Jump to content

Duger en 30Amp lader til 600+ Ah?

PiperBill

Recommended Posts

Jeg har gradvis utvidet forbruksbanken slik at jeg nå har 440Ah. Startbatteriet er på 110Ah og jeg jeg planer om å montere et dedikert batteri til baugtruster (100Ah?). Batteriladeren min er en Manson 30Amp.

https://www.manson.com.hk/product/sbc-2130/

Den lader både start og forbruk samtidig og kommer til å lade truster-batteriet også via  BEP VSR fra startbatteri.

Spørsmålet er om jeg bør oppgradere laderen til 50Amp? Vil ikke min på 30Amp lader alt men bare ta lengre tid? Må nevner at jeg bruker laderen ganske sjeldent…. Kanskje et par ganger i året og med solcelleanlegg har ikke hatt forbruksbanken under 90%.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Enige med alle her om at svaret er ja på spørsmålet.

Jeg har omtrent samme opplegg i min snekke.

4x115ah forbruk

3x80ah start / truster

per dags dato 25ah lader, har av naturlige grunner aldri vært et tema med lite strøm i min båt, har mer en det jeg trenger.

Men, jeg bytter nå ut min 25ah lader til en 40ah lader. eneste grunnen er at jeg da får fulladet, litt kjappere. spesielt da dem siste 20%.

Må ikke, men som mye annet båt relatert. Kjekkt ;-) 

Redigert av joelle (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...