PiperBill Startet 21.August.2019 Link til dette innlegget Startet 21.August.2019 (redigert) Jeg har gradvis utvidet forbruksbanken slik at jeg nå har 440Ah. Startbatteriet er på 110Ah og jeg jeg planer om å montere et dedikert batteri til baugtruster (100Ah?). Batteriladeren min er en Manson 30Amp. https://www.manson.com.hk/product/sbc-2130/ Den lader både start og forbruk samtidig og kommer til å lade truster-batteriet også via BEP VSR fra startbatteri. Spørsmålet er om jeg bør oppgradere laderen til 50Amp? Vil ikke min på 30Amp lader alt men bare ta lengre tid? Må nevner at jeg bruker laderen ganske sjeldent…. Kanskje et par ganger i året og med solcelleanlegg har ikke hatt forbruksbanken under 90%. Redigert 21.August.2019 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Faxen Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Det er som du sier, tar litt lenger tid. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fantino Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg ville ikke tenkt tanken på å kjøpe større lader en gang. Du sier jo selv at du kun bruker den et par ganger i året. Og du har solcelleanlegg? Dersom alle batterier er på feks 50% vil laderen du har nå bruke rundt et døgn på å fullade. Dobler du den tar det gjerne et halvt døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Ikke noe vits i å gjøre noe med landstrømsladeren før den eventuelt ryker av alderdom når du har det bruksmønsteret du har, samt lading fra solceller. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 JA til overskriften bare iden som er en faktor Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
joelle Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 (redigert) Enige med alle her om at svaret er ja på spørsmålet. Jeg har omtrent samme opplegg i min snekke. 4x115ah forbruk 3x80ah start / truster per dags dato 25ah lader, har av naturlige grunner aldri vært et tema med lite strøm i min båt, har mer en det jeg trenger. Men, jeg bytter nå ut min 25ah lader til en 40ah lader. eneste grunnen er at jeg da får fulladet, litt kjappere. spesielt da dem siste 20%. Må ikke, men som mye annet båt relatert. Kjekkt ;-) Redigert 22.August.2019 av joelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.