Jump to content

Yamaha 9.9fmh totakt. Bytte til stålpropell. Verdt det?


Warewolf

Recommended Posts

Jeg har i dag en 2000 modell Yamaha 9.9FMH med en 9.25x10.5" alupropell. Motoren er trimmet opp til 15hk. Jeg vurderer å kjøpe en reservepropell og samtidig prøve andre størrelser og stigninger.

Men jeg ser jo greie priser på propeller i rustfritt stål. 

 

Så forstår jeg det slik at å gå over til stålpropell har positiv effekt på drivstofforbruk. 

 

Men er effektene så merkbare eller er det like greit å holde meg til alu? Jeg bruker båten mye til lengre campingturer med telt og fiskeutstyr. Så det går noen liter på en sesong. 

 

Båten er en liten lett 10' aluRIB. 

Redigert av Warewolf (see edit history)
Link to post

 Hei, dessverre er det ikke mye å hente på å skifte til stål. Forskjellen på materialene gjør at stål er stivere og at propellbladene ikke bøyer seg ved belastning.

kreftene du belaster en propell med når du har 15 hk som skal overføres til skyv i vannet er ikke store nok til at denne svikten eller bøyningen er merkbar.

Men det er alltid artig å se hva skifte av propell gjør på båtens oppførsel i vannet. Jeg ville prøvd Mercury Black Max, om det finnes for din aksling. Den kommer ofte best ut på fart til små lette båter.

Link to post

Tusen takk for utfyllende svar. Da regner jeg med at jeg holder meg til alu. 

 

Men forskjellige størrelser og stigninger kommer jeg til å teste. Båten brukes som sagt på langturer opp elver, fjorder og langs kyst. Med tung oppakning (eksepsjonelt bra lastekapasitet i RIBen). Men den brukes også til vannlek, morokjøring og annen aktivitet med fart og lett lastet båt. 

Så jeg tror jeg kommer til å ende opp med flere propeller og bytte ved behov ?

Link to post
Warewolf skrev for 9 timer siden:

Så jeg tror jeg kommer til å ende opp med flere propeller og bytte ved behov ?

 

det er nok det mest optimale, både med tanke på bruksegenskaper og økonomi :thumbsup:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for hyggelige ord. 

 

Grunnen til at jeg begynte å tenke på propeller er at yamahaen er ny i mitt eie. Jeg kjøpte den forrige måned. Jeg har også en 2003 Johnson GT totakt stående. Også en 10hk originalt men tunet opp til 15.

 

Jeg var en søndag ute og testet yamahaen rundt i oslofjorden noen timer. Bare to personer ombord. Jeg synes den var litt slapp med å få oss i plan i forhold til med Johnsonmotoren i samme båt. 

Synes det var litt mer fres i sistnevnte. Den toppet på rundt 6000rpm rett frem i rolig vann.

 

Yamahaen har jeg ikke fått målt enda. Tenkte å montere en fast turteller på styrekulten og ta en tur til snart. 

 

Kan feil propell kanskje hindre yamahaen å nå peak effekt? Og at den dermed oppleves litt slapp. Propeller har jeg begrenset kunnskap om.

 

Noen idé om passende propellstørrelser til en Yamaha 9.9fmh 15hk i 10' RIB med totalvekt fulltanket på litt over 100kg? Hvis grei aks, men toppfart er prioritert. 

 

Jeg er rimelig sikker på at motoren er oppjustert til 15hk. Men lager egen tråd om akkurat det. 

 

20190827_010041.jpg

Redigert av Warewolf (see edit history)
Link to post
Warewolf skrev 20 minutter siden:

Jeg synes den var litt slapp med å få oss i plan i forhold til med Johnsonmotoren i samme båt. 

Synes det var litt mer fres i sistnevnte. Den toppet på rundt 6000rpm rett frem i rolig vann.

 

Sikker på at Yamahaen er en 15-hester da? I alle fall slik jeg kjenner Yamahas siste serie med 9,9 totaktere er det kun den som heter Vmax Jr. som er en reell 15-hester. Kjennetegnes av et svart motordeksel med påskriften «Vmax Jr. (og motorkoden 63V, om jeg ikke husker feil i farten). Ble gjerne levert som 9,9hk med en form for gassperre, som kan tas vekk for å få 15hk. Den «vanlige» 9,9-hesteren kan gjøres om til  13,5hk ved å fjerne denne gassperren, men altså ikke 15hk uten å gjøre andre inngrep. I så fall kan dette være med på å forklare hvorfor Yamahaen virker å ha mindre fres enn Johnsonen.

Link to post
Hakkannen skrev for 7 timer siden:

 alle fall slik jeg kjenner Yamahas siste serie med 9,9 totaktere er det kun den som heter Vmax Jr. som er en reell 15-hester. Kjennetegnes av et svart motordeksel med påskriften «Vmax Jr. (og motorkoden 63V, om jeg ikke husker feil i farten). Ble gjerne levert som 9,9hk med en form for gassperre, som kan tas vekk for å få 15hk. Den «vanlige» 9,9-hesteren kan gjøres om til  13,5hk ved å fjerne denne gassperren, men altså ikke 15hk uten å gjøre andre inngrep.

