Jump to content

Edit History

Roger jo

Roger jo

Sitat

Det med plikt til å gripe inn, hvor finner man det i en eller annen lovtekst?  

Kanal 16 – status – lyttevakt

Kanal 16 er den internasjonale nød-, sikkerhets- og kallekanalen i det maritime VHF-båndet (sikkerhetskanaler er normalt en fellesbetegnelse for Nød, Haster og Trygging).

Alle fartøy (inkludert fiske- og fritidsfartøy) som er utstyrt med VHF, skal i henhold til gjeldende nasjonale og internasjonale forskrifter holde effektiv og forskriftsmessig lyttevakt på kanal 16 når fartøyet er i sjøen.

Lytteplikt på kanal 16 vil bli opprettholdt inntil videre for å imøtekomme kravet til kommunikasjon med fartøy som ikke har installert VHF med DSC.

Roger jo

Roger jo

Sitat

Det med plikt til å gripe inn, hvor finner man det i en eller annen lovtekst? Men for all del, hadde jeg vært i en situasjon der jeg kunne vært til hjelp, hadde jeg bidratt med det jeg kunne. Jeg kunne følge hele aksjonen på VHF'n men hadde vel selv kommet i problemer om vi hadde gått ut med vår Saga 27 snekke.

Kanal 16 – status – lyttevakt

Kanal 16 er den internasjonale nød-, sikkerhets- og kallekanalen i det maritime VHF-båndet (sikkerhetskanaler er normalt en fellesbetegnelse for Nød, Haster og Trygging).

Alle fartøy (inkludert fiske- og fritidsfartøy) som er utstyrt med VHF, skal i henhold til gjeldende nasjonale og internasjonale forskrifter holde effektiv og forskriftsmessig lyttevakt på kanal 16 når fartøyet er i sjøen.

Lytteplikt på kanal 16 vil bli opprettholdt inntil videre for å imøtekomme kravet til kommunikasjon med fartøy som ikke har installert VHF med DSC.

• Create New...