Grand Banks jr Startet 22.August.2019 Del på Facebook Startet 22.August.2019 Hvor er det temp sensor måler temp på én TMD40A? Ved hard kjøring , ca 3100 o/min (maks ca 3450) så blir motoren veldig varm I følge temp viser. Ca 90 C Ved å legge motor i maks så stiger temp raskt til 95C og jeg avbryter. Jeg har brukt Systemrens på både sjøvannskrets og kjølevæskekrets. Fått ut en del veldig mørkt vann. Men i dag tok jeg med meg IR temp måler, og kjørte motoren god og varm. Lot motoren kjøre 10+ min på 3100. Jobbet en del da det var kraftig sjø i mot, og etterpå med. La så båten i 2000 o/min mens jeg hoppet ned og målte med IR temp måler på termostathuset. Oppå, ved siden, og samme på varmeveksler. Peak temp var 80,4 C. Lå på mellom 79,8 og da maks 80,4. Gjorde dette to ganger. Betyr dette at reell temp er ca 80C, eller burde jeg målt et annet sted? Hva kan gjøre at temp måler viser evt 10 C mer enn den skal? Ved kjøring rundt 1500 over lengre tid ligger temp på ca 73C som stemmer med når termostaten skal åpne. Kan temp måler stemme ved 73C, men ha 10 C misvisning ved 80C? Jeg glemte å måle termostathus ved 73C på instrument. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gudrun Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 (redigert) Siden du har to tråder som muligens går på samme motor klarer kanskje moderator å slå de sammen, eller? Så vidt jeg har fått med meg har du avlesning på både lavt oljetrykk og høy temperatur? For at vi ikke skal holde på helt til våren (humor) ville jeg lagt opp en ekstra og midlertidig minusledning fra motor til en minus på instrumentbordet og sett om det da var forskjell på avlesingene. Bare ta den "av og på" så ser du om det skjer noe. Trenger kanskje en til å lese av. Å bytte begge giverne sånn helt blindt går jo selvfølgelig an, men det blir penger rett ut vinduet hvis det ikke er årsaken. Hvis du har en "ung" elektriker i vennskapskretsen kan en halvtime med sånn ombord kanskje peile seg mer inn mot årsaken til problemet? Ja hvis det er elektrisk. På den annen side lever ikke giverne evig. De har hatt et hardt liv i fuktighet, vibrasjon, varme og kulde år etter år. Men det er greit å ha avdekket de er problemet før kortet strykes. Redigert 22.August.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2019 Jeg lagde ny tråd da dette er mer et konkret spørsmål om IR-avlest temperatur på termostathus burde samsvare med det som instrumentet på dashbord viser. Jeg vet ikke hvor i motoren temperaturen avleses. Men moderator kan bare slette denne tråden hvis det er ønskelig å ha alt om samme motor i én tråd. Jeg har rimelig god peiling på elektrisk, men utstyr for megging har jeg ikke. Men multimeter kan jeg da håndtere, og de fleste formlene sitter fremdeles hvis jeg ikke er for trøtt. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ozo Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 I og med at den viser normal temperatur ved moderat belastning, er det overveiende sannsynlig at indikatoren er riktig. Nå skal man ikke stole 100% på IR-termometre heller, som f.eks. kan bli ganske "forvirret" av visse typer overflater. Men her virker det som om årsaken er dårlig sirkulasjon. Dette resulterer i at temperaturen nærmest de enhetene som avgir mest varme blir høyere, mens perifere områder ikke får den varmetilførselen de normalt skal ha, og avkjøles dermed av omgivelsene. Av denne grunn bør temperatursensoren ligge i nærheten av eksoskjølingen. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Trur ikkje megging er å anbefala her... Finn fysisk plassering av temp. givar, vurder ev. avvik mellom IR-måling og målepunkt for givar ut frå dette. Er det lite sannsynleg at det er avvik, bør du tillegga IR målinga relevans. ( gitt at dette instrumentet er korrekt. ) Forslaget til @Gudrun er heilt relevant med tanke på å eliminera spenningsfall over målekretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2019 Prøvde å slette denne tråden, men rakk akkurat ikke å gjøre noe med det... MODERATOR: Kan du slette denne tråden? (samler alt om motoren i samme tråd) (Hvis noen vet hvordan man kan gi moderator beskjed, så gjør gjerne det.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2019 Havlengt skrev Just now: Trur ikkje megging er å anbefala her... He he. Nei, det var ikke det jeg tenkte men ser det kan misforståes. Jeg er ikke utdannet elektriker, men har gjort nesten alt i mitt eget hus selv. Ikke sikringsskapet dog. Alt godkjent av elektriker selvfølgelig. Så jeg burde kunne løse det elektriske selv så lenge jeg kan måle meg frem med multimeter eller tangamperemeter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Roger jo Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Har du flere temp. instrumenter kan du kryss-bytte, Eller så kan du skru ut giveren lage en skjøt og ha giveren i en kaserolle med vann, varme vannet 10 og 10 grader og måle med et manuelt termometer så ser du om instrument ditt viser rett. Og du har vel en egen føler til for høy temp sjekk den og. Så vet du at vann målingene er i orden og det er To "HVIS " som er vekk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.