-morten- Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Det blir litt som de første EL-bilene der man tok standard biler og putta inn batterier og elmotorer! noen hadde til og med gir!! De var ikke veldig vellykket.. Så kom bilene som var bygget som el-bil fra bunnen av, og da ble det jo fartt i sakene etterhvert! Føler vi er litt i samenlikningsfasen som tidlig elbilmarked i båtmarkedet nå! Selv om det egentlig ikke er direktesamenlignbart, da teknologien finnes i dag.. Båter og drivverk må bare tilpasses utstyret. Det er grunnen til at de båtene jeg synes er spennende og som jeg har linka til er mye dyrere enn tilsvarende fosilbåt! Redigert 27.August.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mouche Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 -morten- skrev 16 minutter siden: Så kom bilene som var bygget som el-bil fra bunnen av, og da ble det jo fartt i sakene etterhvert! Både ja og både nei som det heter? Ser man på to av de mest vellykkte elbilene som man kan kjøpe i dag og som gir både rimelig grad av størrelse, komfort og rekkevidde så er det to koreanere som i utgangspunktet er fossilbiler; Hyundai Kona og Kia e-Niro samt Nissan Leaf. Du tenker kanskje først og fremst på Tesla? Men liten tvil om at det er mye på gang når det gjelder elbiler, ikke minst tyskerne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 10 minutes ago, Mouche said: Både ja og både nei som det heter? Ser man på to av de mest vellykkte elbilene som man kan kjøpe i dag og som gir både rimelig grad av størrelse, komfort og rekkevidde så er det to koreanere som i utgangspunktet er fossilbiler; Hyundai Kona og Kia e-Niro samt Nissan Leaf. Du tenker kanskje først og fremst på Tesla? Men liten tvil om at det er mye på gang når det gjelder elbiler, ikke minst tyskerne. Annen diskusjon, men tenker mer på tyskerne ja.. så mange av dem på Frankfurtmessa i 17, men veldig lite interesse blandt andre Europeere.. Tessla hadde ikke stand inne en gang.. ikke en kjeft på standen der heller! Skal dit i år igjen og da rekner jeg med det er mere fokus på elbiler! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mulligan Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Lingefan skrev On 26.8.2019 at 7.45: Å innbilde seg at dagens dieselbåter skal bytte ut motorene med elektriske er nok veldig naivt. Da er det mange naive rundomkring. Vi har idag flere fergesamband som er helelektriske. "Yara Birkeland" som kommer til sommeren skal trafikkerer ruta Herøya-Brevik-Larvik helelektrisk. "Color Hybrid" seiler elektrisk innaskjærs. Og det er ei diger ferge. "Stena Jutlandica" er nå i fase 2. Den skal seile strekningen Vinga-GBG elektrisk. I fase tre ryker dieselmotorene ut, og den skal seile hele strekningen GBG-Frederikshavn helelektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Men de du nevner har vel ingenting med gamle fritidsbåter som kunne trenge ny motor å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Jeg liker jo kjøre fort, men mye av cruisingen min inn og ut til middagsbukta bryter jeg aldri 5.5 knop så kunne fint hatt eldrift dit, skal sies at selv med 12 sylindre i gang bruker jeg bare 1.8-2.1 liter i timen, så bespareelsen er ikke helt den store, man må like det fra teknologisk perspektiv. Mange kunne med fordel cruiset med motorbåtene <5 knop med eldrift, lettere batteri i fremtiden kommer det nok ting. ala det vi ser på hybrid biler. Dette er både intressant for tunge cruisere, men også high performance båter, kjøre tomgang og nowake er ikke alltid det mest ideele, du legger på mange timer på maskinene, og overhalingsintervall er på timer, og relativt lavt. Det å sammenligne en bil i si 120kmh og båt i plan funker ikke. Båt er så hinsides lite effektivt og i båten er det som å kjøre motoren i "dyno mode" hele tiden evnt verdens brattesete oppoverbakke med full last. Selv med hydrofoil og katamaran er båt tungt å drive. Jeg har muligheten å marsje i 50knop i min raske fiskebåt/skjærgårdsjeep, og det gjør du ikke i mange timer med en elbåt. 