Jump to content

Elbåt kan prøvekjøres i Sandvika i helgen!

Mouche

Recommended Posts

Mouche skrev for 5 timer siden:

Ligger to av disse ved Kadettangen i Sandvika og kan prøvekjøres i dag og i morgen;

https://www.greenwaves.no/no/greenwaves-601

Man kan også leie elbåter fra Plastpiratene for en billig penge på Aker Brygge. Dette er eldre båter som er ombygd til elektrisk drift av Green Waves. Pengene går til et godt formål, men båtene ser kanskje ikke like strøkne ut som den på linken.

28 minutes ago, LM 605 said:

Er nok ikke langt inn i fremtiden før vi ser mye mer av slike, og andre  lignende båter på sjøen. Forandringer skjer fort. Det er bare å se til bil-verdenen.

Så lenge staten hiver penger inn i det så ordner det seg...

Ironisk; en bil har MVA-fritak. En sykkel har ikke.... (en båt har snart, ikke kajakk....)

LM 605 skrev for 9 timer siden:

Er nok ikke langt inn i fremtiden før vi ser mye mer av slike, og andre  lignende båter på sjøen. Forandringer skjer fort. Det er bare å se til bil-verdenen.

Men tror du det?

Kanskje snekker og seilbåter får elektriske motorer, da skrogene er letdrevne og farten svært lav. Men for båter som går i plan og 40+ tror jeg det tar mye lengre tid enn biler. I tillegg er det litt mer som i utlandet i bilverdenen ikke avgifter på båter i Norge, annet enn moms da...

Det mest miljøvennlige er ikke nødvendigvis å kjøpe nytt, men å beholde det man allerede har. Det er ekstremt dyrt å bygge om min båt med 2 motorer og drev til en elektrisk drivlinje, og det er plasskrevende med tunge batterier. Og vil det være spesielt attraktivt?

At bilparken er elektrisk skyldes for det første at bil er et nødvendig onde for folk, båt er fritidsgreie i 80% av tilfellene. Elbiler kan kjøre i bussfil, gratis i bommen, parkere gratis osv, elbåter kan ikke dra nytte av slike fordeler. Så behovet for elbåter er langt mindre, tror jeg. Men helt klart vil det komme og jeg håper det blir godt utvalg. Men tror ikke det kommer så fort som elbilene i Norge, mer som elbilene i Sverige og utlandet.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Ventus skrev for 9 timer siden:

Ironisk; en bil har MVA-fritak. En sykkel har ikke.... (en båt har snart, ikke kajakk....)

Jeg synes det blir feil å kalle dette ironisk da det er en ønsket utvikling fra myndighetenes side og da har man tatt i bruk det kanskje mest effektive "våpenet", den enkeltes lommebok (samt noen andre fordeler). Skal en sykkel ha fritak bør også joggesko, ski osv ha det, og hvorfor ikke frukt og grønt.

Men kanskje vi skal la tråden primært dreie seg om eldrift på båter?

Jeg syntes båten var ganske lekker, svært sosial, virket godt skrudd sammen og detaljer av god kvalitet selv om den ikke var helt ferdig enda. Hadde en hyggelig prat med produsenten som var veldig fokusert på å gjøre mest mulig i Norge og la verdiskapningen (for)bli i Norge,.

Var ikke med på noen prøvekjøring da flatt vann og mange mennesker på en kort tur ikke ville gi noe særlig informasjon om båtens egenskaper som sådan utover det man så. En ting som var interessant var at båten med en vekt på 900 kg er grei å ta opp på henger (de hadde valgt enThysse) og at serviceutgifter på motor mm var noen kroner i året. To batterier lades på en vanlig kurs på 6-7 timer og for 20.000 kunne man sette inn et ekstra batteri og derved øke kapasiteten med 50%.

Ikke en båt som hverken passer alt eller alle, men absolutt en båt jeg for egen del vil vurdere for mitt bruk.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Lingefan skrev 41 minutter siden:

Elbiler kan kjøre i bussfil, gratis i bommen, parkere gratis osv,

Her er du nok ikke helt oppdatert ser jeg. Bussfil med begrensinger, minst to i bilen i rushtid, ikke lenger gratis i mange bommer og gratis parkering forsvinner i tur og orden. Problemet med elbilen i dag i Norge er å få skaffet nok biler (har selv flippet to med svært hyggelig fortjeneste), og de er langt ifra så billige som mange synes å tro.

Lingefan skrev 1 time siden:

Men tror du det?

Kanskje snekker og seilbåter får elektriske motorer, da skrogene er letdrevne og farten svært lav. Men for båter som går i plan og 40+ tror jeg det tar mye lengre tid enn biler. 

I fremtiden blir det flere snekker og seilbåter, tror jeg.

Nå er det seilbåt som er drømmen min, men snekke med eldrift hadde ikke vært noe dumt alternativ for bruk i nærområdet. 

Ellers likte jeg båten som det linkes til i første innlegg, men kunne tenke meg en mer «strippet» utgave, uten «teak», puter osv. Mer en bruksbåt for Vestlandet, altså.

