Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Mouche skrev for 13 timer siden:

Nja, solgte selv en E-niro i juni i år, og det med god fortjeneste. Solgte den faktisk til en forhandler som snudde seg rundt og solgte den videre etter noen dager også med god fortjeneste. Du finner fortsatt hverken E-niro eller Hyundai Kona til listepris, selv ikke om den har gått en del kilometer! Egolf får man ny på billigsalg, men det skyldes utgående modell og listen på den nye elbilen fra VW er laaaang, står selv som nummer 4.000 eller noe sånn. i3 har klare begrensninger på rekkevidde og er også en utgående modell (regner alle med) og ikke alle vil ha en Tesla Model3 selv om den er tilgjengelig på nokså kort varsel. 

 

Sa ellrs fra meg DS'n, venter på mere info på Honda Urban hvor jeg har meget lavt kønummer og står også på liste over en E-niro i tillegg til nye VW så litt følger jeg med da. Men trolig er riktig bil for meg en Skoda som kommer og vil ha både stort nok batteri og hengerfeste med litt vits i. Spørs bare på hva prisen blir til slutt.

 

Og du?

 

Jeg holder meg til tyske og britiske biler. De amerikanske elbilene er ikke noe for meg. Har hatt litt forskjellig av elbiler og ellers bare hatt nyere brukte bensinbiler opp gjennom, stort sett godt motorisert med mer enn 6 sylindre, kun en av elbilene kunne jeg ha uten å tape spesielt mye, fordi jeg gikk «sent» inn i elbilverdenen. Mens bensinbilene kunne jeg før i tiden ha i 8-16 mnd uten å tape så mye. Det markedet har endret seg. Har for tiden to elbiler og to bensinbiler, vi får se hvor lenge jeg gidder å ha elbilene, kjekt med en, men to er litt unødvendig så Audi elbilen byttes nok tilbake til en V8 når elbilfordelene blir borte. Det er jo bensinbiler som er moro. 

 

Når det gjelder båter er det en helt annen verden å innføre elektriske motorer i. Å innbilde seg at dagens dieselbåter skal bytte ut motorene med elektriske er nok veldig naivt. For det er utrolig dyrt, og da faller de fleste fra, og dessuten fungerer det primært i saktegående seilbåter og snekker. Og da må man satse på at folk kjøper nye båter. Den største delen av båtmarkedet er bruktbåtmarkedet. Og folk beholder gjerne en båt mye lenger enn de beholder en bil.

Jeg finner ingen nye båtmodeller jeg kunne tenke meg mer enn den jeg har i dag. Ingen av de er lave slanke og elegante og samtidig har  jollegarasje og alle koster unødvendig mye som nye allerede med dieselmotor(er). De nye båtene har gått kraftig opp i pris siste 3 årene. De har dessuten gått kraftig opp i størrelse, høyde og bredde. Ikke fan av brede høye båter selv om jeg forstår at innvendig romfølelse blir bedre, på bekostning av sjøegenskaper.

 

Får liksom ikke må-ha begjær på det da...

Og drivstoffet er jo ekstremt lav kostnad (kanskje 10-15%) av mitt båtkost-hold. Bruker ca 30.000kr pr sesong i drivstoff. Ganske ubetydelig. Dersom diesel hadde doblet seg i pris hadde vi vært like mye på sjøen. Om det ble enda dyrere hadde vi kanskje kjørt litt mindre langturer, evt spist litt sjeldnere på restauranter for å oppveie, men det hadde påvirket svært liten del av det hele. Drivstoff må man jo ha :yesnod:

Lingefan

Lingefan

Mouche skrev for 12 timer siden:

Nja, solgte selv en E-niro i juni i år, og det med god fortjeneste. Solgte den faktisk til en forhandler som snudde seg rundt og solgte den videre etter noen dager også med god fortjeneste. Du finner fortsatt hverken E-niro eller Hyundai Kona til listepris, selv ikke om den har gått en del kilometer! Egolf får man ny på billigsalg, men det skyldes utgående modell og listen på den nye elbilen fra VW er laaaang, står selv som nummer 4.000 eller noe sånn. i3 har klare begrensninger på rekkevidde og er også en utgående modell (regner alle med) og ikke alle vil ha en Tesla Model3 selv om den er tilgjengelig på nokså kort varsel. 

 

Sa ellrs fra meg DS'n, venter på mere info på Honda Urban hvor jeg har meget lavt kønummer og står også på liste over en E-niro i tillegg til nye VW så litt følger jeg med da. Men trolig er riktig bil for meg en Skoda som kommer og vil ha både stort nok batteri og hengerfeste med litt vits i. Spørs bare på hva prisen blir til slutt.

 

Og du?

