-morten-
4 minutes ago, pacuare said:Jo mer penger jeg har brukt på bensin, jo bedre har året vært. Seilbåten går på diesel, så der er det andre målestokker. Bortsett fra 20 timer sammenhengende dieselbrukpga vindstille har de lengere overfartene vært seiling, så jeg kunne hatt elmotor på alle minus en tur.
Har i dag en fiskebåt som gjør 50 knop. Denne kunne vært byttet til en elbåt som gjør 7 knop. Men jeg vil aldri klare å få økonomi av ett slik bytte. De aller fleste turen er 1-2 nm så jeg klarer ikke å bruke nok bensin til å rettferdigjøre rentene på ny båt.
Grunntanken er at det mest økonomiske også er det beste miljømessig. Man må egenlig være politiker for å ikke se den sammenhengen.
Og for et enormt CO2 avtrykk om alle skal plutselig bytte ut motorbåtene sine med el båter! vi er allerede på manko med mineraler for å produsere batterier bl.a. kobolt det mest miljøvennlige er å beholde sine gamle båter i flere år til! utskiftning er mer sansynlig når det finnesadaptere til å tilpasse eksisterende drivlinjer. Nå koster det over det dobbelte for en el-båt i forhold til en fosilbåt