Dette med Vmax for å bli 15hk gjelder ikke alle. Jeg har en 9,9 yamaha totakt, lik ts sin, som vi kjøpte ny i 1999, som ble 15 hk ved å fjerne blikket som begrenser vandringen på gasspjeld(forhandler viste dette velvillig) Om min motor er merket med 63V vet jeg ikke, men vi har verifisert at reedventiler har åpning på 6mm originalt, slik som 15hk. Mulig det kan være forskjell på årsmodeller, det vet ikke jeg noe om....

Link to post

Stålpropell på en 15hk har ikke så mye for seg, annet enn at den tåler en del mer om man slår borti noe.

Det som er viktigst er å finne den optimale størrelsen for din båt med normal last.

Vi har en 9.25x10.5" i stål på guttungens GH11 LS med Suzuki DT 9.9 (15).

Denne er med last litt treg i plan, men gjør 22-23 (GPS) knop med meg (85kg) alene i vanlig sjø.

Båten veier vel rundt 180kg.

 

Link to post

Er det slik at ved å gå til en mindre propell, så får jeg dratt motoren litt på turtall og sådann også kan vinne aksellerasjon OG toppfart? Synd ikke Yamaha og Johnson har samme propellaksling, for da kunne jeg kryssbyttet propeller og se om situasjonen snur seg. 

 

Jeg kan vel like greit ta motordiskusjonen her nå som motorens trimming ble topic. 

 

Motoren min har 63V stemplet inn i blokka. Når jeg titter inn i forgasseren ved gassen på full, så ligger throttlespjeldet helt vannrett (ingen plombe på gassen). Og reedventilene ser ikke ut til å være strupet da jeg skrudde den opp i går. Eller tar jeg feil? Vedlagt bilde. Ser veldig 15hp spec ut. 

 

Denne motoren skal kunne trimmes opp i 15 ifølge alt lesestoff jeg kommer over. Den er veldig lettstartet og går jevnt som en klokke ellers. 

 

 

20190826_194253.jpg

20190827_101859.jpg

Redigert av Warewolf
Skriveleif (see edit history)
Link to post
Warewolf skrev 13 minutter siden:

Er det slik at ved å gå til en mindre propell, så får jeg dratt motoren litt på turtall og sådann også kan vinne aksellerasjon OG toppfart?

I utgangspunktet vil mindre stigning (10,5 til 9,5) f.eks. gi raskere akselerasjon og høyere turtall, men lavere toppfart.

Selve diameteren er den samme men med mindre propeller mener vi stigningen hovedsakelig.

 

 

Link to post
LuckyFalls skrev 24 minutter siden:

I utgangspunktet vil mindre stigning (10,5 til 9,5) f.eks. gi raskere akselerasjon og høyere turtall, men lavere toppfart.

 

Det som LuckyFalls er teknisk riktig.

(meenn, ikke glem at dersom 9.5" stigning er den ideelle til din motor/båt så vil motoren dra mer turtall slik at det kan i praksis hende at du oppnår lik eller høyere toppfart, serlig ved lett båt)

Link to post
Mort1 skrev 32 minutter siden:

Ja, reedventilen din ser ut til å ha 15hk spec. Hvis jeg husker riktig, så har den andre typen 2mm åpning, men usikker på om jeg blander med den litt eldre typen 9,9 totakt......

 

Kan heller ikke finne det riktige tallet her jeg befinner meg nå, men utifra bildet er jeg helt enig med Mort1 om at du har 63V reedblokk / reedstoppere utifra bildet og ikke W63 som vel kun yter 13.5hk nominelt 

Vil ikke anbefale deg å øke den avstanden da det eneste du øker er bensinforbruket.... og ikke effekten  :crazy:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
LuckyFalls skrev for 4 timer siden:

I utgangspunktet vil mindre stigning (10,5 til 9,5) f.eks. gi raskere akselerasjon og høyere turtall, men lavere toppfart.

Selve diameteren er den samme men med mindre propeller mener vi stigningen hovedsakelig.

 

i denne hk klassen så endres ofte diameter også, slik at en propell med lavere stigning får større skyvekraft for å passe til en større/tyngre båt

 

Mulig bildet lyver litt, men syns denne propellvingen ser litt "kantete" ut i formen..? 

 

image.png.079d5fa5973b0395b5f9b2bacc133d52.png

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 3 timer siden:

i denne hk klassen så endres ofte diameter også, slik at en propell med lavere stigning får større skyvekraft for å passe til en større/tyngre båt

 

Nei, dersom vi holder oss til Yamaha 9.9FMH som denne tråden handler om så leveres det kun 9 1/4" diameter til denne motoren.

(at andre produsenter av propeller kan levere noe som passer på akslingen endrer ikke hva som er laget for denne motoren)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...