Lingefan
Jens_P skrev for 4 timer siden:Bilen min, 1450kg med 105hk diesel bruker 0,5 liter pr. mil ved konstant hastighet 100km/t.
Båten min, 1550kg med 120hk diesel bruker 3,4 liter pr. mil ved konstant hastighet 38,9 km/t (21 knop).
Dette er et greit utgangspunkt når man skal begynne å sammenligne elektrisk fremdrift i bil og lystbåt.
Gir også et innblikk i energi-behov ved lading.
Planende båt er et energi-sluk sammenlignet med bil.
Elektrifisering av lystbåter vil tvinge frem både endring i bruksmønster og båt-typer.
Og det vil kreve investeringer i elektriske anlegg i båthavner for å kunne møte energi-behov til lading.
Nettopp. Det er rett og slett urealistisk og unødvendig. Og ekstremt dyrt for mange ulike, bare for å få gjennom en symbolsk politikk der vinningen går opp i spinningen. Produksjon av batterier og nye båter vil sørge for langt mer utslipp enn at folk bruker båten de allerede har. De fleste ligger mest stille i båter, mye kjøring er et ikke-problem.
Så er det et rekkeviddespørsmål:
En Model 3 går kanskje 40 mil i 120km/t på tørr vei i ideell temperatur. La oss si en båt i 30 knop nruker 5 ganger energien.
Det tilsvarer at en elbil ville kommet 8 mil dersom den bare er 21-25 fot på oppunder 2 tonn. 80km er vel 43 nautiske mil? Da har man 75kWh batteri.
La oss ta et tenkt scenario på øyemål hva jeg måtte gjort med min 42 foter:
En 42 fots båt veier 4-5ganger så mye (min veier ca 8 tonn), det betyr gjerne at du fort bør ha minst 4-5 ganger så mye batteri for samme rekkevidde. Batteripakken på 95kWh i en Audi e-tron veier 700kg. Det er piie mye som en D6350. Man bør ha minst 4 slike batteripakker i en 42 foter på 8 tonn + 2 stk elmotorer på drev.
Da går den 40-50 nautiske mil før den må lades med 400kWh ved neste båthavn. Det tilsvarer f eks Oslo-Tønsberg om man er heldig. En Audi e-tron lader omtrent raskest av alle elbiler og holder jevn hastighet på 150kw og lades 0-100% på 40-45 minutter.
Nå har vi fyllt opp båten 2800kg batterier, og har rekkevidde på bare 40-50 nautiske mil. Dissemkan lades opp på supercharger på 3 timer.... Man bør ha minst dobbel rekkevidde, og vår båt har minst 350-400 nm rekkevidde.
Elektrisk drivlinje i en planende 42 fots båt er nok langt unna...