Guest Avmønstret# Startet 21.August.2019 Link til dette innlegget Startet 21.August.2019 Vurderer å kjøpe AIS sender og ser at det er både A og B. Om jeg kjøper B, dekker den også A? Og hva er forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 B er vel lystbåt... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Konsentrer deg om du skal Klasse B med SOTDMA eller ikke. Søk og les på forumet, det er begrenset hvor mange ganger folk gidder å gjenta ting. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) Ida Marie III skrev 47 minutter siden: B er vel lystbåt... Riktig. Så det er derfor jeg ser kommersielle fartøy pokker i vold på AIS, mens lystbåter må være nærmere da vil jeg tippe. Redigert 21.August.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Mix skrev 2 minutter siden: Konsentrer deg om du skal Klasse B med SOTDMA eller ikke. Søk og les på forumet, det er begrenset hvor mange ganger folk gidder å gjenta ting. Ok, takk. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Pinkvin skrev 47 minutter siden: Vurderer å kjøpe AIS sender og ser at det er både A og B. Om jeg kjøper B, dekker den også A? Og hva er forskjellen? Denne forteller en del om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 TrikkerN Lønning skrev 17 minutter siden: Denne forteller en del om dette. Ok, så klasse A er kommersielle fartøy, sender på 12W og har lang rekkevidde. Klasse B er lystfartøy, sender kun på 2W og hvert 30 sekund Klasse B/Sodoma (ellerhvadetnåheter) er på 5W og justerer antall sendinger etter hastighet på båten, som er lite nyttig for meg men... greit. Dobbel sendeffekt ifht ordinær AIS kan jo være kjekt, men ikke veldig viktig med lang rekkevidde, tipper ordinær AIS i toppen av seilbåtmast har ok rekkevidde. --------- Artikkelen har en åpenbar feil, headingen "Ikke så dyrt" er åpenbart tull ;-) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) Pinkvin skrev 4 minutter siden: Ok, så klasse A er kommersielle fartøy, sender på 12W og har lang rekkevidde. Klasse B er lystfartøy, sender kun på 2W og hvert 30 sekund Klasse B/Sodoma (ellerhvadetnåheter) er på 5W og justerer antall sendinger etter hastighet på båten, som er lite nyttig for meg men... greit. Dobbel sendeffekt ifht ordinær AIS kan jo være kjekt, men ikke veldig viktig med lang rekkevidde, tipper ordinær AIS i toppen av seilbåtmast har ok rekkevidde. --------- Artikkelen har en åpenbar feil, headingen "Ikke så dyrt" er åpenbart tull ;-) Den henger jeg meg på Men båtlapper er jo fra et annet budsjett, heldigvis Redigert 21.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Båtpenger er ikke ordentlige penger? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Uansett... hva mener folket. Bør man alltid kjøpe det som er best, selv om det går utenfor det behovet en faktisk har? Jeg har aldri hatt problemer med å se andre båter med vanlig klasse B AIS. Skjønner argumentet med den nye varianten som oppdateres langt oftere om en har hurtiggående båt. Skjønner også argumentet med 5W, særlig om en har lav antenne. Men jeg tenker at en ordinær klasse B med antenne i toppen av masta faktisk er godt nok, er det noe poeng å betale 2-3 tusen mer for den "nye" varianten? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Pinkvin skrev for 7 timer siden: er det noe poeng å betale 2-3 tusen mer for den "nye" varianten? Nei. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Framtia Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 jeg mener det er en vesentlig fordel å sende med 5 fremfor 2W. Ikke for skip til skip situasjoner,, der holder 2W godt. Men rekkevidden til mottaksstasjoner på land vil være vesentlig bedre, noe som gir fordeler mhp søk og redning, sporing i tilfelle ulykker, og sosialt (visning på marine traffic o.l. eller vennebåter). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mix Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Pinkvin skrev for 7 timer siden: er det noe poeng å betale 2-3 tusen mer for den "nye" varianten? Selfølgelig. Det viktigste er at den bruker Self-organizing Time-Division Multiple Access protokoll samme som Klasse A for å sende og motta og samme båndbredde. Vanlig Klasse B blir nedprioritert og må finne ledige hull. Ønsker man best mulig sikkerhet og slippe å bli nedrent av en tankbåt med sløvt mannskap på vakt er SOTDMA versjon en betydelig bedre sikkerhet. Er formålet først og fremst å vise seg frem på Marinetraffic i havn eller for venner er vanlig Klasse B OK. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Jeg har 'B'. Trolig viser den andre fartøyer like bra som 'A'. Min intensjon er ikke at trafikk skal holde seg unna meg. Min intensjon er at jeg skal se annen trafikk. Slik at jeg kan holde meg unna. Med min 'B' ser jeg nyttetrafikk lenge før de kommer over horisonten. Mitt største problem er norske og svenske fiskefartøyer som slår av AIS. Andre nyttefartøyer viser fart og hvor de skal. Stort sett. Hadde en dansk fisker, destinasjon: "Hjem til mor". Mer informativt kan det ikke bli. Båten var på tur ut fra Strandby. Så mor må ha vært en havfrue eller er berte på svenskekysten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Framtia skrev 59 minutter siden: jeg mener det er en vesentlig fordel å sende med 5 fremfor 2W. Ikke for skip til skip situasjoner,, der holder 2W godt. Men rekkevidden til mottaksstasjoner på land vil være vesentlig bedre, noe som gir fordeler mhp søk og redning, sporing i tilfelle ulykker, og sosialt (visning på marine traffic o.l. eller vennebåter). Ser den ifht vennebåter og sosialt. Men der har jeg egentlig litt motsatt utgangspunkt og vil nå egentlig helst slippe å "kringkaste" for all verden hvor jeg/vi er når vi er på seilferie. Strengt tatt er det noe jeg helst ville slippe, evt om en kunne ha en "anonym" funksjon utover en eller annen rekkevidde. Mix skrev 45 minutter siden: Selfølgelig. Det viktigste er at den bruker Self-organizing Time-Division Multiple Access protokoll samme som Klasse A for å sende og motta og samme båndbredde. Vanlig Klasse B blir nedprioritert og må finne ledige hull. Ønsker man best mulig sikkerhet og slippe å bli nedrent av en tankbåt med sløvt mannskap på vakt er SOTDMA versjon en betydelig bedre sikkerhet. Er formålet først og fremst å vise seg frem på Marinetraffic i havn eller for venner er vanlig Klasse B OK. -------------- Ser de andre fordelene men tenker mest på skip til skip, og her er dere uenige. @Mix:Hvorfor gir klasse B/Sotdma langt bedre sikkerhet i båt- båt situasjon? Husk utgangspunktet mitt, saktegående seilbåt, AIS antenne i 20+ meters mast. Er det noe som indikerer at "vanlig" klasse B ikke har vært godt nok på saktegående seilbåter? Har hatt mottaker i noen år og kan ikke si at jeg på noe tidspunkt har tenkt på at rekkevidden på mottak av andre båter er for dårlig, at de dukker opp "for seint". Marinetraffic har null interesse for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Hulda skrev 8 minutter siden: JMin intensjon er ikke at trafikk skal holde seg unna meg. Min intensjon er at jeg skal se annen trafikk. Slik at jeg kan holde meg unna. Med min 'B' ser jeg nyttetrafikk lenge før de kommer over horisonten. Har hatt mottaker i noen år og er såre fornøyd, tenker som deg, men ser også fordelen i å bli sett av enkelte andre, særlig nå som stadig flere "kjører nintendo" i dårlig sikt ;-) Men jeg sliter litt med nødvendigheten av å bli sett enda lengre unna når en blir sett langt nok unna :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Ja, det er noe der. Hulda har vel antennen rundt 19 meter over havet. Når jeg ligger syd for Læsø ser jeg trafikk som ikke har rundet Skagens Rev enda. De ligger egentlig på vestsiden av Danmark. Russere og polakker gir uansett stort sett fff om de har en seilbåt i siktet. Ikke skjønner jeg russiske bokstaver, ikke skjønner rormannen engelsk. Bare å holde seg unna med god margin. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Etter å ha fulgt med på hvor viktig sporingen av båters kurs er i forbindelse med uhell/ulykker/søk er jeg i hvertfall ikke i tvil om at jeg ønsker å være så synlig jeg kan for landstasjoner, slik at min historiske kurs kan dokumenteres. En vanlig klasse B er utenfor dekningsområdet bare man kommer 10NM ut fra kystlinja i Skagerrak. