Barbaria Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) Roger jo skrev On 30.8.2019 at 20.53: Vet ikke hvor du ferdes, Men hadde jeg ikke hatt AIS her om dagen hadde jeg hvert innlagt nå. Vi farter foreløpig rundt i Skagerrak og i strøka innafor. Det er jo mange som ikke har AIS og må manøvrere deretter, at AIS reddet deg fra sikker innleggelse er jo bra. Med kun mottak vil du ha nok informasjon til å unngå en kollisjon dersom du tar de rette valgene. Tar du feil valg vil ingenting hjelpe deg. Redigert 1.September.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Barbaria skrev 27 minutter siden: Vi farter foreløpig rundt i Skagerrak og i strøka innafor. Det er jo mange som ikke har AIS og må manøvrere deretter, at AIS reddet deg fra sikker innleggelse er jo bra. Med kun mottak vil du ha nok informasjon til å unngå en kollisjon dersom du tar de rette valgene. Tar du feil valg vil ingenting hjelpe deg. Helt enig. Syns AIS mottak gir ekstra trygghet, særlig når jeg går i mørket og i dårlig sikt. Utover det er jo "alt som før", det er fortsatt trygt å gå i mørket uten AIS. Tåke er det litt værre med da lanternene "faller bort". Er egentlig såre fornøyd og føler jeg har de hjelpemidlene jeg har. Jeg vil nok også i all hovedsak ha AIS sending slått av da jeg syns sånn "kringkasting" slår hull i noe av det grunnleggende poenget med ferie og seiltur for meg. Særlig med "B+" som sender så sterkt at en er synlig langt utover det som er nødvendig ifht 1:1 funksjonen til AIS. Kanskje jeg skal spare pengene, kjøpe en rimelig og grei VHF med "nødknapp" og la resten være? Må nesten ha motivasjon utover "kjekt å ha". Utsetter uansett evt innkjøp til våren nå, ikke noe å stresse med. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Jeg har bare ais mottaker...syns det holder lenge...har ikke behov for å kringkaste for allverden hvor vi er på tur... Har selvfølgelig også "nødknapp" på VHF ombord... Om alle lystbåter skal sende sin posisjon i f.eks Byfjorden i Bergen...så blir det et salig rot, og sikkerheten som er hovedpoenget faller vekk... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Det er greit for deg med bare AIS mottaker, da ser du andre med AIS, som for eksempel han som om et øyeblikk , skjult bak en odde plutselig kommer frem rett fremfor deg. Men hva om han, eller alle andre tenker som deg? heldigvis er det påbudt for yrkesbåtene å ha AIS. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) Pinkvin skrev for 2 timer siden: Ida Marie III skrev for 1 time siden: Jeg har bare ais mottaker...syns det holder lenge...har ikke behov for å kringkaste for allverden hvor vi er på tur... Helt enig. Helt Uenig poenget er at de ser deg og. Stena hadde sett meg og lagt kursen slik at hun skulle krysset akter for meg. Det var når jeg slo av et par knop at jeg la opp til at det ble varsel om krøll. Enig i at det er en av på knapp som kan brukes. Redigert 1.September.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Personlig så har jeg ikke slik kjendisstaus at hvor jeg er fører til de store sammenstimlinger av fans. Derfor kjører AIS TX stort sett hele tiden. Ikke smugler jeg heller. Jeg er edru under fart og har flytemidler tilgjengelig, politiet er velkommen sammen med tolletaten i de forskjellige land. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Roger jo skrev 15 minutter siden: Helt Uenig poenget er at de ser deg og. Stena hadde sett meg og lagt kursen slik at hun skulle krysset akter for meg. Det var når jeg slo av et par knop at jeg la opp til at det ble varsel om krøll. Enig i at det er en av på knapp som kan brukes. Vi er ikke uenige her altså. Ser jo at jeg får inn de store skipene på veldig langt hold siden de har klasse A. Ville ha på AIS sender, eller slå på om jeg så Stenaline eller tilsvarende og vi hadde "felles interesse av å se hverandre", dvs var på kryssende kurs. Jeg kan ikke navna på de store passasjerbåtene men har opplevd det samme som deg ifht at de faktisk viker på åpent hav. Gikk for motor i 5 knop eller noe tvers over Oslofjorden i blikkstilla og var midt utpå, så kommer en av disse svære innover i .... 15-20 knop eller noe. Den knepper noen hakk på styringa og gikk bak. De kom fra min SB side og alt men har på en måte alle muligheter til å unngå at det blir en situasjon pga forskjell i fart osv, og de bruker det de har. Om jeg hadde sakket av/stoppet så tror jeg det hadde blitt mer stress på brua for de, da hadde det blitt en noe mer "aktiv situasjon" enn at de bare endret ørlite kurs og gikk bak. --- Samtidig så ser jeg ikke behovet for å gå med AIS sender på feks nedover Kosterfjorden når det er god sikt osv, men ja, ville ha på så lenge jeg er i nærheten av der jeg må krysse leia til Strømstadferjene. Etter det... ville slått av så lenge de visuelle forholdene er greie. