johnarne Startet 23.August.2019 Link til dette innlegget Startet 23.August.2019 Hei. En Ingar la ut en post om dynamo og lading av flere batterier.. For lenge siden ... I min båt : dynamo til batteri (1).. Kan jeg sette inn et forbruks bat.(2) Og bare trekke en pluss fra 1 til 2 med en vsr i mellom?? OG flytte alt forbruk over til batt 2.. Lades det fra dynamo da også?? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Det enkle svaret er Ja, under forutsetning at du også kobler sammen Minus mellom batteribankene. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
johnarne Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 ?? Ja d glemte jeg.. Så start bat. +, vsr, forbruk + Og - til -.. Sitér dette innlegget Link to post
johnarne Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Funker dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Hva skal du med sikringen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnarne Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Ja, den skissen ser grei ut, jeg hadde vel ikke montert noen sikring der. I mine biler er det heller ingen sikring mellom batteri og starter. Manualen til VSR fra Biltema finner du her: https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-219_man.pdf Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Bigdrago Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Gjenbruker denne tråden da den inneholdt mye nyttig. Men hva gjør dere om forbruksbatteriet går tomt? Regner med dere har instrumentpanelet tilkoblet forbruk? Og her er jo tenningslåsen som igjen sender signal til startmotor(?). Kanskje man kan kombinere med denne? Batterivelger: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/strombrytere/batterivelger-1-2-12-off-med-adf-2000041888 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Bigdrago skrev 1 minutt siden: Regner med dere har instrumentpanelet tilkoblet forbruk? Og her er jo tenningslåsen som igjen sender signal til startmotor(?). Det høres ut som en unødvendig rar løsning. Jeg har, som de aller fleste, alt som har med motor å gjøre på startbatteri. Hos meg er start og forbruk helt separate, uten mellomkopling av noe slag. Ladingen styres av et BEP rele, og start og forbruk har hver sin hovedbryter. Har fungert veldig bra hos meg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bigdrago Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Ok. Da må jeg se nærmere på ledningsnettet i dag:) det er bare ett batteri. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Tenningsnøkkel er vanligvis tilkoblet startbatteri. Men en slik batterivelger kan være grei å ha hvis startbatteriet av en eller annen grunn er tomt, eller hvis automatisk lading for forbruksbatteriet svikter. Ellers har det skjedd endel siden 2019. Spesielt er det blitt mer vanlig å bruke litiumbatterier til forbruk. Det beste for disse er gjerne en DC_DC lader. Et Biltema skillerelé (VSR) er ihvertfall ikke optimalt for litium Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Så lenge du har strøm på startbatteri og motor starter så vil vsr legge inn forbruksbatteri og lade dette, og da får alt som eventuelt er avhengig av forbruksbatteri også strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Men dagens moderne lithiumbatterier har vel bms slik at dynamoen og vsr vil være tilstrekkelig for lading(?) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Bigdrago skrev 45 minutter siden: Men dagens moderne lithiumbatterier har vel bms slik at dynamoen og vsr vil være tilstrekkelig for lading(?) Det er litt delte meninger om det (flere tråder om emnet), men det går vel som regel bra. Det er egne VSR for litiumbatterier som bryter ved litt høyere spenning. Det finnes også diverse diode- og transistorløsninger Likevel, med en DC-DC lader har en bedre kontroll, både på ladeprosessen og belastningen på dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.