Redigert av Korsfjord (see edit history)

Må si meg enig med Mouche at denne  båten utvilsomt er et alternativ til oss her sør, som liker å tøffe mellom "skjærrane". Syntes båten virker veldig lekker, og har nok et bra potensiale blant en del båtbrukere som  snekke/hyttefolket o.l. Nå det er sagt, så er det nok enda langt frem til dette blir vanlig i større cruisere, planende båter , etc, men det kommer nok.

Korsfjord skrev 1 time siden:

Ellers likte jeg båten som det linkes til i første innlegg, men kunne tenke meg en mer «strippet» utgave, uten «teak», puter osv. Mer en bruksbåt for Vestlandet, altså.

Det var nok "teak" og ikke teak ja, men min erfaring er at det er svært holdbart. Putene tåler vann, spurte eksplisitt om det. Mye stuerom i båten. Du kan få den med havnepresenning som nok egentlig holder for de fleste.

Jeg tror vi snart kommer til å oppleve begynnelsen på  slutten når det gjelder det båtlivet vi har vandt med.
Det kan de ut som det kommer til å bli ett regjeringsskifte før eller senere og når AP er det mest moderate partiet så kommer båt drivstoff til å bli kostbart.
For egen del går jeg heller på land enn å fortsette båt livet med en el sjekte

Redigert av pipe (see edit history)
Lingefan skrev for 4 timer siden:

Men for båter som går i plan og 40+ tror jeg det tar mye lengre tid enn biler.

Seilbåter som skal fort avgårde tenker nytt. Det har gått via katamaraner og trimaraner til foilende skrog.

Nigel Irens har med sine konstruksjoner vist at det er fullt mulig å bygge motorbåter som har en akseptabel fart og svært lavt drivstoffforbruk. Problemet er at motorbåtfolket vil ikke ha det. De sverger til den firkanta skoesken med tverr hekk som bruker enorme mengder drivstoff til å sette opp grov sjø.

Usikker på det med elbåter,  altså som noe som vil utkonkurrere drivstoff. Det er i alle fall ikke bra nok infrastruktur i min båthavn til at halvparten skal ha det.

Men jeg kunne tenkt meg en saktegående båt med gyro og autopilot. Gjør meg ingenting å bevege meg i 8 knop, men helst med tørr båt og uten rulling. 

Husker en hentetråd her hvor det ble hentet en Nordhavn 46 (tror jeg det var) som hadde gyro. Kunne sitte på fly i sakte fart og en del bølger, uten at det rullet. Høyres helt ok ut.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#

Er en del som er bastante på at det ikke finnes infrastruktur. Men er det riktig da? Om en tar utgangspunkt i saktegående dagsturbåter, eller saktegående langtursbåter, evt hybridbåter, dvs en seilbåt med elektrisk motor ;-) så kan de saktelades over natt all den tid det er en 10A, eller mer, stikk- kontakt i nærheten. 

De fleste "organiserte brygger" har jo landstrøm... 

----

For når jeg klarer meg med ett 16A stikk til å lade bilen over natt og kjøre 20 mil hver dag så vil jeg forestille meg at det er mulig, med eksisterende teknologi og infrastruktur å både lage og bruke båter som går på el uten store endringer i infrastrukturen. 

Om båten ligger i 10-12 timer og lader på 10- 16A, hvor strøm får jeg på tanken i løpet av natta?

I følge brosjyra er batteriet i bilen min 28 kWh og veier 293kg. Det lader jeg opp via vanlig stikk over natt. Må jo være perfekt for ei snekke eller en seilbåt?

-----

Klart, om en ønsker en Tesla på sjøen, med supereffekt og superkjapp lading så må det andre kluter til, og folk må åpne lommebøkene og betale selv, selvsagt. Men det er en helt annen debatt, og ikke så interessant, de fleste båtbrukere har små dagsturbåter. 

Det jeg skrev er at det ikke er god nok infrastruktur i min havn til at halvparten (ca 130 båter) skal lade. Selv ikke med bare 10A. Bruken her er slik at "alle" er utpå samtidig, og dermed lader samtidig. Havneanlegget vårt er ganske up to date, men ikke bygget mtp annet enn å lade batterier om bord og enkel landstrøm. En solskinnsdag i juli, og havnen er nesten tom kl 17 - men godt på vei full igjen kl 23.

Jeg har elbil, og lader med 20A hjemme (3,7kW går inn i bilen). Lader ca 50% hver natt. Så er vant til elbil og regnestykker. 

Men vet også at det ikke er infrastruktur til at halvparten kan lade samtidig i vårt bryggeanlegg, selv ikke på 10A. 

Vet ikke om det er nok kapasitet ned til havnen til å få det til heller. Samt man får evig diskusjoner slik man har i borettslag om hvem som skal ta kostnadene.

Men man får til det man vil. Tror bare ikke viljen er der.

Jeg håper på en stille revolusjon (eller i alle fall endring) som gjør at folk får lyst til å bevege seg saktere på sjøen og nyte sjøen der man er. Moderne snekkeløsninger og seilbåter. Om det heter katamaran eller hva enn. Noe som glir lett med lite motstand, og kan ha små motorer. El eller fuel. Og gode øyeblikk på sjøen i saktere fart. Slippe å ta med stresset fra landjorden om bord i båten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Det var en flott båt i linken! Skulle jeg ønske meg noe så kanskje litt mere fart? Dette kommer vel med tiden. 

