Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Sun Flyer skrev for 3 timer siden:

Enig. Foiling er nok en viktig del i å utvikle raske motorbåter med lite energiforbruk.

Hurtigbåt er ekstremt vekt sensitiv. Foil-borne kan gi gevinst i 40+ knop, men foil systemene gir båten gjerne en tilleggsvekt på 20%.

Om kravet til rekkevidde er liten nok vil det selvfølgelig virke, men et optimalt konsept med batteridrift er de ikke.

De steder jeg har sett foil-borne i kommersiell og militær sammenheng drives de av gassturbiner, fordi high speed diesler rett og slett er for tunge. Dette til tross for at en turbin brenner ca 30% mer fuel ved samme effektuttak.

 

For en lystbåt vil det kun bli ekstremt kostbart, og ekstremt gøyalt konsept.

- og nesten ingen bevegelser i sjøgang.

For alt annet enn transitt i høy hastighet, vil foilene bare være i veien.

Havarita

Havarita

Sun Flyer skrev for 2 timer siden:

Enig. Foiling er nok en viktig del i å utvikle raske motorbåter med lite energiforbruk.

Hurtigbåt er ekstremt vekt sensitiv. Foil-borne kan gi gevinst i 40+ knop, men foil systemene gir båten gjerne en tilleggsvekt på 20%.

Om kravet til rekkevidde er liten nok vil det selvfølgelig virke, men et optimalt konsept for batteridrift er de ikke.

De steder jeg har sett foil-borne i kommersiell og militær sammenheng drives de av gassturbiner, fordi high speed diesler rett og slett er for tunge. Dette til tross for at en turbin brenner ca 30% mer fuel ved samme effektuttak.

 

For en lystbåt vil det kun bli ekstremt kostbart, og ekstremt gøyalt konsept.

- og nesten ingen bevegelser i sjøgang.

For alt annet enn transitt i høy hastighet, vil foilene bare være i veien.



×
×
  • Create New...