Jump to content

Kjøpe AIS, A eller B? Hva er forskjellen?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Slikt utstyr kjøper også jeg av beste kvalitet og da varer det lenge. Da jeg kjøpte VHF'n (Sailor) i 1988 var den rådyr, men like god idag og fremdeles i toppskiktet sammenlignet med det en kan få tak i idag. AIS'n (Raymarine AIS650) har jeg vel hatt i 4 - 5 år. Begge deler kan nok overleve meg. Men skulle de svikte, blir det siste skrik, selv om det skal koste litt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hulda skrev for 7 timer siden:

Jeg har 'B'. Trolig viser den andre fartøyer like bra som 'A'. Min intensjon er ikke at trafikk skal holde seg unna meg. Min intensjon er at jeg skal se annen trafikk. Slik at jeg kan holde meg unna. Med min 'B' ser jeg nyttetrafikk lenge før de kommer over horisonten. Mitt største problem er norske og svenske fiskefartøyer som slår av AIS. Andre nyttefartøyer viser fart og hvor de skal. Stort sett. Hadde  en dansk fisker, destinasjon: "Hjem til mor". Mer informativt kan det ikke bli. Båten var på tur ut fra Strandby. Så mor må ha vært en havfrue eller er berte på svenskekysten.

Hvis du kun har som intensjon å se annen trafikk og seiler kystnært nok for mobildekning så er det billigste alternativet å ta fram mobilen eller nettbrettet og laste ned en app som viser ais. Gule sider sin påsjøen, marine traffic...

Link to post
TDF skrev 6 minutter siden:

Hvis du kun har som intensjon å se annen trafikk og seiler kystnært nok for mobildekning så er det billigste alternativet å ta fram mobilen eller nettbrettet og laste ned en app som viser ais. Gule sider sin påsjøen, marine traffic...

 

Næhhh, mobildekning er en vits. Vi mister forbindelsen før kysten forsvinner under horisonten. De som satser på mobildekning bør nok holde seg innaskjærs. Og når et containerfartøy kommer skliende rundt svingen i over 20 knop, er ikke en app eller Marine Traffic relevant. På min AIS kan jeg f.eks. legge inn kollisjonsalarm med en eller annen radius, nå er den på 800 meter. Det kommer helt an på hvilke krav man setter og hvilket fartsområde man har.

Link to post

Og husk, MT som er avhengig av private basestasjone kan ha laaaaaang forsinkelse på posisjonen til båtene. MT er KUN underholdning!

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hulda skrev 20 minutter siden:

... Og når et containerfartøy kommer skliende rundt svingen i over 20 knop, er ikke en app eller Marine Traffic relevant ...

 

Internet baserte AIS apper er greie nok til å følge venner og andre for å se hvor i verden de er.

Men, som navigasjons / sikkerhets utstyr er de ikke aktuelle. I tillegg til at absolutt ikke alle sendere vises, har jeg ofte opplevd tidsforsinkelser på flere timer (spesielt for AIS-B). Da er jeg blitt påkjørt for flere timer siden.

 

Ops, Lars H kom meg i forkjøpet :thumbsup:

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
Kenneth82 skrev 1 time siden:

Noe av morroa når først noe ryker, er å spandere på siste nye (så lenge ikke huset må pantsettes) :thumbsup:

 

Må innrømme at jeg ikke er der i det hele tatt. Finn "dott" n o derimot er mye brukt både ifht båten og hjemme, og hytta. 

 

Både jolle, jollemotor, sykkel til båten, seil, autopilot, kartplotter og elektroniske kart er kjøpt brukt. Har som mål å øke bruktandelen, og redusere kjøp av "søppel" som jeg vet fort havner, i søppla. 

Link to post
Pinkvin skrev 1 time siden:

Har som mål å øke bruktandelen, og redusere kjøp av "søppel" som jeg vet fort havner, i søppla. 

 

Her var det vel snakk om å kjøpe kvalitet og ikke søppel?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Pinkvin skrev On 23.8.2019 at 8.53:

Hvorfor gir klasse B/Sotdma langt bedre sikkerhet i båt- båt situasjon? 

Det er fordi SOTDMA bruker samme protokoll som klasse A. Med selvorganisert TDMA.

En CSTDMA (Klasse B) sender kan bli avvist lenge hvis det ikke er ledig TDMA slot pga. mye trafikk.

Jeg vil ikke kalle CSTDMA sendere søppel, men utdatert teknologi er det.  Å kjøpe gammel B klasse nytt idag er waste of money når en kan få SOTDMA sendere ned i 6990.-

I tilfelle bruktkjøp ville jeg ikke betalt rare greiene for en gammel klasse B ihvertfall.

 

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#
Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Her var det vel snakk om å kjøpe kvalitet og ikke søppel?

 

Poenget mitt var mer det at jeg kjøper for å dekke den funksjonen jeg vil ha dekket, om det er nytt, siste nytt, brukt eller ikke spiller mindre rolle. Og ja, kvalitet betaler jeg gjerne ekstra for. At det er siste skrik gidder jeg ikke å betale noe særlig for, det bryr meg lite. 

