joelle Startet 22.August.2019 Link til dette innlegget Startet 22.August.2019 Ska til å montere en C120W i båten å kommer at bygge om dashbord på samme gang. Sitter da å leser bruksanvisninger og installasjons veiledninger, ser at autopilot kan kontrolleres gjennom plotter. Har per dags dato en ST70 kontroll enhet på dashbord, å tenker da med en gang, kjekt å kvitte seg med ytterligere en ting som tar plass. Men spørsmålet er da. Har noen erfaring fra samme type av opplegg? Er det enkelt å "styre" autopiloten gjennom plotter eller er det lurt å ha ST70 vid siden av? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Tenker du bare kontrollere autopiloten via plotter.....er det det du mener ? jeg har B&G/Simrad ombord....der er det fullt mulig.......... men jeg ønsker o ha en separat autopilotkontroll, enkelt direkt med knapptrykkningar starte og standby o kursendringer dessutom så funker autopiloten om plottern skulle legge av ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
joelle Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Vurderer at kun bruke plotter, men jeg har gjort akkurat samme tanker som det su skiver. Siden jeg å konverterer alle analoge signaler fra motor instrumenter til NMEA2000 å får dem opp på skjermen så vill jeg frigjøre en god del plass der og, så dette går mer i tankene få et så rent dashbord som mulig, å hvis dette med å kontrolere autoploten blir like enkelt på plotter som på kontroll enheten så er det den veien jeg vill gå. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Uten at jeg har lest bruksanvisning, så vil jeg tro at plotteren først og fremst er tiltenkt track kjøring. Det vil si at du kan legge opp en rute på plotteren som igjen styrer autopiloten. Var ikke klar over at C120 kan styre kompasskurs ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 (redigert) JRK skrev 37 minutter siden: Uten at jeg har lest bruksanvisning, så vil jeg tro at plotteren først og fremst er tiltenkt track kjøring. Det vil si at du kan legge opp en rute på plotteren som igjen styrer autopiloten. Var ikke klar over at C120 kan styre kompasskurs ? Det er som JRK sier, det var ihvertfall slik på min C120 (uten W) og andre plottere jeg har vært borti. Du legger opp en rute på plotteren, aktiverer den og så får du valget om du vil at autpilot skal følge første legget på ruta. Når du kommer til et WP/tørnpunkt på ruta får du spørsmålet igjen osv. Vet faktisk ikke om det er "lov" å styre autopilot fra en ren SW-basert applikasjon men at den må være knyttet til et HW-basert instrument med fysiske knapper. Om det dukker opp noe uforutsett nytter det jo ikke å måtte fomle i menyer... Redigert 22.August.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Da ser det ut til at jeg har fått gode svar. ST70 kontroll enheten blir med over på ny dashbordet. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Jeg har en Es97 MDF, den har tilnærmet fullverdig plotterbetjening, også med knapper. Men jeg foretrekker P70 kontrolleren. Brukes mye når jeg seiler alene, da er de enklest med P70. På plotteren kan jeg aktiver / deaktivere pilot på gjeldende kurs, samt flere av de andre en knapps funksjonene som på P70. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Behold displayet for autopiloten og benytt den til å styre piloten. Plotteren egner seg ikke til å styre piloten. Det er for tungvint. Jeg bruker Raymarine ES120 både på fly og inne. Bruker systemet i undervisning til D5L. Behold ST70!!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.