krossern Startet 21.August.2019 Link til dette innlegget Startet 21.August.2019 Hvordan skifter man olje på en Yanmar 222. Jeg får bare ut 6l av 13? Fint om noen har gode tips Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) Om det er en 4LHA så er det ikke unormalt. Om den heller mye bakover så kan det godt stemme med 6L, særlig om oljenivået ligger ned mot minimum. Suger selv ut av peilepinne hullet. Redigert 21.August.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krossern Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Ja det er en 4LHA og jeg har forsøkt på peilepinnen men får ikke ut mer enn 6L, Noen som har forsøkt noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Har hatt denne motoren og peilehullet er riktig sted. Har du tynn nok slange og lunken/varm olje? Jeg fikk ut 10 av 12l, ligger vel ca 0,5 i filteret og. Var fornøyd med det. Bruker biltema sin oljesug med vakuum og tynneste slange. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
ster Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Får ut 7-8 liter med elektrisk pumpe via peilehullet. Lunken/varm olje Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg har 4lha, men har kun hatt denne i 5uker, så skal skifte olje før opplag. Monterer dere slangen på røret til oljepinnen eller rør ned i oljepinnerøret? Står i håndboks at man også skal tappe fra oljekjøleren, er det normalt å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 jørn skrev 36 minutter siden: Står i håndboks at man også skal tappe fra oljekjøleren, er det normalt å gjøre? Har aldri jeg hørt om. Kan du legge ut bilde hvor dette står. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Har hatt samme motor og kjenner til problemet. Anbefaler å bruke en oljesuger fra Biltema og bruke den tynneste slangen i peilepinnerøret. Får ut mye olje uten søl. Men det er en fordel at oljen er varm. Denne metoden bruker jeg på alle mine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Har 4LH og bruker sugeslange ned i røret. Får opp ca 10 liter + oljefilter. Oljen må være skikkelig driftsvarm, ellers går det evigheter å suge den opp Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
krossern Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 (redigert) Står omtalt på side 44 i instruksjonsboken. https://www.manualslib.com/manual/833908/Yanmar-4lha-Htp.html?page=46#manual Og som flere andre har skrevet her så er det ikke så ufattelig viktig å få ut absolutt alt av olje før ny fylles på. Men viktig å la motoren gå litt etter oljeskift så du får fersk olje rundt i alle motorens oljekanaler før opplag. Er etter hvert mange tråder her på temaet oljeskift og hvor langt enkelt er villig til å gå for å få ut den siste skvetten. Vi har og hatt tråder på båteiere som har måttet ta ned bunnpannen da den tynne sugeslangen de har dyttet nedi har satt seg bom fast så de ikke fikk den opp igjen og dermed ikke peilepinnen ned.. Lancing Marine UK som i over 40 år har både mariniserert og solgt forskjellige typer motorer til bruk både fritid og yrke skrev sågar noen ord her en gang om samme tema hvor de skrev den siste skvetten ikke var så viktig å få ut. Ville fulgt slavisk hva teknikerne til motoren en gang samlet i et hefte og lot gå med motoren. Det er godt nok. Redigert 22.August.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Sett slangen fra oljesugeren UTENPÅ peilerøret, du får ikke opp mer av oljen på andre måter uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 sleipnern skrev 21 minutter siden: Sett slangen fra oljesugeren UTENPÅ peilerøret, du får ikke opp mer av oljen på andre måter uansett. Hmmm, vet du det eller tror du det? Jeg er selv ikke så sikker på det. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Ikke bare Yanmar relatert men er motoren drifts varm når man putter ned plastikk slangen i peilerpinnerøret så smelter den. Ikke veldig lett å dra den ut igjen da. Ikke spør om detaljer da jeg har fortrengt det men ikke gjør den tabben er det beste rådet jeg kan gi, Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Kjellg skrev for 19 timer siden: Hmmm, vet du det eller tror du det? Jeg er selv ikke så sikker på det. Har og har hatt Yanmar motorer i flere år. Enkelt å prøve dette selv da, men som nevnt unngå å sette fast plastrøret ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.