Link to post
Guest Avmønstret#
Mix skrev 16 minutter siden:

Det er fordi SOTDMA bruker samme protokoll som klasse A. Med selvorganisert TDMA.

En CSTDMA (Klasse B) sender kan bli avvist lenge hvis det ikke er ledig TDMA slot pga. mye trafikk.

Jeg vil ikke kalle CSTDMA sendere søppel, men utdatert teknologi er det.  Å kjøpe gammel B klasse nytt idag er waste of money når en kan få SOTDMA sendere ned i 6990.-

I tilfelle bruktkjøp ville jeg ikke betalt rare greiene for en gammel klasse B ihvertfall.

 

 

Ok. Forstår muligens noe :-) Men er det ett reelt problem for saktegående båter? Har på en måte ikke hørt at det er noen problemer med AIS systemet... som jeg har fått med meg. 

 

Men teknologiskifter er bra greier. Fikk kjøpt en brukt Amec mottaker med splitter for tusenlappen for tre år siden, og har, har hatt stor glede av den. 

 

Så om alle skal over SOTDMA nå så legger jeg inn autosøk på finn.no :-) 

Link to post
Mix skrev 1 time siden:

Om det er saktegående båt eller ikke spiller ingen rolle. CSTDMA sendere får ikke allokert TDMA slot uansett. Så når og hvor ofte du blir oppdatert på brua på ei SOTDMA skute er bingo i trafikkerte farvann.

Naturligvis helt enig. Poenget er at i veldig traffikerte farvann regner jeg med at de uansett seiler meg i senk. Derfor er det for meg en hovedsak å se dem, så jeg kan holde meg unna. Det fungerer for meg. Jeg savner muligheten for å kunne fortelle hvor jeg skal. Minner meg om en nattseilas. Vi lå i løy vind syd for vindmølleparken syd for Anholt. Kølamørkt. Leden for fergen Grenå/Varberg. Fra Varberg plotter vi fergen på langt hold. Vi legger sydover i god tid. Grønn lanterne, rød/grønn, rød, rød/grønn. Fergen har oss konstant i siktet. Det ikke en annen båt på mils avstand. Kaller opp fergen på C 16. Spør om de ønsker å gå forenom/aktenfor/midt på. "Vi går aktenom", svarer damen. Så kommer en mannsstemme og spør hva som foregår. 'Nån jekla seglare på kurslinjan'. Fremdeles med fing'ern på sendeknappen. En særs kontant irettesettelse fra ansvarshavende på broen ble også transmittert på C 16 :-)

Moralen: Er du i tvil, kall opp for å avklare. Båter med bokstaver ikke i vårt alfabet, pell deg unna. Om du ikke har 'auto-oppkall'.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
Mix skrev for 6 timer siden:

Få oppdatert trådtittelen med det samme. Fra Kjøpe AIS, A eller B? Hva er forskjellen?

Til Hvor kjøpe billigste klasse B AIS Transponder ? Gjerne billig brukt.

 

Tja. Var oppklarende tråd. Ser ikke noe åpenbar fordel med, eller eget behov for SOTDMA varianten. 

 

Om det betyr at jeg får kjøpt ett stykk ypperlig/(avdanket) teknologi til en grei pris fordi så mange løper i flokk atter "siste nytt" så "happy days" for min del :-) 

-------

En observasjon av slike tråder er at de som har ett eller annet utstyr gjerne mener veldig sterkt at det er "livsviktig". En gjenganger i radar vs AIS , VHF, redningsflåter, for å ikke snakke om personlig sikkerhetsutstyr. Og jo dyrere det er jo viktigere er det å ha det. Sånn er det bare, og det er i grunnen greit. Et moderat "press" i retning av sikkerhetsutstyr er greit. Men det viktigste er fortsatt båtførers kompetanse. 

-----------

Men er det faktisk sånn at om en går med vanlig AIS i indre Oslofjord en trafikkert dag så faller signalet ut fordi en har "gammeldags" AIS, som vel alle i praksis fortsatt har.... Er dette noe som faktisk skjer, eller en teoretisk mulighet? 

 

 

 

Link to post
Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Men er det faktisk sånn at om en går med vanlig AIS i indre Oslofjord en trafikkert dag så faller signalet ut fordi en har "gammeldags" AIS, som vel alle i praksis fortsatt har.... Er dette noe som faktisk skjer, eller en teoretisk mulighet? 

 

 

 

 

Slik jeg forstår det så om det er mer enn 4500 båter i umiddelbar nærhet med klasse A eller B+ så blir ditt B signal nedprioritert. Et signal tar 26,6 millisekunder, klasse A kan sende opptil et signal hvert 2-3 sekund. 

 

https://digitalyacht.net/wp-content/uploads/2018/11/Class-B-SOTDMA-AIS-White-Paper-V1_01.pdf

 

Mener også å huske at klasse B+ må ha en egen separat GPS antenne og kan ikke bruke data fra eksisterende nettverk, noen som øker kost og installasjon. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...