Jump to content

forbruksmåling på etec130hk

knufor

Recommended Posts

Kjøpte en etec130 for to år siden. Valget av denne ble gjort med reklame/omtale av muligheten til å lese kontinuerlig forbruk av bensin, for enkelt å kunne finne "økonomifart". Instrumentene lever ikke opp til forventningen, og etter flere runder hos leverandør, er jeg fortsatt ikke tilfreds. 
De tallene jeg kan avlese under kjøring endrer seg svært langsomt, og ingen av verdiene er i nærheten av å beskrive det faktiske forbruk (båten er tungdrevet, og gjentatte kontroller viser at den bruker 1,5 - 2 liter pr nautisk mil, oftere nær 2). Det vil si 30 - 40 liter pr time i planfart (20-21 knop)

Instrumentene har følgende enheter i displayet, verdier fra en tur på 30 nm med varierende fart, mest 20 knop):
TRIPS FAVG (viste jevne verdier mellom 15,8 og 16,9 LPH) LPH antyder vel liter pr time? Hva står TRIPS FAVG for?
Fuel Flow  (viste jevne verdier mellom 13,8 og 14,4 LPH) LPH antyder vel liter pr time?
Fuel Econ (viser konstant 1,1 KML (hva står det for))

Er det andre som har erfaringer med dette?

(På samme tur registrerte jeg også at motortemperaturen lå mellom 37 og 38 grader. Er dette normalt? Fikk fler ganger under bakking alarm for "too low engine temp"

P1790450.JPG

Når verdiene ligger stadig tyder dette på at dette er slags gjennomsnittmåling, som burde kunne nullstilles. 

Nå kjenner jeg ikke ditt bruk, men 15 liter per time kan høres riktig ut om du slår ut alt forbruk på en sesong med tomgangskjøring 5 knop-soner og lignende. 

Du burde kunne finne en meny der forbruket i realtid vises. Står det ikke noe om dette i manualen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...