Jump to content

Legge til et forbruks batteri

johnarne

Recommended Posts

Hei. En Ingar la ut en post om dynamo og lading av flere batterier.. For lenge siden

... 

I min båt : dynamo til batteri (1)..  Kan jeg sette inn et forbruks bat.(2) Og bare trekke en pluss fra 1 til 2 med en vsr i mellom??

OG flytte alt forbruk over til batt 2.. 

Lades det fra dynamo da også?? 

Ja, den skissen ser grei ut, jeg hadde vel ikke montert noen sikring der.

I mine biler er det heller ingen sikring mellom batteri og starter.

Manualen til VSR fra Biltema finner du her: https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-219_man.pdf

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

• 3 år senere...
Bigdrago skrev 1 minutt siden:

Regner med dere har instrumentpanelet tilkoblet forbruk? Og her er jo tenningslåsen som igjen sender signal til startmotor(?).

Det høres ut som en unødvendig rar løsning. Jeg har, som de aller fleste, alt som har med motor å gjøre på startbatteri. Hos meg er start og forbruk helt separate, uten mellomkopling av noe slag. Ladingen styres av et BEP rele, og start og forbruk har hver sin hovedbryter. Har fungert veldig bra hos meg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tenningsnøkkel er vanligvis tilkoblet startbatteri. Men en slik batterivelger kan være grei å ha hvis startbatteriet av en eller annen grunn  er tomt, eller hvis automatisk lading for forbruksbatteriet svikter.  Ellers har det skjedd endel siden 2019. Spesielt er det blitt mer vanlig å bruke litiumbatterier til forbruk. Det beste for disse er gjerne en DC_DC lader. Et Biltema  skillerelé (VSR) er ihvertfall ikke optimalt for litium

Bigdrago skrev 45 minutter siden:

Men dagens moderne lithiumbatterier har vel bms slik at dynamoen og vsr vil være tilstrekkelig for lading(?)

Det er litt delte meninger om det (flere tråder om emnet), men det går vel som regel bra. Det er egne VSR for litiumbatterier som bryter ved litt høyere spenning. Det finnes også diverse diode- og transistorløsninger

Likevel, med en DC-DC lader har en bedre kontroll, både på ladeprosessen og belastningen på dynamo.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...