Jump to content

Elbåt kan prøvekjøres i Sandvika i helgen!

Mouche

Recommended Posts

Mouche skrev for 13 timer siden:

Nja, solgte selv en E-niro i juni i år, og det med god fortjeneste. Solgte den faktisk til en forhandler som snudde seg rundt og solgte den videre etter noen dager også med god fortjeneste. Du finner fortsatt hverken E-niro eller Hyundai Kona til listepris, selv ikke om den har gått en del kilometer! Egolf får man ny på billigsalg, men det skyldes utgående modell og listen på den nye elbilen fra VW er laaaang, står selv som nummer 4.000 eller noe sånn. i3 har klare begrensninger på rekkevidde og er også en utgående modell (regner alle med) og ikke alle vil ha en Tesla Model3 selv om den er tilgjengelig på nokså kort varsel. 

Sa ellrs fra meg DS'n, venter på mere info på Honda Urban hvor jeg har meget lavt kønummer og står også på liste over en E-niro i tillegg til nye VW så litt følger jeg med da. Men trolig er riktig bil for meg en Skoda som kommer og vil ha både stort nok batteri og hengerfeste med litt vits i. Spørs bare på hva prisen blir til slutt.

Og du?

Jeg holder meg til tyske og britiske biler. De amerikanske elbilene er ikke noe for meg. Har hatt litt forskjellig av elbiler og ellers bare hatt nyere brukte bensinbiler opp gjennom, stort sett godt motorisert med mer enn 6 sylindre, kun en av elbilene kunne jeg ha uten å tape spesielt mye, fordi jeg gikk «sent» inn i elbilverdenen. Mens bensinbilene kunne jeg før i tiden ha i 8-16 mnd uten å tape så mye. Det markedet har endret seg. Har for tiden to elbiler og to bensinbiler, vi får se hvor lenge jeg gidder å ha elbilene, kjekt med en, men to er litt unødvendig så Audi elbilen byttes nok tilbake til en V8 når elbilfordelene blir borte. Det er jo bensinbiler som er moro. 

Når det gjelder båter er det en helt annen verden å innføre elektriske motorer i. Å innbilde seg at dagens dieselbåter skal bytte ut motorene med elektriske er nok veldig naivt. For det er utrolig dyrt, og da faller de fleste fra, og dessuten fungerer det primært i saktegående seilbåter og snekker. Og da må man satse på at folk kjøper nye båter. Den største delen av båtmarkedet er bruktbåtmarkedet. Og folk beholder gjerne en båt mye lenger enn de beholder en bil.

Jeg finner ingen nye båtmodeller jeg kunne tenke meg mer enn den jeg har i dag. Ingen av de er lave slanke og elegante og samtidig har  jollegarasje og alle koster unødvendig mye som nye allerede med dieselmotor(er). De nye båtene har gått kraftig opp i pris siste 3 årene. De har dessuten gått kraftig opp i størrelse, høyde og bredde. Ikke fan av brede høye båter selv om jeg forstår at innvendig romfølelse blir bedre, på bekostning av sjøegenskaper.

Får liksom ikke må-ha begjær på det da...

Og drivstoffet er jo ekstremt lav kostnad (kanskje 10-15%) av mitt båtkost-hold. Bruker ca 30.000kr pr sesong i drivstoff. Ganske ubetydelig. Dersom diesel hadde doblet seg i pris hadde vi vært like mye på sjøen. Om det ble enda dyrere hadde vi kanskje kjørt litt mindre langturer, evt spist litt sjeldnere på restauranter for å oppveie, men det hadde påvirket svært liten del av det hele. Drivstoff må man jo ha :yesnod:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Lingefan skrev 16 minutter siden:

Får liksom ikke må-ha begjær. Og drivstoffet er jo ekstremt lav kostnad (kanskje 10-15%) av mitt båtkost-hold. Bruker ca 30.000kr pr sesong i drivstoff. Ganske ubetydelig.

Skal vi se:  30.000 per sesong i drivstoff på en av båtene er ganske ubetydelig og utgjør kun 10/15% av ditt båtkost-hold, grei avklaring på ditt forhold til og tilgang av penger. Er du ellers fornøyd med din e-tron?

Tror neppe at så mange regner med å bytte ut sine to dieselgamper med elmotorer og cruise i 30 knop, men ikke alle trenger så stor båt eller har så dårlig tid, heldigvis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

53 minutes ago, volvo_penta_ said:

Forby vannskuter ja, er nok der man bør sette inn støtet! Miljøeffekten kan vel sammenliknes med å forby gressklippere med motor....

ja!! små firetaktere som brukes 5 timer i året..    Og hva tror han de bemidlede med store båter skal finne på i helger og ferier når de ikke skal kjøre båt? sitte hjemme i soffaen!!  da blir det nok helgereiser til Kontinentale byer med masse flyreising, og bygging av store hytter med masse fancy greier og materialer som lager et stort co2 avtrykk..  Fyll opp Skansen og Grillstad med El-båter så tror jeg strømnettet får seg en knekk, nåralle skal lade..