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 (redigert) Pinkvin skrev for 10 timer siden: Jeg har aldri hatt problemer med å se andre båter med vanlig klasse B AIS. Skjønner argumentet med den nye varianten som oppdateres langt oftere om en har hurtiggående båt. Skjønner også argumentet med 5W, særlig om en har lav antenne. Men jeg tenker at en ordinær klasse B med antenne i toppen av masta faktisk er godt nok, er det noe poeng å betale 2-3 tusen mer for den "nye" varianten? Har du lav antenne så spiller vel "W styrken ingen rolle" P.G.A Jordkrummingen . Redigert 23.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Næhh, det gir jeg blaffen i. Når jeg ligger midt uti der er jeg i skuddlinja for Lyngby Radio, Stockholm radio og Kystradio Stavanger. Samt 20 lastebåter som prøver å kjøre på meg. Året rundt. Husker ikke hvor mange W jeg har på VHF'en, er det 20? Rekker ikke himla langt det heller. Lå en gang i Skagen havn og fikk kontakt med Tjøme radio. Eksepsjonelt gode atmosfæriske forhold i følge Tjøme radio. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 25W og 1 W er normalt på stasjonære. 5 på bærbar. 2W på AIS som er mer en nok for meg. Det kjekke med Danmark er at om blir det for mye støy slår jeg av , de har ingen lytteplikt den forsvant i 1999 Sier som du AIS er for at de store ulvene ikke skal overrumple meg. En får alarm i god tid før en ser de. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Hulda skrev 39 minutter siden: Ja, det er noe der. Hulda har vel antennen rundt 19 meter over havet. Når jeg ligger syd for Læsø ser jeg trafikk som ikke har rundet Skagens Rev enda. De ligger egentlig på vestsiden av Danmark. Russere og polakker gir uansett stort sett fff om de har en seilbåt i siktet. Ikke skjønner jeg russiske bokstaver, ikke skjønner rormannen engelsk. Bare å holde seg unna med god margin. Å få VHF med DSC i hus vil nok nå være min beste sikkerhetsoppgradering så jeg kan kalle opp skip direkte hvis det oppstår noen uklarheter. Men som du sier, om ingen skjønner et kvekk så hjelper det lite, så defensiv strategi er nok alltid det beste :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Framtia skrev 1 time siden: Etter å ha fulgt med på hvor viktig sporingen av båters kurs er i forbindelse med uhell/ulykker/søk er jeg i hvertfall ikke i tvil om at jeg ønsker å være så synlig jeg kan for landstasjoner, slik at min historiske kurs kan dokumenteres. En vanlig klasse B er utenfor dekningsområdet bare man kommer 10NM ut fra kystlinja i Skagerrak. Ser absolutt den fordelen og har ikke tenkt i de baner før. Men ja.. bruken er forskjellig. Jeg tenker hovedsak 1:1, skip til skip, og om alt var som jeg ønsket det ville jeg helst slippe å kringkaste for all verden hvor jeg er når jeg er på ferie. Har ikke noe å skjule men liker tanken med å "seile avgårde", som for meg også kan innebære at jeg/vi "forsvinner fra jordas overflate" i en lengre eller kortere periode. Er ett eller annet i akkurat det som jeg syns er vanskelig å sette verdi/ord på. Å komme utenfor dekning til mobil syns jeg alltid er stas, det føles veldig riktig, om jeg er på fjellet, på Finnskogen eller på sjøen. Lett å si at jeg kan slå av telefonen med en gang, men tror dere skjønner "greia". ;-) --- Bare for å spørre, er det mulig å reservere seg mot å få kringkastet på tjenester/apper som Marinetraffic osv? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Man har vel AISen påslått for å vise hvor man er. Om du har en som sender med 2W utgjør det lite forskjell om du bare seiler langs land her østpå, du vil ganske raskt publisere din posisjon for andre. Men da er det bare å slå av Tx inntil du igjen føler behov for å la andre se deg. Men skal du seile over til Shetland f.eks vil det etter mitt syn være ekstra sikkerhet i at du er synlig mye lengre fra land om det sendes med 5W. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 PS: jeg har også to ganger blitt kalt opp av kystradioen vha DSC etter at de hadde sett på AISen at jeg var i et farvann hvor de hadde fått melding om at det var båt med vansker. Så det er ingen tvil om at posisjonsdeling kan være viktig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.