32 fot og 2.8 tonn ca med maskiner som lar meg se 60 på topp. Det er bare å ta frem excel/kalkulator så ser man batteribehov og ladetid, den er betydelig. Når vekten går opp, går også forbruket opp på hele reisen og du får en ond sirkel. Er batteri og elektronerd og har holdt på med det i relativt mange år nå, og utviklingen har vært ganske enorm, om det går sånn fremover også kan det bli bra. Vil også påpeke at elbilen min er vesentlig raskere enn lingefan sin, stått mindre på verksted har den også gjort ;) Redigert 27.August.2019 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Mulligan skrev for 2 timer siden: Da er det mange naive rundomkring. Vi har idag flere fergesamband som er helelektriske. "Yara Birkeland" som kommer til sommeren skal trafikkerer ruta Herøya-Brevik-Larvik helelektrisk. "Color Hybrid" seiler elektrisk innaskjærs. Og det er ei diger ferge. "Stena Jutlandica" er nå i fase 2. Den skal seile strekningen Vinga-GBG elektrisk. I fase tre ryker dieselmotorene ut, og den skal seile hele strekningen GBG-Frederikshavn helelektrisk. Det er ikke noe nytt at de fleste er naive. Og det er i utgangspunktet en god egenskap, spør du meg. Da åpner man for ønskedrømming som igjen kan gi nye oppfinnelser. Det er faktisk ofte de smånaive som kommer lengst her i livet. At ferger og skip bytter til elektrisk er meget bra. De er deplasementsbåter og passer bra til elektriske drivlinjer. Det er også de som forurrenser mest. Når det gjelder private båter og småbåter som går i over 15-20 knop og planende båter, som egentlig er svært lite effektive, er det derimot urealistisk. Strømforbruket på de krever flere tonn med batterier og det må være ladestasjoner og/eller aggregater/generatorer om bord for å holde ladingen i gang. Men i en Polar 20 snekke er jo elmotor genialt. Tresylindret snekkemotor høres ikke så voldsomt flott ut uansett. Tresnekke med 1 sylindret tøffelyd er derimot motorlyden en del av opplevelsen. Redigert 27.August.2019 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 andersb skrev 1 time siden: Jeg liker jo kjøre fort, men mye av cruisingen min inn og ut til middagsbukta bryter jeg aldri 5.5 knop så kunne fint hatt eldrift dit, skal sies at selv med 12 sylindre i gang bruker jeg bare 1.8-2.1 liter i timen, så bespareelsen er ikke helt den store, man må like det fra teknologisk perspektiv. Mange kunne med fordel cruiset med motorbåtene <5 knop med eldrift, lettere batteri i fremtiden kommer det nok ting. ala det vi ser på hybrid biler. Dette er både intressant for tunge cruisere, men også high performance båter, kjøre tomgang og nowake er ikke alltid det mest ideele, du legger på mange timer på maskinene, og overhalingsintervall er på timer, og relativt lavt. Det å sammenligne en bil i si 120kmh og båt i plan funker ikke. Båt er så hinsides lite effektivt og i båten er det som å kjøre motoren i "dyno mode" hele tiden evnt verdens brattesete oppoverbakke med full last. Selv med hydrofoil og katamaran er båt tungt å drive. Jeg har muligheten å marsje i 50knop i min raske fiskebåt/skjærgårdsjeep, og det gjør du ikke i mange timer med en elbåt. 32 fot og 2.8 tonn ca med maskiner som lar meg se 60 på topp. Det er bare å ta frem excel/kalkulator så ser man batteribehov og ladetid, den er betydelig. Når vekten går opp, går også forbruket opp på hele reisen og du får en ond sirkel. Er batteri og elektronerd og har holdt på med det i relativt mange år nå, og utviklingen har vært ganske enorm, om det går sånn fremover også kan det bli bra. Vil også påpeke at elbilen min er vesentlig raskere enn lingefan sin, stått mindre på verksted har den også gjort ;) 100% enig. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Jens_P Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Bilen min, 1450kg med 105hk diesel bruker 0,5 liter pr. mil ved konstant hastighet 100km/t. Båten min, 1550kg med 120hk diesel bruker 3,4 liter pr. mil ved konstant hastighet 38,9 km/t (21 knop). Dette er et greit utgangspunkt når man skal begynne å sammenligne elektrisk fremdrift i bil og lystbåt. Gir også et innblikk i energi-behov ved lading. Planende båt er et energi-sluk sammenlignet med bil. Elektrifisering av lystbåter vil tvinge frem både endring i bruksmønster og båt-typer. Og det vil kreve investeringer i elektriske anlegg i båthavner for å kunne møte energi-behov til lading. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
andersb Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Mål båten din i 100kmh ;) Jeg bruker 100-110 liter per time, når jeg kjører 100kmh med min båt. Med årets sommer kunne man lada med 6A og hatt nok strøm for alle turene må sies.. .:p Redigert 27.August.2019 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Jens_P skrev for 4 timer siden: Bilen min, 1450kg med 105hk diesel bruker 0,5 liter pr. mil ved konstant hastighet 100km/t. Båten min, 1550kg med 120hk diesel bruker 3,4 liter pr. mil ved konstant hastighet 38,9 km/t (21 knop). Dette er et greit utgangspunkt når man skal begynne å sammenligne elektrisk fremdrift i bil og lystbåt. Gir også et innblikk i energi-behov ved lading. Planende båt er et energi-sluk sammenlignet med bil. Elektrifisering av lystbåter vil tvinge frem både endring i bruksmønster og båt-typer. Og det vil kreve investeringer i elektriske anlegg i båthavner for å kunne møte energi-behov til lading. Nettopp. Det er rett og slett urealistisk og unødvendig. Og ekstremt dyrt for mange ulike, bare for å få gjennom en symbolsk politikk der vinningen går opp i spinningen. Produksjon av batterier og nye båter vil sørge for langt mer utslipp enn at folk bruker båten de allerede har. De fleste ligger mest stille i båter, mye kjøring er et ikke-problem. Så er det et rekkeviddespørsmål: En Model 3 går kanskje 40 mil i 120km/t på tørr vei i ideell temperatur. La oss si en båt i 30 knop nruker 5 ganger energien. Det tilsvarer at en elbil ville kommet 8 mil dersom den bare er 21-25 fot på oppunder 2 tonn. 80km er vel 43 nautiske mil? Da har man 75kWh batteri. La oss ta et tenkt scenario på øyemål hva jeg måtte gjort med min 42 foter: En 42 fots båt veier 4-5ganger så mye (min veier ca 8 tonn), det betyr gjerne at du fort bør ha minst 4-5 ganger så mye batteri for samme rekkevidde. Batteripakken på 95kWh i en Audi e-tron veier 700kg. Det er piie mye som en D6350. Man bør ha minst 4 slike batteripakker i en 42 foter på 8 tonn + 2 stk elmotorer på drev. Da går den 40-50 nautiske mil før den må lades med 400kWh ved neste båthavn. Det tilsvarer f eks Oslo-Tønsberg om man er heldig. En Audi e-tron lader omtrent raskest av alle elbiler og holder jevn hastighet på 150kw og lades 0-100% på 40-45 minutter. Nå har vi fyllt opp båten 2800kg batterier, og har rekkevidde på bare 40-50 nautiske mil. Dissemkan lades opp på supercharger på 3 timer.... Man bør ha minst dobbel rekkevidde, og vår båt har minst 350-400 nm rekkevidde. Elektrisk drivlinje i en planende 42 fots båt er nok langt unna... Redigert 27.August.2019 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Mouche Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Litt usikker på hvilken symbolpolitikk du har i tankene for det er vel ingen som har gjort eldrevne båter til politikk, ja i det hele tatt er det vel ingen partier som i særlig grad bryr seg om fritidsbåter eller omtaler dette i sine program lokalt, regionalt eller nasjonalt. Det er vel heller ingen som sier at man skal skrote sin fossildrevne båt for å kjøpe en ny båt drevet av en elmotor og derved redde klimaet eller miljøet. Det er også presisert en rekke ganger at å drive en 42 fots