karilsen Startet 25.August.2019 Link til dette innlegget Startet 25.August.2019 Hei jeg har et spørsmål jeg håper båtfolket kan hjelpe meg med. Jeg kjøpte en brukt antares 680 (2016 modell) i vår, med en Suzuki 115 (40timer). Med kone, 2 barn, utstyr og bagasje så jobber denne fryktelig tungt. Kommer ikke over 24 knop. Snakket med en forhandler av Evinrude, og han har tilbydd meg grei pris på innbytte av motor, og montering av Evinrude 150 G2. Leser flere steder at 115 er max på denne båten, men selger av motoren mener det vil gå helt fint med 150HK på denne båten. Noen som har god peiling eller erfaring fra lignende? Jeg er veldig usikker på om jeg tør gå mot fabrikkens anbefalinger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kenneth82 Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Husk også at forsikringsselskap kan ha begrensninger på at båt ikke skal utstyres med større motor enn fabrikantens anbefaling. Dersom det betyr noe for deg. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Mistenker at du ikke har optimal propell. Hvilken fart ved hvilket turtall oppnår du når du er alene i båten? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Kompisen min valgte 140 hk suzuki istedenfor 115 hk på Antares 680, han angret ikke på det. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
ivar Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 abbor skrev for 9 timer siden: Mistenker at du ikke har optimal propell. Hvilken fart ved hvilket turtall oppnår du når du er alene i båten? En kollega av meg har en lignende båt (Hansvik 630) med samme motor , her sto det på en 21" propell som ga max turtall på 5200 med 2-3 i båten. Ned til 17" og den når 6000 alene og borti 28 knop , mot ca 23 knop tidlligere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
abbor Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Stort sett alle DF115 er levert med 21" propell. Erling Sande leverer ofte båtpakker med propeller som ikke egner seg. Eksempelvis Antares 580 leveres med propell som gjør at båten ikke går opp i plan med DF90A hvis den er tungt lastet. Jeg byttet til stålpropell på min Antares 650, var som å få en ny båt. Etter propellbytte begynte båten å reagere på at jeg trimmet ut motoren og grepet i svinger er noe helt annet. Det er verdt å prøve en stålpropell med egnet stigning. Jeg har en original Suzuki stålpropell, prøvde et par andre stålpropeller, men de fungerte ikke særlig bra. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 abbor skrev for 7 timer siden: Stort sett alle DF115 er levert med 21" propell. Erling Sande leverer ofte båtpakker med propeller som ikke egner seg. - trodde hele vitsen med å kjøpe en slik båtpakke var at importør hadde testet ut div. kombinasjoner og funnet fram til noe som fungerer høvelig greit til "normal" bruk... Suzuki kjører jo lav utveksling og stor diameter på propell ift konkurrentene, dermed ikke så godt propellutvalg i denne klassen. Fant feks ikke noe i 18" eller 20" stigning..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 23 minutes ago, ivar said: - trodde hele vitsen med å kjøpe en slik båtpakke var at importør hadde testet ut div. kombinasjoner og funnet fram til noe som fungerer høvelig greit til "normal" bruk... Suzuki kjører jo lav utveksling og stor diameter på propell ift konkurrentene, dermed ikke så godt propellutvalg i denne klassen. Fant feks ikke noe i 18" eller 20" stigning..? Det er desverre en god del useriøse aktører på markedet, og det slenges på utstyr og montering er heller ike etter boka bestandig.. De fleste som har kjøpt nybåt de siste åra sitter igjen med en haug småtterier. Noen er flinke på reklamasjoner og etterarbeid, mens andre rett og slett er veldig vanskelig å samarbeide med.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
karilsen Svart 26.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg skal få sjekket propell og gjøre en test av fart/turtall alene i båten. Hadde tidligere en Viknes 770, og delvis fått sjokk av forbruket på Antaresen :) Det går selvsagt fortere, men raser fort 30-40 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 går fort mye fuel når motoren jobber ekstra tungt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