 

Jeg holder meg til tyske og britiske biler. De amerikanske elbilene er ikke noe for meg. Har hatt litt forskjellig av elbiler og ellers bare hatt nyere brukte bensinbiler opp gjennom, stort sett godt motorisert med mer enn 6 sylindre, kun en av elbilene kunne jeg ha uten å tape spesielt mye, fordi jeg gikk «sent» inn i elbilverdenen. Mens bensinbilene kunne jeg før i tiden ha i 8-16 mnd uten å tape så mye. Det markedet har endret seg. Har for tiden to elbiler og to bensinbiler, vi får se hvor lenge jeg gidder å ha elbilene, kjekt med en, men to er litt unødvendig så Audi elbilen byttes nok tilbake til en V8 når elbilfordelene blir borte. Det er jo bensinbiler som er moro. 

 

Når det gjelder båter er det en helt annen verden å innføre elektriske motorer i. Å innbilde seg at dagens dieselbåter skal bytte ut motorene med elektriske er nok veldig naivt. For det er utrolig dyrt, og da faller de fleste fra, og dessuten fungerer det primært i saktegående seilbåter og snekker. Og da må man satse på at folk kjøper nye båter. Den største delen av båtmarkedet er bruktbåtmarkedet. Og folk beholder gjerne en båt mye lenger enn de beholder en bil.

Jeg finner ingen nye båtmodeller jeg kunne tenke meg mer enn den jeg har i dag. Ingen av de er lave slanke og elegante og samtidig har  jollegarasje og alle koster unødvendig mye som nye allerede med dieselmotor(er). De nye båtene har gått kraftig opp i pris siste 3 årene.

 

Får liksom ikke må-ha begjær. Og drivstoffet er jo ekstremt lav kostnad (kanskje 10-15%) av mitt båtkost-hold. Bruker ca 30.000kr pr sesong i drivstoff. Ganske ubetydelig. Dersom diesel hadde doblet seg i pris hadde vi vært like mye på sjøen. Om det ble enda dyrere hadde vi kanskje kjørt litt mindre langturer, evt spist litt sjeldnere på restauranter for å oppveie, men det hadde påvirket svært liten del av det hele. Drivstoff må man jo ha :yesnod:

Lingefan

Lingefan

Mouche skrev for 12 timer siden:

Nja, solgte selv en E-niro i juni i år, og det med god fortjeneste. Solgte den faktisk til en forhandler som snudde seg rundt og solgte den videre etter noen dager også med god fortjeneste. Du finner fortsatt hverken E-niro eller Hyundai Kona til listepris, selv ikke om den har gått en del kilometer! Egolf får man ny på billigsalg, men det skyldes utgående modell og listen på den nye elbilen fra VW er laaaang, står selv som nummer 4.000 eller noe sånn. i3 har klare begrensninger på rekkevidde og er også en utgående modell (regner alle med) og ikke alle vil ha en Tesla Model3 selv om den er tilgjengelig på nokså kort varsel. 

 

Sa ellrs fra meg DS'n, venter på mere info på Honda Urban hvor jeg har meget lavt kønummer og står også på liste over en E-niro i tillegg til nye VW så litt følger jeg med da. Men trolig er riktig bil for meg en Skoda som kommer og vil ha både stort nok batteri og hengerfeste med litt vits i. Spørs bare på hva prisen blir til slutt.

 

Og du?

 

Jeg holder meg til tyske og britiske biler. De amerikanske elbilene er ikke noe for meg. Har hatt litt forskjellig av elbiler og ellers bare hatt nyere brukte bensinbiler opp gjennom, stort sett godt motorisert med mer enn 6 sylindre, kun en av elbilene kunne jeg ha uten å tape spesielt mye, fordi jeg gikk «sent» inn i elbilverdenen. Mens bensinbilene kunne jeg før i tiden ha i 8-16 mnd uten å tape så mye. Det markedet har endret seg. Har for tiden to elbiler og to bensinbiler, vi får se hvor lenge jeg gidder å ha elbilene, kjekt med en, men to er litt unødvendig. Det er jo bensinbiler som er moro. 

 

Når det gjelder båter er det en helt annen verden å innføre elektriske motorer i. Å innbilde seg at dagens dieselbåter skal bytte ut motorene med elektriske er nok veldig naivt. For det er utrolig dyrt, og da faller de fleste fra, og dessuten fungerer det primært i saktegående seilbåter og snekker. Og da må man satse på at folk kjøper nye båter. Den største delen av båtmarkedet er bruktbåtmarkedet. Og folk beholder gjerne en båt mye lenger enn de beholder en bil.

Jeg finner ingen nye båtmodeller jeg kunne tenke meg mer enn den jeg har i dag. Ingen av de er lave slanke og elegante og samtidig har  jollegarasje og alle koster unødvendig mye som nye allerede med dieselmotor(er). De nye båtene har gått kraftig opp i pris siste 3 årene.

 

Får liksom ikke må-ha begjær. Og drivstoffet er jo ekstremt lav kostnad (kanskje 10-15%) av mitt båtkost-hold. Bruker ca 30.000kr pr sesong i drivstoff. Ganske ubetydelig. Dersom diesel hadde doblet seg i pris hadde vi vært like mye på sjøen. Om det ble enda dyrere hadde vi kanskje kjørt litt mindre langturer, evt spist litt sjeldnere på restauranter for å oppveie, men det hadde påvirket svært liten del av det hele. Drivstoff må man jo ha :yesnod:



×
×
  • Create New...