jørn
Har vært ute med båten i hele dag. Tok en tur til Filletassen på Hvaler, og jammen ble det et bad også. Men: jeg har også fått sjekket mm2 på kabelene. Kjekt når det for en gang skyld står merket på kabelene, samt i byggeboka til båten.
Fant også ut at sikringen til ankervinsjen faktisk var før bryteren, og nærme batteriet. Vil ikke hjelpe stort, da jeg uansett skal flytte det over til startbanken.
Slik er mm2 på kabelene per nå:
Har ikke bestemt meg om jeg skal gå for voltstyrt rele enda, eller om jeg skal beholde batterivelgeren.
Per nå er dette forslaget jeg har tegnet opp.
I dag går det to 35mm2 kabler fra batteriet på start som i praksis forsyner batterivelgeren og baugprobellen. Denne gjør jeg om så begge de to 35mm2 kun er forsyning til batterivelgeren. Legger da ny 70mm kabel fra startbatteri til bryter for baugpropell, fra bryter til baugpropell er det alt 70mm2.
Så legger jeg en 70mm2 kabel fra startbatteri til bryter for ankervinsj. Fra bryter til ankervinsjen går det en 35mm2 i dag, denne er kort og jeg ønsker ikke bytte den ut, da den går bak sky og innredning. Alt dette dette da jeg flytter ankervinsj fra forbruk til start.
Jeg tenker også å sette på en sikring på hovedkabelen til forbrukere.
Spørsmål:
Høres dette fornuftig ut?
Vil 2x95ah batterier for start, baugpropell og ankervinsj bli for lite?
Jeg ønsker å sette inn batterimonitor på forbruk. Om jeg ikke flytter - (minus) for ankervinsjen på forbruketter at + (pluss) er flyttet til start, vil da batterimonitoren gå banas? Alt - (minus) skal slik jeg har forstått det kobles til shunten på forbruk, og om det da er (minus) for vinsjen der vil det vell bli tull?