Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

Havarita skrev for 8 timer siden:

??

Etter resonementet kreves altså mindre energi å forbrenne hydrokarboner til å produsere strøm, overføre til forbruker, lade batterier for så å omsette energien til bevegelse av en masse, enn å forbrenne hydrokarboner til å skape bevegelse av en mindre masse.

Alle energitransformasjoner er dessverre forbundet med tap, så denne energiligningen har formodningen mot seg og er fysisk umulig.

Det finnes diesel-elektriske fremdriftssystemer på store fartøyer, men ikke fordi det er energiøkonomisk (miljømessig) gunstig. 

 

En forbrenningsmotor har en effektivit på 30-40% En elmotor 85-90%. Det er derfor ekstremt mye mer energieffektivt med elmotor. I tillegg er det mer effektivt å transportere energien gjennom strømlinjer fremfor tankbiler. Så det er ikke fysisk umulig. Angående fordelene med Dieselelektrisk er det nettopp energiøkonomisk fordelaktig: Lavere drivstofforbruk, bedre effektivitet, høyere regularitet, lavere vedlikeholdskostnader, mer last, mindre bråk og vibrasjon: https://marine.mandieselturbo.com/docs/librariesprovider6/marine-broschures/diesel-electric-drives-guideline.pdf

 

Krimart

Krimart

Havarita skrev for 8 timer siden:

??

Etter resonementet kreves altså mindre energi å forbrenne hydrokarboner til å produsere strøm, overføre til forbruker, lade batterier for så å omsette energien til bevegelse av en masse, enn å forbrenne hydrokarboner til å skape bevegelse av en mindre masse.

Alle energitransformasjoner er dessverre forbundet med tap, så denne energiligningen har formodningen mot seg og er fysisk umulig.

Det finnes diesel-elektriske fremdriftssystemer på store fartøyer, men ikke fordi det er energiøkonomisk (miljømessig) gunstig. 

 

En forbrenningsmotor har en effektivit på 30-40% En elmotor 85-90%. Det er derfor ekstremt mye mer energieffektivt med elmotor. I tillegg er det mer effektivt å transportere energien gjennom strømlinjer fremfor tankbiler. Så det er ikke fysisk umulig. Avgående fordelene med Dieselelektrisk er det nettopp energiøkonomisk fordelaktig: Lavere drivstofforbruk, bedre effektivitet, høyere regularitet, lavere vedlikeholdskostnader, mer last, mindre bråk og vibrasjon: https://marine.mandieselturbo.com/docs/librariesprovider6/marine-broschures/diesel-electric-drives-guideline.pdf

 



×
×
  • Create New...