cabincruiser som vil kunne kjøre i 35 knop i timesvis ikke er særlig egnet for eldrift per i dag. I det hele tatt synes jeg vi kunne diskutere muligheter og når, hvor og/eller hvordan eldrift kan være fornuftig som et alterntiv og nettopp derfor la jeg ut link til en velegnet båt/båttype som kan være et svært interessant alternativ for en del av oss, langt i fra alle, hvis den størrelse/type båt er interessant uansett årsak. Vet du forresten hvor mye strøm det går med til å produsere en liter fossil brensel? Redigert 27.August.2019 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Lingefan skrev 52 minutter siden: Elektrisk drivlinje i en planende 42 fots båt er nok langt unna... Tror det er langt unna for eldre 31 fots seilbåter med 28hk gammel diesel også så der er du nok ikke alene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 bliss X skrev 4 minutter siden: Tror det er langt unna for eldre 31 fots seilbåter med 28hk gammel diesel .... Hvorfor det? https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=50217 https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=52148 https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=51152 https://www.seilas.no/?article_id=48215 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Så dette er hyllevare man kan bestille og få montert på nærmeste motorverksted? Rart det ikke reklameres mer Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Jeg kan ikke se at noen har hevdet at dette er hyllevare og kan monteres på nærmeste motorverksted så vet ikke helt hvor du har det fra. At det kan gjøres er helt klart og også at det kan tilpasses en eldre seilbåt på 31 for vil jeg også tro. Det har i alle fall blitt gjort på langt eldre båter enn det hvis det er båtens alder som volder deg bekymring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lingefan Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Det er utspillt fra MDG(ærne) at alle fritidsbåter skal elektrifiseres. Det er symbolpolitikk. Ingen signifikant miljøgevinst. Dessuten: At en 31 fot seilbåt på 20 år med fungerende dieselmotor skal gidde å bytte sin motor inn i en ny dyr elmotor og bygges om kraftig for masse penger er jo ønskedrøm. Mange har seilbåt fordi det er billig å bruke. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
bliss X Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Lingefan skrev 30 minutter siden: Det er utspillt fra MDG(ærne) at alle fritidsbåter skal elektrifiseres. gjelder det gamle båter også eller bare nye? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Ikke nok med at det er høye investeringskostnader, og lite effektivt å elektrifisere planenede båter. Det er "sløsing" med ressurser, skal man virkelig lage tusenvis av batteripakker som ligger uvirksomme i 6-8 mnd iåret? Kanskje kun brukes 3-4 uker på sommeren. Dette stinker symbolpolitikk lang vei. Få ferjer ol. over på strøn, de brukes 24/7 og er de reelle kildene til utslipp i skjærgården. Når det gjelder den hybrid balja til Colorline som drasser på 65 tonn batterier for å liste seg ut og inn Sandefjordsfjorden på strøm. Hva er det som lader opp de batteriene igjen, noen som vet? Hvis Colorline VIRKELIG ville redusere utslipp, hadde de avviklet hele ruta, hvis eneste formål er å få oss til å forbruke, forbruke og atter forbruke! Men det er det jo ikke penger i, så da er vi like langt, herreguuud jeg er lei dette symbolske miljøpjattet! