Jump to content

Elbåt kan prøvekjøres i Sandvika i helgen!


Mouche

Recommended Posts

Havarita skrev for 22 timer siden:

??

Etter resonementet kreves altså mindre energi å forbrenne hydrokarboner til å produsere strøm, overføre til forbruker, lade batterier for så å omsette energien til bevegelse av en masse, enn å forbrenne hydrokarboner til å skape bevegelse av en mindre masse.

Alle energitransformasjoner er dessverre forbundet med tap, så denne energiligningen har formodningen mot seg og er fysisk umulig.

Det finnes diesel-elektriske fremdriftssystemer på store fartøyer, men ikke fordi det er energiøkonomisk (miljømessig) gunstig. 

 

Nå er ikke min påstand at produksjon og bruk av elbiler er milvennlig, eller klimavennlig, men at alternativet, fossilbiler, er enda værre, dessverre. Hvilken påstand du hevder er fremsatt og som du hevder er fysisk umulig har jeg ingen kommentarer til. Man kan beviselig drive en elbil ti kilometer ved å bruke 1,2/1,6 kwt hvilket er noe bedre enn en fossilbil, ikke minst når det allerede er gått med like mys sreøm til å produsere/transportere osv en liten bensin/diesel. Trolig ikke uten grunn at ingen oljeselskaper eller raffinerier vil kommentere forbruket av strøm?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Sun Flyer skrev On 29.8.2019 at 10.38:

Og det er tull at man ikke kan bruke elmotor på planende båter.

 

Man kan selvfølgelig det.

- om kravet til rekkevidde blir lite nok.

 

Poenget er at det er ikke sikkert at elektrisk fremsdriftslinje og batterier er svaret, dersom man skal vurdere hva som er mest miljøvennlig eller beste løsningen for alle konsepter. 

Det kommer an på hva båten skal brukes til.

 

Sjøens Tesla: Artig konsept. Rekkevidde på 50nm (2t) er nesten til Danmark, og er ca 1/4 av hva jeg rekker på er 140liters bensintank og 20ft båt, men kanskje tilstrekkelig for noen formål.

Innovasjonen er jo først og fremst i foilene. Denne ville gjort seg bra (i transitt) med en påhenger også. Energibesparelsen blir like stor for det alternativet.

Kan få mye gøy for 2,5MNOK.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
Havarita skrev 5 minutter siden:

 

Sjøens Tesla: Artig konsept. Rekkevidde på 50nm (2t) er nesten til Danmark, og er ca 1/4 av hva jeg rekker på er 140liters bensintank og 20ft båt, men kanskje tilstrekkelig for noen formål.

 

Veldig ofte så drar folk frem de maksimale ytelsene, mens de i praksis 99% av tiden pusler i 6 knop til nærmeste gjestehavn, som ligger temmelig nært, og kobler til landstrømmen. 

 

De få som drar til Danmark med motorbåten sin ganske ofte må velge en annen løsning, eller ta Danskebåten ;-) 

 

En drar opp ikke reelle problemstillinger som ofte tar utgangspunkt i at hverken båtene, bruken eller infrastrukturen endrer seg. 

 

Om en vil være først ute så får en sikkert bryna seg hvis en ikke har en løsning tilpasset formålet. Om en prøvde å kjøre over fjellet til Vestland(et) i en Think for 20 år siden så fikk en det kanskje til, inklusive overnatting (er), i dag kan hvem som helst kjøpe hvilken som helst (el)bil i hvilken som helst bilsjappe og kjøre hvor de vil, også til Vestland(et) uten å anstrenge seg, og de vil kjøre langt billigere, stillere og uten eksoslukt. 

 

I båtverden har vi allerede seilbåter. 

Link to post
Krimart skrev for 16 timer siden:

 

En forbrenningsmotor har en effektivit på 30-40% En elmotor 85-90%. Det er derfor ekstremt mye mer energieffektivt med elmotor. I tillegg er det mer effektivt å transportere energien gjennom strømlinjer fremfor tankbiler. Så det er ikke fysisk umulig. Angående fordelene med Dieselelektrisk er det nettopp energiøkonomisk fordelaktig:...

 

Det er riktig som du hevder.

Men når man i resten av verden bruker en forbrenningsmotor til å produsere strømmen, kommer denne virkningsgraden i begynnelsen av kjeden uansett. Blir litt bedre når man også kan benytte overskuddsvarmen også.