karilsen Svart 26.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Ja, det er sant. Finner flere på forumet her som har satt trimflaps/plan på sin antares. Er det noen av dere som har anbefaling av forhandler/type for det? Kan jo sikkert hjelpe på det også Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Båten er godkjent for 150hk. Jeg hadde byttet til DF175A hvis jeg skulle ha byttet motor. DF150 og DF175 er samme basismotor, men DF175 har variabel ventilstyring. Den varible ventilstyringen er brukt til å øke dreimomentet i lav og mellomregisteret. Med en DF175 vil du få betraktelig lavere drivstoffforbruk enn med DF115. Jeg har DF175 på den andre båten min, og motoren er svært sterk på lavere og middlels turtall. Hadde egentlig planlagt å kjøpe DF150 fram til jeg så hva den variable ventilstyringen (VVT) bidrar med på lavt og middels tuirtall. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 tviler ikke for at vvt funker bra, men den kurven der mistenker jeg er tegnet hos markedsavdelingen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
abbor Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Markedsavdelingen vet sannsynligvis ikke hva dreiemoment er Sitér dette innlegget Link to post
gt19 Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 karilsen skrev for 21 timer siden: Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg skal få sjekket propell og gjøre en test av fart/turtall alene i båten. Hadde tidligere en Viknes 770, og delvis fått sjokk av forbruket på Antaresen :) Det går selvsagt fortere, men raser fort 30-40 liter i timen. Jeg hadde selv en Antares 6.80 med DF115 for et par år siden. Jeg lå på 0,9 - 1,1 l/nm når jeg marsjet på 20-22 knop. Hadde ikke trimplan. Husker dessverre ikke hvilken propell jeg hadde, men jeg fikk hevet motoren et par hull og fikk "ny" båt, både med tanke på forbruk og kjøreegenskap, bare med det. Hadde aldri problemer med å få båten i plan, selv med 4 voksne og full tank. Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
-morten- Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 16 hours ago, ivar said: tviler ikke for at vvt funker bra, men den kurven der mistenker jeg er tegnet hos markedsavdelingen Kurven der er nok propaganda,Selv har jeg hatt 5 biler med forskjellig type variabel ventiltider og ventil løft! Dette har igrunnen mye for seg, enten av effektmessige årasker eller drivstoffbesparende årsaker. Alt etter hva motoren er bygget for. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
pacuare Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Kenneth82 skrev On 25.8.2019 at 10.16: Husk også at forsikringsselskap kan ha begrensninger på at båt ikke skal utstyres med større motor enn fabrikantens anbefaling. Dersom det betyr noe for deg. Jeg fikk beskjed om at hvis det var årsaksammenheng mellom ulykke og motorstørrelse kan det bli avkortning. Da jeg så godt som aldri bruker de siste 1000 omdreiningene skal jeg være innenfor. Veldig behagelig med stor motor, gjør 23 knop på 3000 omdreininger, 6000 på maks. Lavere støynivå. Eneste er vekten som er litt høy. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Momentet på G2 er MASSIVT mye mer enn 4taktern du har fra før, det alene hjelper. at 115hk er max på denne virker veldig rart, hva står det på CE plata i båten? Har selv hatt 2stk G2 nå på e'e året er det vel og har ingen problemer med å anbefale de. Redigert 27.August.2019 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Det står 150 hk på den offisielle siden... Antar det bare finnes en type 680... https://www.beneteau.com/en/antares-outboard/antares-680 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
gt19 Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: Det står 150 hk på den offisielle siden... Antar det bare finnes en type 680... https://www.beneteau.com/en/antares-outboard/antares-680 På de første modellene var det max. 115hk (115hk var max på min 2013 mod) så mener jeg de økte til 150hk i 2016 Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
Cerberus Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 andersb skrev for 5 timer siden: Momentet på G2 er MASSIVT mye mer enn 4taktern du har fra før, Har du en kurve på dette 'massivt mye mer' momentet? og gjerne på alternativene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.