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Lingefan skrev 1 time siden: Dessuten: At en 31 fot seilbåt på 20 år med fungerende dieselmotor skal gidde å bytte sin motor inn i en ny dyr elmotor og bygges om kraftig for masse penger er jo ønskedrøm. Mange har seilbåt fordi det er billig å bruke. Nå er det vel (fortsatt) ingen som snakker om å bytte ut en velfungerende motor? Etter hva jeg kan huske så er MDG for å fjerne momsen på eldrevne fritidsbåter, og det må da være positivt? Hva som ellers er deres offisielle holdninger til fritidsbåter har jeg ikke noen oversikt over, men hører gjerne hvis du har det. At bruken av fritidsbåter og deres påvirkning på klimaet er bare piss synes noe overdrevet, eller "underdrevet", hvis man kan tro på hva SSB hevder: I 2017 var det samlede klimagassutslippet fra fritidsbåter 531.000 tonn CO2-ekvivalenter, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Det er mye høyere enn for eksempel alle landets fiskebåter (339.000), og enormt mye mer enn samtlige motorsykler, mopeder og snøscootere til sammen (146.000). Redigert 27.August.2019 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sørlandet2 Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Ganske fascinerende at med å montere et par hundre kilo batterier i en fritidsbåt på et til ti tonn, så blir det plutselig miljøvennlig. Da glemmer man plutselig at de er bygd av produkter som ikke er særlig miljøvennlige, og vanskelig å resirkulere. Tenker på glassfiber, karbonfiber, bly, og annet. Samt maling og bunnstoff som vel ikke er helt bra.. Dette for at noen ganske få skal få seg en tur på fjorden. Men hvis det er alt som skal til for at politikere skal akseptere fritidsbåter i fremtiden, og med det subsidiere nødvendige lade-plasser og annen infrastruktur, så ja takk. Kjører gjerne el-båt jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Man har jo elbåtforeningen http://elbatforeningen.no Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 nomen skrev 1 time siden: Ikke nok med at det er høye investeringskostnader, og lite effektivt å elektrifisere planenede båter. Det er "sløsing" med ressurser, skal man virkelig lage tusenvis av batteripakker som ligger uvirksomme i 6-8 mnd iåret? Kanskje kun brukes 3-4 uker på sommeren. Dette stinker symbolpolitikk lang vei. Om folk får velge selv og velger en stillegående båt med vesentlig mindre vedlikehold og potensielt lave drivstoffutgifter... hva er problemet. Hvorfor legge seg opp i hva folk selv ønsker? Hvis jeg skulle kjøpt en nye og snerten seilbåt i dag ville jeg helt klart orientert meg for å se om det er båter med løsninger for inn- ut av havn elektrisk for å få dieseldyret på land en gang for alle. Samme om jeg skulle ha en båt type "kogg". nomen skrev 1 time siden: Hvis Colorline VIRKELIG ville redusere utslipp, hadde de avviklet hele ruta, hvis eneste formål er å få oss til å forbruke, forbruke og atter forbruke! Var et miljøregnskap på mest/minst forurensende måte å reise til Køben fra Oslo. Ble litt overrasket over at ferja er soleklart verste på utslipp, så kom fly, så bil, om bilen var full så var eksosbil helt greit og elbil slapp ut så lite at det ikke gjør noe særlig om en kjører alene. Men lavest kom tog. At en ferje får gå frem og tilbake uten å delta i noen reel trafikkløsning kun for å selge taxfree er pussig... egentlig på flere plan. En ting er forurensningen, at det blir gjort på den mest tenkelige forurensende måten, noe annet er at en aktivt underminerer hele skatte- og avgiftssystemet og fremmer salg av importvarer, mens vi ellers i landet må leve med redusert utvalg og tollmurer, og ditto dyre norske produkt, men som tross alt gir norske arbeidsplasser i bunn. Kan ikke se de helt store samfunnsmessige fordelene med å opprettholde den ruta. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Pinkvin skrev for 9 timer siden: Kan ikke se de helt store samfunnsmessige fordelene med å opprettholde den ruta. Det er nok heller ikke formålet, men på den annen side vil jeg ikke være med på å lovregulere bort tilbudet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Mouche skrev 51 minutter siden: men på den annen side vil jeg ikke være med på å lovregulere bort tilbudet. Det er det tydeligvis ingen politikere som vil/tør heller Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.