Lars H.
Gunga Din skrev for 1 time siden:Det står i Sjøloven §135
Og der fant du det, takk. ""I den utstrekning det kan skje uten særlig fare for skipet eller dets ombordværende, plikter skipsføreren å yte all mulig og nødvendig hjelp til enhver som befinner seg i havsnød"
janet skrev for 2 timer siden:den hellige alminnelige (straffeloven) inneholder generelle stipuleringer om å yte hjelp til folk i nød/livsfare
skulle man være tilsatt i helsevesenet (eller inneha formell kompetanse vil jeg tro, ie sluttet i helsevesenet) så strekker plikten om hjelpe
seg lenger enn for vanlige dødelige
Hva er "den hellige alminnelige (straffeloven)"? Hellige uthevet av meg.
janet skrev for 1 time siden:at straffeloven og trolig også legeloven er brukbare svar på det det spørres etter
Hva legeloven har med dette å gjøre for meg som pensjonert elektronikingeniør å gjøre forstår jeg ikke. Kanskje det kan trekkes så langt til at fruen er pensjonert hjelpepleier.
For å summere litt opp, så hadde jeg dersom det sto om liv og jeg i min båt hadde hatt mulighet til å hjelpe uten å sette meg selv eller fruen i livsfare, trådd til.
Jeg har selv flere ganger bidradd via VHF i kumunikasjonen i redningsaksjoner, både fra egen båt og som radiooperatør på en boreplattfor utenfor Skottland. Ellers har jeg en del ganger tauet båter med motorstopp til havn (ikke nød). Jeg har også fraktet en hel familie med små barn til land med egen båt. De hadde måtte nødfortøye på en holme etter motorstans.
Men å blande inn "hellig" straffelov og legelov? nei, nei . . . ..