Vosso63
Ja. Svaret er ja. Det er ingenting som synes å stå i veien for å pusse denne båten opp til et brukandes nivå. Den har vært lakka, slik båter østpå blir og ble. Lakk flasser av når det blir utsatt for frost og er vått innafra. Ferskvann, som Knude skriver, er farlig for trebåter. Dollbordet ser ut til å være av eik. Det er flott, men vanskelig å få noe å sitte fast på. Bunnsmøringa er glatt og forholdsvis sammenhengende, altså har forrige båtpusser gjort jobben ordentlig år for år. Om kalesjen også er brukandes ville jeg ikke nølt. Du har også den utrulige fordelen at du kan pretendere å gjøre dette for kjæresten, altså har du frie hender til å bruke uanstendig mye tid på prosjektet, og kanskje få hjelp til den verste jobben (skraping av bunnsmøring nederst), kaffe og småkaker, og en seriøs samtalepartner om slike ting de fleste andre samboere/ektefelle/kjærester gir fullstendig blaffen i! Om den var min ville jeg starta med å støtte den bedre innunder, lage et solid presenningstelt av konstruksjonsvirke, og la den tørke godt. Skroget er nydelig, med et fint spring og en vakker hekk. Overbygget kan en si mye om, men siden du har en båt fra før, ville jeg ikke ha bygget om dette. Det er vanskelig og dyrt å få tak i materialer i dag, så der renner penga ut. La den være som den er. Jeg vil vel kategorisere båten som en krysser, ikke snekke.