Framtia Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 rart det har gått bra.. :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Framtia skrev 3 minutter siden: rart det har gått bra.. :-) Ja, begynner å tro at jeg vil være bedre off uten AIS overhode. Rene dødsfella. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Hulda skrev On 26.8.2019 at 9.48: Ja, begynner å tro at jeg vil være bedre off uten AIS overhode. Rene dødsfella. :-) Det er et poeng at fritidsbåter flest ikke har AIS. Noen har kun mottaker, tror de fleste som har det syns det er kjempegreier ifht å være uten. Noen har både mottaker og sender, og syns sikkert det er helt topp. --- Jeg kjenner ikke at jeg tetter noe stort "sikkerhetsgap" om jeg velger B eller B/SOTDMA Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Om jeg bytter fra B til B+, vil jeg oppnå å få et høl i kontoen som NAV ikke vil tette. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 ..........Har B sen flere år tilbake.....da den legger av så blir det en B+.......skulle ikke kjøpt en B idag! en del store fartøy har ett system ombord som filtrerer bort AIS-mål automatisk da de får inn for mange mål, da velger den bort B-mål først..........(vad den gjør med B+, vet ikke!) https://www.facebook.com/groups/1531968483721220/permalink/2336335776617816?sfns=mo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Gunga Din skrev 1 time siden: . en del store fartøy har ett system ombord som filtrerer bort AIS-mål automatisk da de får inn for mange mål, da velger den bort B-mål først..........(vad den gjør med B+, vet ikke!) https://www.facebook.com/groups/1531968483721220/permalink/2336335776617816?sfns=mo Jo, men det virker nå som en teoretisk konstruert situasjon. Om en er i ett farvann med type 4000+ fartøy synlig på AIS så er en nok rimelig på vakt. Og om en blir "luket vekk" av fartøy med A klasse AIS så vi en jo selv fortsatt se skipene på egen AIS og kan manøvrere etter det. ---- Fortsatt ikke urolig :-) Men enig i at det ikke er noe poeng å kjøpe klasse B nytt i dag. Men det åpner for gode bruktkjøp når flokken får "4500 båter samtidig skrekken" og bytter til B+ ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 ja jeg tror du er rimelig synlig med en korrekt installert B også……...kontra en dårlig installasjon av B+ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Farvannet N for Sjælland er nokså trafikkert. Og der vet jeg at de ser meg med AIS B og splitter. Hvordan jeg vet? Jo, jeg har spurt. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Det har jeg prøvd også i Skagerak, syntes en ferge hadde en ubehagelig kurs med passeringsavstand 350 meter i følge AIS. For nærme langt ute i Skagerak midt på natta syntes jeg, så med 2 nautiske avstand til ferga som kom i over 20 knop fant jeg det for godt med et oppkall. Fikk ikke svar, men han skvatt unna. Hvor langt unna han fikk meg inn på AIS fant jeg ikke ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Det er fordelen med våre jernklomper om de filtrer deg vekk på AIS synes vi godt på radaren. Så har vi med B VHF så vi kan rope de opp, mens jeg vurderer om jeg skal slakke av så legger de om kursen noen grader så det er klart de ser oss. Har krysset noen seprasjonsleder i sommer . Redigert 27.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Siden jeg både tenker på AIS sender og ny stasjonær VHF... så oppdaget jeg plutselig at en kan slå to fluer i en smekk. Kjøpe VHF med AIS sender/mottaker. Men selv om noen av de står som "nyhet" så har ingen av de "AIS B+". Bare å holde seg unna da eller? https://seatronic.no/elektronikk/vhf/vhf-fastmontert-og-handholdt/b-g-v60-b-fastmontert-vhf-med-innbygget-gps-og-ais-sender-mottaker https://seatronic.no/elektronikk/vhf/vhf-fastmontert-og-handholdt/standard-horizon-quantum-gx6500-vhf-og-ais-sender-mottaker Syns dette så genialt ut. Såkalt "AIS radar" med alarm, VHF med nødknapp og AIS sender i en og samme kladd. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 (redigert) Nytten av ‘AIS-radar’ er begrenset........ja man kan konstatere att det finnes en båt der men er det en motorbåt med B, så ligger han ibland flere hundre meter fremfor, sen alle båter uten AIS du ser dette veldig tydelig på vanlig radar.....om du kjør AIS-overlay......til og med klasse A som går fort ligger fremfor på vanlig radar, om det er mye AIS-trafikk i området Kjører du plotter/PC så har du Ais-målen der direkte i kartet kjører du OpenCPN, så kan du laste ned AIS-radar pluginn.....om jeg husker rett Redigert 30.August.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Gunga Din skrev 8 minutter siden: Nytten av ‘AIS-radar’ er begrenset........ja man kan konstatere att det finnes en båt der men er det en motorbåt med B, så ligger han ibland flere hundre meter fremfor, sen alle båter uten AIS du ser dette veldig tydelig på vanlig radar.....om du kjør AIS-overlay......til og med klasse A som går fort ligger fremfor på vanlig radar, om det er mye AIS-trafikk i området Har AIS "overlay" i Opencpn/Isailor, så dette bli i tillegg til. Liker tanken på en boks som står på hele tiden og skriker til med AIS alarm etter mine gitte innstillinger. Kan sette opp alarmer i Opencpn og iSailor også, men dobbelt opp er ikke dumt. Og hovedpoenget var nå egentlig at den også har AIS sender, som jeg lurer på å anskaffe, og også ny stasjonær VHF, som jeg trenger. Da virker dette som en grei løsning. Men stusser over at noe som er nytt på markedet ikke har klasse B"+" Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Som jeg skrev tidl......jeg skulle ikke kjøpt noe annet enn B+ idag sen sånn rent personlig.....så liker jeg ikke kombo-grejjer, vare seg det er hjemme-stereo eller i båten. er det ikke så att går den ene sønder.....så blir den andre ubrukbar. