikke. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Jeg solgte en Jetta for svigers, ble solgt til en oppkjøper. Ved overlevering var det er forferdelig vær så kjøper insisterte på at jeg måtte møte ham på en bensinstasjon da det det var for bratt hjem til meg. papirer ble fylt ut og jeg fikk en tykk bunke penger i hånda, ved første øyekast kunne det nok være summen på 30.000,- Det var en salig blanding av all valører sedler, jeg sorterte og startet telling, det ble fort klart at det ikke var hele beløpet: Så med et sleskt smil fra kjøper dukket det opp en tilsvarende bunke. Jeg telte den også nøye før jeg overleverte nøklene. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Jeg kjørte Oslo - Arendal for noen år siden for å se på en båt, hadde avtalt ned selger som visste at jeg kom langveisfra. Når jeg kom frem var den solgt... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Too Much skrev for 4 timer siden: Jeg solgte en Jetta for svigers, ble solgt til en oppkjøper. Ved overlevering var det er forferdelig vær så kjøper insisterte på at jeg måtte møte ham på en bensinstasjon da det det var for bratt hjem til meg. papirer ble fylt ut og jeg fikk en tykk bunke penger i hånda, ved første øyekast kunne det nok være summen på 30.000,- Det var en salig blanding av all valører sedler, jeg sorterte og startet telling, det ble fort klart at det ikke var hele beløpet: Så med et sleskt smil fra kjøper dukket det opp en tilsvarende bunke. Jeg telte den også nøye før jeg overleverte nøklene. :-) Ikke så mange år siden, lenge etter vi sluttet med kontanter, så solgte jeg en bil. Ble avtalt møte på ett gatekjøkken i Oslo, der hadde kjernefamilien møtt opp, de fylte opp bilen og kjørte en prøvetur. Jeg forstod det sånn at det var dattera i familien som skulle ha bil. De kom tilbake, mobilene var flittig i bruk og i løpet av ti- femten minutter var storfamilien på plass, mye dekksparking og prat. En av de eldste gubbene, med flott skjegg og kjortel, så ut til å bestemme seg. Mer høylytt prat og smil så kom han bort med en stabel med 200 lapper, det hadde ikke vært stablet lenge. Tror fakta betalingen kom ut av lomma på hver eneste en som var til stede :-) Bilen var solgt og jeg hørte aldri et pipp om den mer. Veldig kjekt, ikke minst å få en morsom og ny opplevelse med på kjøpet/salget. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Hadde en gammel Mazda 323 som var full av rust, og uten håp om å komme gjennom nært forestående EU- kontroll. Fikk tross det mange henvendelser, som rant ut i sanden. Så fikk jeg en telefon fra en by i Østfold. Basert på aksenten til innrinnger skjønte jeg at han var født et sted østenfor sol og vestenfor måne. Han var mest opptatt av interiøret, om det var skinnratt og slikt, og det var det jo. Trodde ikke noe særlig på at det skulle bli noe, men et par timer senere dukket han og en kompis opp med en Rema 1000 pose med dette i.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Mare Nostrum skrev 14 minutter siden: Hadde en gammel Mazda 323 som var full av rust, og uten håp om å komme gjennom nært forestående EU- kontroll. Fikk tross det mange henvendelser, som rant ut i sanden. Så fikk jeg en telefon fra en by i Østfold. Basert på aksenten til innrinnger skjønte jeg at han var født et sted østenfor sol og vestenfor måne. Han var mest opptatt av interiøret, om det var skinnratt og slikt, og det var det jo. Trodde ikke noe særlig på at det skulle bli noe, men et par timer senere dukket han og en kompis opp med en Rema 1000 pose med dette i.... *Grøss* Husker maset med å bli kvitt kontantene etter bilsalget. Sedlene går ut av sirkulasjon før man har fått brukt de på.... juletrær, nek og ved, som vel er det eneste man må ha kontanter til fortsatt.... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Pinkvin skrev 19 minutter siden: Husker maset med å bli kvitt kontantene etter bilsalget. Sedlene går ut av sirkulasjon før man har fått brukt de på... Neeeida, det er bare å skaffe seg en (alt for) dyr hobby der man kjøper mye brukt utstyr og kan betale cash, f.eks. båt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.