Jump to content

Hva er det med dårlige kjøpere?

Knallipadden

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 4 timer siden:

Neeeida, det er bare å skaffe seg en (alt for) dyr hobby der man kjøper mye brukt utstyr og kan betale cash, f.eks. båt?

Uhh... uten å sette folk med mye cash i bås... eller skit la gå, jeg gjør det. Jeg kommer aldri til å betale noe som helst utover juletre eller ved i cash, selv da får jeg dårlig smak i munnen, hvorfor skal jeg støtte oppunder svart økonomi? At noen nekter å ta annet enn cash er veldig sterkt signal på sviktende skattevilje. Å være kunde med mye cash i vanlig butikk syns jeg er pinlig, jeg tar for gitt at det tenkes noen tanker om hvorfor jeg driver med kontanter....

---

Så ved neste salg av noe med verdi på xx tusenlapper blir nok evne til å betale digitalt ett krav, jeg vil ikke ha store mengder kontanter hverken i hus eller lommer. 

@Pinkvin Ser den med svarte penger☺️

Samtidig; så lenge jeg selv vet det er ærlig tjente penger jeg betaler med ser jeg ikke noen grunn til å bekymre meg for hva andre tenker, det får være deres sak. Har alltid liggende et par lapper i tilfelle teknologien skulle svikte. Er ikke så alt for mange månedene siden mitt helt nye bankkort sviktet i samtlige terminaler, da var backupen grei å ha. Kontanter er også greit i forbindelse med markeder og slikt, men setter jo pris på at Vipps har blitt mer og mer etablert (selv i grisgrendte strøk). Langt enklere og samtidig har man en form for kvittering hvis noe skulle gå galt?

Guest Avmønstret#

Litt rart å tenke på egentlig, hvor mange alternative betalingsmåter som har dukket opp. 

En har jo bankkortet som en kan få betalt med både ved å "stikke inn" å slå kode, eller bare "stryke over" på lavere beløp. 

Vipps har blitt noe nær allemannseie, fungerer godt må jeg si.

Mobilepay varte en liten stund, fungerte godt det også, en kunne bare holde selve mobilen mot terminalen så ble det betalt. 

Banken min mener jeg bør ta i bruk noe Applepay greier, har ikke satt meg inn i det da jeg foreløpig er fornøyd ;-)

Og så har en fått en super nettbank rett på mobilen/brettet/PC hvor en kan få gjort det meste. 

Så sånn til vanlig så går jeg rundt med minst tre mulige digitale betalingsmåter, hvorav to lett dekker det en før måtte bruke kontanter på. 

----

Sjekkheftet er dødt, den varianten en satt å slo en haug med nummer på telefonen er død, så var det noe brevgirogreier jeg drev med en stund. For å ikke snakke om å faktisk gå i banken med en regning. Osv, osv. 

Husker før når jeg skulle kjøpe bruktbil og hadde pengene i en lokalbank i Larvik, jeg var i Oslo, var jaggu ikke bare enkelt...

----

Har vel ikke vært lettere å gjøre opp for seg noen gang enn akkurat nå. Det er ganske behagelig egentlig. 

Men det er fortsatt mye å hente, særlig innen netthandel. Der noen har fått til kjøp og betaling med ett trykk (ebay) så er det andre som ender opp med for mange omstendelige greier og bektreftelser og kontroller foran og bak før en få betalt for seg. 

-----

En ulempe jeg har oppdaget er at det dukke opp regninger på rare plasser. Som meldinger i nettbanken, og også i Vipps osv. Det må det bli en orden på. Jeg vil ikke motta digitale regninger på mange forskjellige plasser.  

Det finnes merkelige selgere også.

Holder for tiden på å bygge en litt stor garasje,  og da har jeg handlet div byggevarer til denne på finn.no og spart en hel del båtpenger. Har lagt inn push-varsel på finn-appen, så annonsene popper opp nesten før de er lagt ut. Enkelte legger ikke tlfnr i annonsen, og det er jo greit, men da må man vel sørge for å sjekke de meldingene en gang i blandt. 2 ganger bare den siste uka har jeg fått svar etter henholdsvis 2 og 3 dager at varene er solgt. Bare litt irriterende.... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...