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Enig Gunga, slike integrerte løsninger er heller ikke min favoritt. Men en ting kan en være sikker på etter at ITU godkjente klasse B SOTDMA at også Standard Horizon vil komme med dette før eller siden, men slike integrerte løsninger henger alltid langt etter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Gunga Din skrev 1 time siden: Som jeg skrev tidl......jeg skulle ikke kjøpt noe annet enn B+ idag sen sånn rent personlig.....så liker jeg ikke kombo-grejjer, vare seg det er hjemme-stereo eller i båten. er det ikke så att går den ene sønder.....så blir den andre ubrukbar. Mix skrev 51 minutter siden: Enig Gunga, slike integrerte løsninger er heller ikke min favoritt. Men en ting kan en være sikker på etter at ITU godkjente klasse B SOTDMA at også Standard Horizon vil komme med dette før eller siden, men slike integrerte løsninger henger alltid langt etter. I grunnen enig ifht kombodingser. For meg vil AIS mottaket kun være backup, men AIS senderen er ett pluss og nødknappen på VHF vil også være det. Og også det å kunne kalle opp skip direkte må være kjekt. Og også mye for pengene og enkel installasjon ifht alternativene. Sååå... jeg er på glid. Men kan godt vente til våren for å se om det kommer en variant med SOTDMA. ----- Ang å henge etter så henger jeg ofte så langt etter at 10-15 år gamle greier kan være ett stort fremskritt ;-) VHF med nødknapp vil være bedre enn den gamle italienske jeg har som er uten. AIS sender vil være bedre enn kun mottaker. Stasjonær VHF med håndsett i cockpit vil være bedre enn kun høyttaler og håndtholdt i cockpit. Er det ikke "stort potensiale" en kaller det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Vi kan ikke si at AIS sender har hjulpet oss på noe som helst. Å gå fra kun mottak til sending er som å gå fra Sjokade til Nugatti på brødskiva. Å gå fra ingenting til mottak var som å gå fra smør til Sjokade, Vi har, av ulike årsaker, vår AIS i passivt modus 95% av tiden og jeg klarer ikke se at det kommer til å endre seg på langtur. Orker ikke Tollvesen/myndigheter, orker ikke besøk, orker ikke pirater osv osv osv. At AIS ble brukt til overvåkning av bla. myndigheter var en bekymring allerede når AIS ble innført noe som medfører å undergrave hensikten med hele systemet. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mix Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Barbaria skrev 9 minutter siden: Orker ikke Tollvesen/myndigheter, orker ikke besøk, orker ikke pirater osv osv osv. Nå kan du jo aktivere/deaktivere Tx når det passer deg da. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Ja det er akkurat det vi gjør. Men med tanke på at det er et hjelpemiddel for båtførere så er det idiotisk.. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Roger jo Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 (redigert) Barbaria skrev for 2 timer siden: Vi kan ikke si at AIS sender har hjulpet oss på noe som helst. Barbaria skrev for 2 timer siden: Ja det er akkurat det vi gjør. Men med tanke på at det er et hjelpemiddel for båtførere så er det idiotisk.. Vet ikke hvor du ferdes, Men hadde jeg ikke hatt AIS her om dagen hadde jeg hvert innlagt nå. Lomur 8.5 knop fra nord begynte å si i fra om en time tar jeg deg, Egbert 8 knop kom syd fra og hadde mast en stund og var 38 min unna disse mente jeg å ha kontroll på med å slakke på farten det skulle jeg ikke ha gjort for da slo Stena 18 knop inn på Richters skala 15 min unna hun kom inn på ST side hadde planer om å stjele gummibåten det ble bånn pinne og 20 BB så gummibåten fikk hun ikke. Redigert 30.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Pinkvin: Se litt på denne: https://www.em-trak-uk.com/product-page/b400-ais-class-b-transceiver Du får den for ca 13.000 hos ProNav. Veldig snerten sak, da den har eget display, så du kan følge med på AIS uten å gå via plotteren (du kan selvsagt koble til plotteren også via NMEA) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) S/Y Emma skrev for 7 timer siden: Pinkvin: Se litt på denne: https://www.em-trak-uk.com/product-page/b400-ais-class-b-transceiver Du får den for ca 13.000 hos ProNav. Veldig snerten sak, da den har eget display, så du kan følge med på AIS uten å gå via plotteren (du kan selvsagt koble til plotteren også via NMEA) Den var snerten, men da "går jeg glipp av" VHF med DSC og enkelheten i AIS og VHF som virker i sammen. Har mottaker med AIS via wifi og er fornøyd med det oppsettet så evt AIS mottak er egentlig bare backup for eksisterende løsning. B&G ser faktisk bra ut den også syns jeg: Men klart, når jeg ser på bildet så kan det se ut som jeg trenger lesebriller for å bruke den, det er en ulempe... Kanskje Doro har en variant ;-) Redigert 31.August.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Du er klar over at de kombinerte VHF - AIS transponderene trenger to antenner? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 abbor skrev 17 minutter siden: Du er klar over at de kombinerte VHF - AIS transponderene trenger to antenner? Ja jeg skjønte det ut fra manualen... Idiotisk. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Siden to antenner trengs så foretrekker jeg separate VHF og AIS enheter. Jeg har dessuten installert nye VHF modeller to ganger siden jeg installerte AIS, hadde blitt svært dyrt med kombimodeller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.