Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Da er det mange naive rundomkring.

Vi har idag flere fergesamband som er helelektriske.

"Yara Birkeland" som kommer til sommeren skal trafikkerer ruta Herøya-Brevik-Larvik helelektrisk.

"Color Hybrid" seiler elektrisk innaskjærs. Og det er ei diger ferge.

"Stena Jutlandica" er nå i fase 2. Den skal seile strekningen Vinga-GBG elektrisk. I fase tre ryker dieselmotorene ut, og den skal seile hele strekningen GBG-Frederikshavn helelektrisk.

 

Det er ikke noe nytt at de fleste er naive. Og det er i utgangspunktet en god egenskap, spør du meg. Da åpner man for ønskedrømming som igjen kan gi nye oppfinnelser. Det er faktisk ofte de smånaive som kommer lengst her i livet.

At ferger og skip bytter til elektrisk er meget bra. De er deplasementsbåter og passer bra til elektriske drivlinjer. Det er også de som forurrenser mest. Når det gjelder private båter og småbåter som går i over 15-20 knop og planende båter, som egentlig er svært lite effektive, er det derimot urealistisk. Strømforbruket på de krever flere tonn med batterier og det må være ladestasjoner og/eller aggregater/generatorer om bord for å holde ladingen i gang.

 

Men i en Polar 20 snekke er jo elmotor genialt. Tresylindret snekkemotor høres ikke så voldsomt flott ut uansett. Tresnekke med 1 sylindret tøffelyd er derimot motorlyden en del av opplevelsen.

Lingefan

Lingefan

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Da er det mange naive rundomkring.

Vi har idag flere fergesamband som er helelektriske.

"Yara Birkeland" som kommer til sommeren skal trafikkerer ruta Herøya-Brevik-Larvik helelektrisk.

"Color Hybrid" seiler elektrisk innaskjærs. Og det er ei diger ferge.

"Stena Jutlandica" er nå i fase 2. Den skal seile strekningen Vinga-GBG elektrisk. I fase tre ryker dieselmotorene ut, og den skal seile hele strekningen GBG-Frederikshavn helelektrisk.

 

Det er ikke noe nytt at de fleste er naive. Og det er i utgangspunktet et god egenskap, spør du meg. Da åpner man for ønskedrømming som igjen kan gi nye oppfinnelser.

At ferger og skip byttet tilelektrisk er meget bra. De er deplasementsbåter og passer til elektriske drivlinjer. Det er også de som forurrenser mest. Når det gjelder private båter og småbåter som går i over 15-20 knop er det derimot urealistisk.

 

Men i en Polar 20 snekke er jo elmotor genialt. Tresylindret snekkemotor høres ikke så voldsomt flott ut uansett. Tresnekke med 1 sylindret tøffelyd er derimot motorlyden en del av opplevelsen.

Lingefan

Lingefan

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Da er det mange naive rundomkring.

Vi har idag flere fergesamband som er helelektriske.

"Yara Birkeland" som kommer til sommeren skal trafikkerer ruta Herøya-Brevik-Larvik helelektrisk.

"Color Hybrid" seiler elektrisk innaskjærs. Og det er ei diger ferge.

"Stena Jutlandica" er nå i fase 2. Den skal seile strekningen Vinga-GBG elektrisk. I fase tre ryker dieselmotorene ut, og den skal seile hele strekningen GBG-Frederikshavn helelektrisk.

 

Det er ikke noe nytt at de fleste er naive. Og det er i utgangspunktet et god egenskap, spør du meg. Da åpner man for ønskedrømming som igjen kan gi nye oppfinnelser.

At ferger og skip byttet tilelektrisk er meget bra. De er deplasementsbåter og passer til elektriske drivlinjer. Det er også de som forurrenser mest. Når det gjelder private båter og småbåter som går i over 15-20 knop er det derimot urealistisk.



×
×
  • Create New...