andersb
Jeg liker jo kjøre fort, men mye av cruisingen min inn og ut til middagsbukta bryter jeg aldri 5.5 knop så kunne fint hatt eldrift dit, skal sies at selv med 12 sylindre i gang bruker jeg bare 1.8-2.1 liter i timen, så bespareelsen er ikke helt den store, man må like det fra teknologisk perspektiv.
Mange kunne med fordel cruiset med motorbåtene <5 knop med eldrift, lettere batteri i fremtiden kommer det nok ting. ala det vi ser på hybrid biler. Dette er både intressant for tunge cruisere, men også high performance båter, kjøre tomgang og nowake er ikke alltid det mest ideele, du legger på mange timer på maskinene, og overhalingsintervall er på timer, og relativt lavt.
Det å sammenligne en bil i si 120kmh og båt i plan funker ikke. Båt er så hinsides lite effektivt og i båten er det som å kjøre motoren i "dyno mode" hele tiden evnt verdens brattesete oppoverbakke med full last. Selv med hydrofoil og katamaran er båt tungt å drive.
Jeg har muligheten å marsje i 50knop i min raske fiskebåt/skjærgårdsjeep, og det gjør du ikke i mange timer med en elbåt. 32 fot og 2.8 tonn ca med maskiner som lar meg se 60 på topp. Det er bare å ta frem excel/kalkulator så ser man batteribehov og ladetid, den er betydelig. Når vekten går opp, går også forbruket opp på hele reisen og du får en ond sirkel.
Er batteri og elektronerd og har holdt på med det i relativt mange år nå, og utviklingen har vært ganske enorm, om det går sånn fremover også kan det bli bra.
Vil også påpeke at elbilen min er vesentlig raskere enn lingefan sin, stått mindre på verksted har den også gjort ;)