I Norge har vi nær 100% vannkraft til el-nettet, så vi er i en særstilling i dette bildet.

Jeg kjenner godt til fordelene med diesel-elektriske systemer. Til noen bruksområder er de fantastiske. Og noen ganger kan man også finne energiøkonomisk vinning. Spesielt når man har varierende driftsmidler med ulikt pådrag. Veldig vanlig på offshorefartøyer. Ikke vanlig på hurtigbåter. Vi tro det ligger rasjonelle valg bak begge valgene?.

Link to post
Havarita skrev 12 minutter siden:

Det er riktig som du hevder.

Men når man i resten av verden bruker en forbrenningsmotor til å produsere strømmen, kommer denne virkningsgraden i begynnelsen av kjeden uansett.

Kullkraft er noe svineri og det er riktig at gamle kullkraft er omtrent like ineffektivt som en stempelmotor. Det hadde vært mye bedre om vi hadde atomkraft i stedet for kull, men uansett har moderne fossil-brensel (gass, olje, kull) -kraftverk virkningsgrad på over 60%, og dessuten stammer i dag (dvs 2017) 58% av energien i den såkalte EU-Mix fra kull, olje og gass;   https://www.wind-energy-the-facts.org/the-eu-energy-mix.html

Link to post
Pinkvin skrev 54 minutter siden:

 

Veldig ofte så drar folk frem de maksimale ytelsene, mens de i praksis 99% av tiden pusler i 6 knop til nærmeste gjestehavn, som ligger temmelig nært, og kobler til landstrømmen.

 

Ikke minst hevder dieselfolket her akkurat det når det er snakk omstort forbruk, høy pris osv Ja da benytter de nesten aldri båtens fart og forbruk, merkelig vikarierende kommentarer og meninger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Gunga Din skrev for 23 timer siden:

 

Her er ett annet eksempel

 

https://digital.di.se/artikel/deras-teslabat-ska-gora-havet-fossilfritt-tar-in-nya-miljoner

 

 

For o vare mer eksakt foiling teknikk og ikke planande.

 

Det står litt mer data om denne her:

 

https://www.dinside.no/motor/na-er-tesla-baten-pa-full-fart/70454795

https://dntv.dn.no/m/A4D5l69Y/langt-frem-for-sjens-tesla

https://elbilturist.wordpress.com/2019/06/20/flyvende-bat-med-minimalt-forbruk/

 

For å sette dette i litt perspektiv:

Motoren på 55kW veier kun 12 kg, men krever en batteripakke på henimot 400kg.

 

Det er ikke den elektriske installasjonen som gjør at denne bruker lite energi, det er en skrogvekt på kun 245kg (karbonfiber) og optimaliserte foiler.

 

Om man installerer en 75 hk påhenger i steder, og bruker resten av batterivekten til bensintank vil denne båten få en rekkevidde på 400nm i stedet for 50. Da er den interessant for langt flere, og blir sannsynligvis også rimeligere.

Link to post
Gudrun skrev for 3 timer siden:

Siden tråden handler om elbåter benytter jeg anledningen til å legge ut denne:

 

Denne måneden ble denne 13meters arbeidsbåten levert fra et norsk verft. Hybridløsning der ombord.

 

https://fiskeribladet.no/tekfisk/nyheter/?artikkel=68613

 

 

 

Den var interessant........kommer mer og mer

 

- Det er helt utrolig hvordan den fungerer. Den har lavt forbruk, og går helt stille. For en som er vant til å være på båter med vibrasjoner og støy, er det en ny måte å kjøre båt på, sier Hansen.

 

Har åkt med damp-båt noen ganger.........der er det også veldig lite vibrasjoner og støy!

 

men ren elbåt tror jeg bare jeg åkt til og fra Marstrand på 60-70-tallet......sporvognen

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Mulligan skrev for 2 timer siden:

Da vil jo båten få både miljø og klimaavtrykk. Da er vi like langt.

Det har jo produksjon og avhending av batterier også?

 

Ift bil har man færre driftstimer å fordele startulempen fra produksjon på. Og lite nedoverbakker underveis å regenerere energi fra.

 

For El-bil går krysningspunktet for positivt miljøbidrag på noen hundre tusen kilometer. Og avhenger veldig av hvilken agenda den som regner har.???

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...