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

andersb skrev 7 minutter siden:

eldrift bør fungere utmerket på denne type båt, også seilbåter om du faktisk seiler, inn og ut av havn og evnt kipe sund har du jo mer enn nok rekkevidde til, men full gass ned til smogen fra oslo kan du glemme enn så lenge. 

Seilbåter skal jo krysse opp og ned kipe sund, men på åpent vann og god seilevind skal de gå for motor. Dette for å irritere alle med motorbåter. :wink:

andersb skrev 7 minutter siden:

Har brukt hva... 10-15k på drivstoff i år, trist sesong. Har brukt mer på banebilen (bra sesong) 

Jo mer penger jeg har brukt på bensin, jo bedre har året vært. Seilbåten går på diesel, så der er det andre målestokker. Bortsett fra 20 timer sammenhengende dieselbrukpga vindstille har de lengere overfartene vært seiling, så jeg kunne hatt elmotor på alle minus en tur.

Har i dag en fiskebåt som gjør 50 knop. Denne kunne vært byttet til en elbåt som gjør 7 knop. Men jeg vil aldri klare å få økonomi av ett slik bytte. De aller fleste turen er 1-2 nm så jeg klarer ikke å bruke nok bensin til å rettferdigjøre rentene på ny båt.

Grunntanken er at det mest økonomiske også er det beste miljømessig. Man må egenlig være politiker for å ikke se den sammenhengen.

4 minutes ago, pacuare said:

Jo mer penger jeg har brukt på bensin, jo bedre har året vært. Seilbåten går på diesel, så der er det andre målestokker. Bortsett fra 20 timer sammenhengende dieselbrukpga vindstille har de lengere overfartene vært seiling, så jeg kunne hatt elmotor på alle minus en tur.

Har i dag en fiskebåt som gjør 50 knop. Denne kunne vært byttet til en elbåt som gjør 7 knop. Men jeg vil aldri klare å få økonomi av ett slik bytte. De aller fleste turen er 1-2 nm så jeg klarer ikke å bruke nok bensin til å rettferdigjøre rentene på ny båt.

Grunntanken er at det mest økonomiske også er det beste miljømessig. Man må egenlig være politiker for å ikke se den sammenhengen.

Og for et enormt CO2 avtrykk om alle skal plutselig bytte ut motorbåtene sine med el båter!  vi er allerede på manko med mineraler for å produsere batterier bl.a. kobolt   det mest miljøvennlige er å beholde sine gamle båter i flere år til!  utskiftning er mer sansynlig når det finnesadaptere til å tilpasse eksisterende drivlinjer. Nå koster det over det dobbelte for en el-båt i forhold til en fosilbåt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 39 minutter siden:

Og for et enormt CO2 avtrykk om alle skal plutselig bytte ut motorbåtene sine med el båter!  vi er allerede på manko med mineraler for å produsere batterier bl.a. kobolt   det mest miljøvennlige er å beholde sine gamle båter i flere år til!  utskiftning er mer sansynlig når det finnesadaptere til å tilpasse eksisterende drivlinjer. Nå koster det over det dobbelte for en el-båt i forhold til en fosilbåt

Jeg tror nok en del med eldre båter godt kunne tenkt seg å spandert noen kroner på å bygge om til el drift. Spesielt hvis man har en gammel motor som kanskje likevel nærmer seg pensjonsalder. Jeg kunne vurdert å bytte til el drift men det finnes ikke løsninger og det finnes heller ikke infrastruktur derfor er det neppe noe å fundere på. Jeg tror ikke el båter kommer til å dominere på veldig mange år.

Sikkert fint å tusle avgårde helt (nesten helt) stille.

Miljømessig: heller tvilsomt.

Jf bil, så kreves mer energi i tilvirkningen, slik at båten skal gå noen timer før dette 'avtrykket' er spart inn og begynner å gå i pluss. Det inngår også noen komponenter som er interessante miljømessig både i fremstilling og avhending. Batterier er noe svineri.

Energien som skal til for å drive fartøyer frem, må jo komme fra et sted.

I Norge kommer el i det vesentlige fra ren fossekraft. I andre deler av verden er det ikke slik.

Dertil kommer el infrastruktur i havn. Dette er ikke i sin alminnelighet tilrettelagt for lading av mer enn et startbatteri.

Det normale er at brukeren skal betale for den investeringen også.

På saktegående fartøyer kan det muligens regnes hjem. På hurtiggående fartøyer; neppe.

Redigert av Havarita (see edit history)
Krimart skrev 43 minutter siden:

Er det ikke det de prøver på da? Gjøre det billigere å være "miljøvennlig" og dyrere å forurense. Men dessverre er ikke velgerene alltid enige da... 

De prøver, men jeg mener det er å feile. Subsidierer man noe er det ikke miljøvennlig. Da er det for mye ressurser til å produsere de såkalte miljøvennlige alternativene. Alt som koster penger krever ressurser. Og ressurser er miljøfiendtlig.