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Har også merket att ‘de store’ legger om kursen da de ser meg på AISen men ikke alltid, iblant kan de ikke pga mye trafikk.....det får man vare beredt på Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ida Marie III Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) Lars H. skrev for 4 timer siden: Det er greit for deg med bare AIS mottaker, da ser du andre med AIS, som for eksempel han som om et øyeblikk , skjult bak en odde plutselig kommer frem rett fremfor deg. Men hva om han, eller alle andre tenker som deg? heldigvis er det påbudt for yrkesbåtene å ha AIS. Ja, men jeg har ikke yrkesbåt... Og jeg er glad de fleste lystbåter tenker som meg... Poenget er at det er en enorm lystbåttetthet i gitt områder, i sommerhalvåret ...om alle lystbåter skulle sende ais ...samt alle yrrkesfartøy i samme området som plikter og sende....er jeg redd det vil virke mot sin hensikt...en drukner i " støyen" Syns det er ganske overkill for lystbåter i sommerhalvåret som ferier langs Norges holmer og skjær skal sende ais... Redigert 1.September.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Vel, når det er mange båter synes nå jeg at det er greit å få en oversikt om hvor de er og hvor fort de går. Da jeg nesten havnet inn i en regatta utenfor Hankø på tur hjem fra ferie, var jeg glad de sendte AIS slik at jeg letter kunne forholde meg til dem. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Lars H. skrev 8 minutter siden: Vel, når det er mange båter synes nå jeg at det er greit å få en oversikt om hvor de er og hvor fort de går. Da jeg nesten havnet inn i en regatta utenfor Hankø på tur hjem fra ferie, var jeg glad de sendte AIS slik at jeg letter kunne forholde meg til dem. Du ser jo ikke på ais når de skal slå/vende ...så uforutsigbart vil det likevel bli... Fart og kurs i øyeblikket ser du lett ved det blodte øye...om det ikke er natt/tåke/snødrev... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Ida Marie III skrev 8 minutter siden: Du ser jo ikke på ais når de skal slå/vende ...så uforutsigbart vil det likevel bli... Helt korrekt, for meg som aldri har satt min fot i en seilebåt ser en slik regatta ut som det reneste rot Men i nevnte tilfellet var det til stor hjelp for meg å se trenden i hvor de skulle slik at jeg kunne holde meg laaaangt unna disse uforklarlige plutselige kursendringene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Jeg har null behov for AIS mottak når sjøen er full av lystbåter og sikt og værforhold er gode. Tvert i mot tror jeg AIS hos lystbåter vil gi en økt tendens til full guffe på autopilot med for dårlig utkikk og påfølgende farlige situasjoner. AIS er ett trinn nærmere nintendokjøring på sjøen. De jeg ønsker, når sikten og været er normalt, er å se tidligere enn det jeg får til visuelt, yrkesfartøy, de som fisker, de som er store og hvilken kurs og fart de holder så en kan forholde seg til de på en god måte tidlig nok. Sekundert ønsker jeg at disse fartøyene også skal kunne se meg på AIS, men regner med at AIS er sekundært hos disse og at de uansett ser meg på radaren, eller visuelt. --- Om natta, i tåke osv er det noe helt annet, da vil jeg gjerne bruke alle lovlige virkemidler ovenfor alle for å bli mer synlig. Det er da jeg ser på AIS sender som et virkelig nyttig hjelpemiddel. Også i forhold til lystbåter som kjører nintendo i mørket/tåka. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Hulda skrev for 7 timer siden: Personlig så har jeg ikke slik kjendisstaus at hvor jeg er fører til de store sammenstimlinger av fans. Derfor kjører AIS TX stort sett hele tiden. Ikke smugler jeg heller. Jeg er edru under fart og har flytemidler tilgjengelig, politiet er velkommen sammen med tolletaten i de forskjellige land. Så det er derfor båter flest ikke har AIS. Det er kjendiser, smuglere, fyllekjørere og andre som ikke ønsker oppmerksomhet fra folk, politi eller tollere. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Pinkvin skrev 3 minutter siden: Så det er derfor båter flest ikke har AIS. Det er kjendiser, smuglere, fyllekjørere og andre som ikke ønsker oppmerksomhet fra folk, politi eller tollere. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Aldri for seint. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Pinkvin skrev 1 time siden: Så det er derfor båter flest ikke har AIS. Det er kjendiser, smuglere, fyllekjørere og andre som ikke ønsker oppmerksomhet fra folk, politi eller tollere. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Ja, det må være sinnsykt med kjendiser og smuglere på fjorden en blank sommerdag....etter som ingen av dem har ais...???? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.