Jump to content

Legge til et forbruks batteri


johnarne

Recommended Posts

Ja, den skissen ser grei ut, jeg hadde vel ikke montert noen sikring der.

 

I mine biler er det heller ingen sikring mellom batteri og starter.

 

Manualen til VSR fra Biltema finner du her: https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-219_man.pdf

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 3 år senere...

Gjenbruker denne tråden da den inneholdt mye nyttig.

 

Men hva gjør dere om forbruksbatteriet går tomt? Regner med dere har instrumentpanelet tilkoblet forbruk? Og her er jo tenningslåsen som igjen sender signal til startmotor(?).

 

Kanskje man kan kombinere med denne? Batterivelger:

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/strombrytere/batterivelger-1-2-12-off-med-adf-2000041888

Link to post
Bigdrago skrev 1 minutt siden:

Regner med dere har instrumentpanelet tilkoblet forbruk? Og her er jo tenningslåsen som igjen sender signal til startmotor(?).

 

Det høres ut som en unødvendig rar løsning. Jeg har, som de aller fleste, alt som har med motor å gjøre på startbatteri. Hos meg er start og forbruk helt separate, uten mellomkopling av noe slag. Ladingen styres av et BEP rele, og start og forbruk har hver sin hovedbryter. Har fungert veldig bra hos meg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tenningsnøkkel er vanligvis tilkoblet startbatteri. Men en slik batterivelger kan være grei å ha hvis startbatteriet av en eller annen grunn  er tomt, eller hvis automatisk lading for forbruksbatteriet svikter.  Ellers har det skjedd endel siden 2019. Spesielt er det blitt mer vanlig å bruke litiumbatterier til forbruk. Det beste for disse er gjerne en DC_DC lader. Et Biltema  skillerelé (VSR) er ihvertfall ikke optimalt for litium

Link to post
Bigdrago skrev 45 minutter siden:

Men dagens moderne lithiumbatterier har vel bms slik at dynamoen og vsr vil være tilstrekkelig for lading(?)

Det er litt delte meninger om det (flere tråder om emnet), men det går vel som regel bra. Det er egne VSR for litiumbatterier som bryter ved litt høyere spenning. Det finnes også diverse diode- og transistorløsninger

 

Likevel, med en DC-DC lader har en bedre kontroll, både på ladeprosessen og belastningen på dynamo.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...