Jeg ser flere fordeler med elektrisk, for eksempel vedlikeholdskostnader som er bortimot null. Har man båt hvor man kan plassere ut solcellepanel så får man fylt opp tanken gratis mellom turene. Og så slipper man motorlyden...

Jeg ser mange sammenligner med el-biler, og hver gang el-bil blir nevnt så er det miljø som er i fokus. Så også med disse båtene. Vi har både dieselbil og el-bil, og hvis man ser bort fra alle miljøargumentene, og ser på el-bilen som en bil, så er den helt topp! Komfortabel, stille og rask. Jeg tror, med litt utvikling og en del ivrige personer, at vi kan oppnå det samme på sjøen. Må være herlig å marsj i 20+ knop nesten lydløst. omtrent bare sjø mot skrog man hører. Det er lov å drømme :)

Mouche skrev for 9 timer siden:

Her er du nok ikke helt oppdatert ser jeg. Bussfil med begrensinger, minst to i bilen i rushtid, ikke lenger gratis i mange bommer og gratis parkering forsvinner i tur og orden. Problemet med elbilen i dag i Norge er å få skaffet nok biler (har selv flippet to med svært hyggelig fortjeneste), og de er langt ifra så billige som mange synes å tro.

Ser ikke ut som du er så oppdatert du heller:wink:. Elbilmarkedet på bruktsiden stuper. Det er svært vanskelig å selge både egolf, i3 og model 3 med fortjeneste, og tilgangen til de viktigst elbilene er ekstremt enkel. Det skjedde noe i slutten av 2018.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Nja, solgte selv en E-niro i juni i år, og det med god fortjeneste. Solgte den faktisk til en forhandler som snudde seg rundt og solgte den videre etter noen dager også med god fortjeneste. Du finner fortsatt hverken E-niro eller Hyundai Kona til listepris, selv ikke om den har gått en del kilometer! Egolf får man ny på billigsalg, men det skyldes utgående modell og listen på den nye elbilen fra VW er laaaang, står selv som nummer 4.000 eller noe sånn. i3 har klare begrensninger på rekkevidde og er også en utgående modell (regner alle med) og ikke alle vil ha en Tesla Model3 selv om den er tilgjengelig på nokså kort varsel. 

Sa ellrs fra meg DS'n, venter på mere info på Honda Urban hvor jeg har meget lavt kønummer og står også på liste over en E-niro i tillegg til nye VW så litt følger jeg med da. Men trolig er riktig bil for meg en Skoda som kommer og vil ha både stort nok batteri og hengerfeste med litt vits i. Spørs bare på hva prisen blir til slutt.

Og du?

Redigert av Mouche (see edit history)

Det er vel det som er greia. Familiebiler til en ok pris er veldig populære. E-niro hadde kanskje akkurat gått for meg som bil nr 1. Har 3 barn. Kona er litt for liten. (Bilmodellen, ikke kona ??). Har en Zoe som "pendlerbil", og den er stor nok til at vi kan dra på korte turer i den. Men ikke i nærheten med overnattingstur. 

Og da er vi tilbake til elbåt: Som dagstur ut på skjæra og til fiskeplassen er elbåt i dag godt nok. Men ikke, for meg, som turbåt for overnatting. Ja, det finnes fiskebåter som i dag går mesteparten på strøm. Men de har dieselaggregater ombord. 

Det hadde fungert fint med kanskje 20-30 elbåter i havna vår som skal lades samtidig, men ikke 130. Pga bruksmønsteret. 

Men når man har ladestasjoner og batterier som tilsier kanskje 30 minutters lading for 2-4 timers kjøring, så er jo ting mye mer aktuelt for massene. Spesielt hvis dette kommer til en pris som konkurrerer med en påhengsmotor. Og det kan  jo skje raskt hvis bare markedet rører på seg. Feks med gjenbruk av batterier fra feks Leaf. 

Hvis jeg kunne hatt en "Polar 20" med elmotor, 7-8 knop på marsjfart og 4-6timers rekkevidde hadde det absolutt vært aktuelt. Til en ok pris. Spesielt med mulighet til hurtiglading ved behov.

Grand Banks jr skrev 5 minutter siden:

Hvis jeg kunne hatt en "Polar 20" med elmotor, 7-8 knop på marsjfart og 4-6timers rekkevidde hadde det absolutt vært aktuelt. Til en ok pris. Spesielt med mulighet til hurtiglading ved behov.

Bortsett fra at prisen er nokså høy så får du vel denne båten som du beskriver?

Mulligan har rett. Motorbåtfolk er (om mulig) enda mer konservative en seilbåtfolk. Med katamaraner er det fullt mulig å bygge båter som både har bedre sjøegenskaper og overlegen drivstofføkonomi i forhold til de firkantete skoeskene de fleste kjøper. Her er ser man at det er fullt mulig å bygge elektrisk luksusmotorbåt i dag. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...