-morten-
13 hours ago, Mouche said:
Nå er det vel ikke egentlig snakk om at alle skalbytte ut båtene med elbåter kun fordi elbåter har komet i markedet (noen få), men at folk ønsker å bytte til en ny/nyere båt eller det rett og slett er behov for å bytte ut motoren/e og da er det vel greit at elmotor/båter medeldrift produseres og kan være et alternativ.
Over det dobbelte for el-båt? Har du noen eksempler å vise til da som er direkte sammenlignbare? I drift er vel også en elbåt "noe" billigere/enklere/driftssikrere enn en bensin/diselmotor vil jeg tro.
En Polar 20 ' original koster 339.000 med en dieselmotor, med elmotor fra 379.000 mens den elbåten som var i Sandvika koster 370.000.
alle de båtene som har vært omtalt i BM og Båtliv har hatt priser som er det dobbelte av tilsvarende båter med bensin/diesel. men klart prisene kommer jo ned når ting blir serieprodusert. En Polar 20 er ferdig utviklet.. de nye el-båtene som er laga som elbåt fra bunnen av har en helt annen konstruksjon layout og design..Dem har brukt enormt med tid og penger på utvikling av skrogene for å tilpasse enten skroghastighet eller lettdrevenhet for båter som skal plane. En elmotor er på sett og vis mer driftsikker rent mekanisk, men mer sårbar for styringsfeil og fukt. Jeg er langt i fra imot El båter! synes utviklinga er spennende, og det er sikkert fint på en finværsdag å puttre rundt helt stille, men om totalpakken på en nyprodusert El-båt er noe mer miljøvennlig enn en 10år gammel båt med moderne 4t bensinmotor, er jeg veldig i tvil om... Som jeg skrev så er utbytting av drivlinje på eldre båter et veldig bra alternativ, men ennå er det såppas komplisert og krever så mye kunskap at dette ikke er noen plug and play ennå ihvertfal! Er jo noen eksempler der folk ikke har fullført eller bare gitt opp slike prosjekter..
https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=51621 En Yamarin eller Nordkapp med samme egenskaper,og enda mere fart koster vel fra 600-1mill
http://naturpress.no/2019/02/11/na-kan-det-bli-stillere-i-skjaergarden-norsk-elbatforening-stiftes/
litt annet konsept men, hadde lett skaffet tilsvarende båt til under halv pris.. da har du 1 mill på drivstoff og service utgifter!