Kallethekid Startet 24.August.2019 Link til dette innlegget Startet 24.August.2019 Kjæresten min er oppvokst på ferie i en snekke som svigerfar pusset og gnikket på hvert år. Den snekka står nå på land, tilsynelatende uten at eieren har tenkt å bruke den mere. Det er selvsagt en trist syn for hele familien at snekka forfaller og jeg lurte derfor på å prøve å overta snekken for å sette den i stand. Jeg kan veldig lite om trebåter og vet derfor ikke om snekka er i så dårlig stand at det vil være fullstendig ufornuftig. Legger ved noen bilder og ønsker litt tips på hva jeg må se etter for å kunne bedømme om prosjektet er verdt jobben. Jeg har ikke funnet nåværende eier enda og vet ikke om han vil kvitte seg med båten, men ville det være verdt et forsøk å sette den i stand? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Om motoren går og ikke det blir konstatert mye råte i bunnbord og kjølstokk - stevn er du godt på vei. Den avflassinga av lakk er et resultat av sol og mye regn. ( Ferskvann kan Desverre gjøre at enkelte steder i dolbord kan ha råteskader. Som regel er tilstanden bedre under vannlinjen da den er mer salt impregnert . Få en (som har greie på tre) med noe å stikke med til å sjekke for råte. Da vet du mer men skulle ikke forundre meg om denne kan bli like fin. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Vosso63 Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 (redigert) Ja. Svaret er ja. Det er ingenting som synes å stå i veien for å pusse denne båten opp til et brukandes nivå. Den har vært lakka, slik båter østpå blir og ble. Lakk flasser av når det blir utsatt for frost og er vått innafra. Ferskvann, som Knude skriver, er farlig for trebåter. Dollbordet ser ut til å være av eik. Det er flott, men vanskelig å få noe å sitte fast på. Bunnsmøringa er glatt og forholdsvis sammenhengende, altså har forrige båtpusser gjort jobben ordentlig år for år. Om kalesjen også er brukandes ville jeg ikke nølt. Du har også den utrulige fordelen at du kan pretendere å gjøre dette for kjæresten, altså har du frie hender til å bruke uanstendig mye tid på prosjektet, og kanskje få hjelp til den verste jobben (skraping av bunnsmøring nederst), kaffe og småkaker, og en seriøs samtalepartner om slike ting de fleste andre samboere/ektefelle/kjærester gir fullstendig blaffen i! Om den var min ville jeg starta med å støtte den bedre innunder, lage et solid presenningstelt av konstruksjonsvirke, og la den tørke godt. Skroget er nydelig, med et fint spring og en vakker hekk. Overbygget kan en si mye om, men siden du har en båt fra før, ville jeg ikke ha bygget om dette. Det er vanskelig og dyrt å få tak i materialer i dag, så der renner penga ut. La den være som den er. Jeg vil vel kategorisere båten som en krysser, ikke snekke. Redigert 24.August.2019 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Takk for svar Knude og Erik AN. Det virker jo som om det er håp. Da gjenstår å finne eieren og finne ut om han (eller hun) har planer om å sette båten i stand eller kan tenke seg å kvitte seg med den. I min verden er verdien i penger som den står nå liten, men det kan jo tenkes at eieren ser annerledes på det... Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Bruktbåtmarkedet har kollapset etter noen år med altfor mange (useriøse) kjøpere av altfor mange avanserte plastbåter. Dermed går trebåter for null og niks. Det har bredt seg en illusjon om at trebåt er sekunda vare og et voldsomt arbeide å drive og holde. Jeg syns det er tragisk, og spår at framtida vil se tilbake på denne tida med undring: "At dere ikke tak vare på trebåtene!" "At dere lot arven forvitre slik!" Du har nesten en plikt til å ta vare på den, ettersom det finnes en personlig affeksjonsverdi i den. Med henvisning til at du kan få en strøken 10 meters plattgatter med funksjonell motor for femsifra beløp, bør du kunne få kjøpt denne for en billig penge! Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Enig med Erik An. Jeg har hatt flere trebåter, og min erfaring er at hvis ikke du skal ha en høyglanspolert utstillings båt så trenger det ikke bli så mye arbeid. Så fremt grunnarbeidet er gjort ordentlig. Største problemet utenom sol og regn er jo vinteren. Den første trebåten jeg hadde stod i naust fra oktober til påske og det var noe helt annet en de som lå på sjøen under presenning. Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Bare å sette igang og få laga en prosjekttråd på denne! Sjekk etter råte under vannlinja som de andre har sagt her. Over vannlinja ser det ut til å være ganske hel ved så vidt jeg kan se ut ifra bildene. Lite blåved i skroget er et godt tegn. Sjekk også for råte under dolbord og under vindskjerm overgang til dekk. Der kan det lekke en del vann og kan føre til råte. Lykke til med oppsporing av eier ? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Hulda Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Så fremt ikke bordgangene har sluppet i stilk og stevn, er dette et overkommelig prosjekt. Få fatt i eieren, bygg telt over båten så den ikke blir mer skadet av regn/snø/is. Det er jo et flott skrog, sexy dame! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.