Hulda
Mix skrev 1 time siden:Om det er saktegående båt eller ikke spiller ingen rolle. CSTDMA sendere får ikke allokert TDMA slot uansett. Så når og hvor ofte du blir oppdatert på brua på ei SOTDMA skute er bingo i trafikkerte farvann.
Naturligvis helt enig. Poenget er at i veldig traffikerte farvann regner jeg med at de uansett seiler meg i senk. Derfor er det for meg en hovedsak å se dem, så jeg kan holde meg unna. Det fungerer for meg. Jeg savner muligheten for å kunne fortelle hvor jeg skal. Minner meg om en nattseilas. Vi lå i løy vind syd for vindmølleparken syd for Anholt. Kølamørkt. Leden for fergen Grenå/Varberg. Fra Varberg plotter vi fergen på langt hold. Vi legger sydover i god tid. Grønn lanterne, rød/grønn, rød, rød/grønn. Fergen har oss konstant i siktet. Det ikke en annen båt på mils avstand. Kaller opp fergen på C 16. Spør om de ønsker å gå forenom/aktenfor/midt på. "Vi går aktenom", svarer damen. Så kommer en mannsstemme og spør hva som foregår. 'Nån jekla seglare på kurslinjan'. Fremdeles med fing'ern på sendeknappen. En særs kontant irettesettelse fra ansvarshavende på broen ble også transmittert på C 16 :-)
Moralen: Er du i tvil, kall opp for å avklare. Båter med bokstaver ikke i vårt alfabet, pell deg unna. Om du ikke har 'auto-oppkall'.