11 minutes ago, pacuare said:

De prøver, men jeg mener det er å feile. Subsidierer man noe er det ikke miljøvennlig. Da er det for mye ressurser til å produsere de såkalte miljøvennlige alternativene. Alt som koster penger krever ressurser. Og ressurser er miljøfiendtlig.

Helt enig! det er få som ser totalbildet!!  Vi sier gratis bomring og parkering for elbiler.. åj.. det ble mange av dem nå.. det går jo ikke...

-morten- skrev for 3 timer siden:

Og for et enormt CO2 avtrykk om alle skal plutselig bytte ut motorbåtene sine med el båter!   Nå koster det over det dobbelte for en el-båt i forhold til en fosilbåt

Nå er det vel ikke egentlig snakk om at alle skalbytte ut båtene med elbåter kun fordi elbåter har komet i markedet (noen få), men at folk ønsker å bytte til en ny/nyere båt eller det rett og slett er behov for å bytte ut motoren/e og da er det vel greit at elmotor/båter medeldrift produseres og kan være et alternativ.

Over det dobbelte for el-båt? Har du noen eksempler å vise til da som er direkte sammenlignbare? I drift er vel også en elbåt "noe" billigere/enklere/driftssikrere enn en bensin/diselmotor vil jeg tro.

En Polar 20 ' original koster 339.000 med en dieselmotor, med elmotor fra 379.000  mens den elbåten som var i Sandvika koster 370.000.

Mouche skrev for 13 timer siden:

Er du ellers fornøyd med din e-tron?

Tror neppe at så mange regner med å bytte ut sine to dieselgamper med elmotorer og cruise i 30 knop, men ikke alle trenger så stor båt eller har så dårlig tid, heldigvis.

E-tron er fin den. Meget god elbil med flott komfort og den fremstår som alt man trenger. Men jeg foretrekker bensinbiler (med skikkelig motorstørrelse riktignok).

Høy fart på sjøen handler ikke om å ha dårlig tid direkte, men om å kunne kjøre unna dårlig vær, rekke lange distanser per dag osv. I tillegg er det jo moro med litt fart.

Lingefan

13 hours ago, Mouche said:

Nå er det vel ikke egentlig snakk om at alle skalbytte ut båtene med elbåter kun fordi elbåter har komet i markedet (noen få), men at folk ønsker å bytte til en ny/nyere båt eller det rett og slett er behov for å bytte ut motoren/e og da er det vel greit at elmotor/båter medeldrift produseres og kan være et alternativ.

Over det dobbelte for el-båt? Har du noen eksempler å vise til da som er direkte sammenlignbare? I drift er vel også en elbåt "noe" billigere/enklere/driftssikrere enn en bensin/diselmotor vil jeg tro.

En Polar 20 ' original koster 339.000 med en dieselmotor, med elmotor fra 379.000  mens den elbåten som var i Sandvika koster 370.000.

alle de båtene som har vært omtalt i BM og Båtliv har hatt priser som er det dobbelte av tilsvarende båter med bensin/diesel. men klart prisene kommer jo ned når ting blir serieprodusert.  En Polar 20 er ferdig utviklet.. de nye el-båtene som er laga som elbåt fra bunnen av har en helt annen konstruksjon layout og design..Dem har brukt enormt med tid og penger på utvikling av skrogene for å tilpasse enten skroghastighet eller lettdrevenhet for båter som skal plane.  En elmotor er på sett og vis mer driftsikker rent mekanisk, men mer sårbar for styringsfeil og fukt.  Jeg er langt i fra imot El båter! synes utviklinga er spennende, og det er sikkert fint på en finværsdag å puttre rundt helt stille, men om totalpakken på en nyprodusert El-båt er noe mer miljøvennlig enn en 10år gammel båt med moderne 4t bensinmotor, er jeg veldig i tvil om... Som jeg skrev så er utbytting av drivlinje på eldre båter et veldig bra alternativ, men ennå er det såppas komplisert og krever så mye kunskap at dette ikke er noen plug and play ennå ihvertfal! Er jo noen eksempler der folk ikke har fullført eller bare gitt opp slike prosjekter..

https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=51621   En Yamarin eller Nordkapp med samme egenskaper,og enda mere fart koster vel fra 600-1mill

http://naturpress.no/2019/02/11/na-kan-det-bli-stillere-i-skjaergarden-norsk-elbatforening-stiftes/

litt annet konsept men, hadde lett skaffet tilsvarende båt til under halv pris.. da har du 1 mill på drivstoff og service utgifter!

Ser ut til at vi sammenligner helt forskjellige båter, type båt, for mitt fokus er på båter hvor en elmotor per idag er et realistisk alternativ både mht pris og ikke minst rekkevidde. Den båten jeg la ut link til og som kan prøvekjøres er nyutviklet, men allikevel prismessig helt på linje med en Polar 20 som du omtaler som ferdig utviklet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...