Jump to content

Propell askeladden c62 cruiser

ejv

Recommended Posts

Har en askeladden c62 cruiser m 140hk Suzuki 4 takter. Lurer på hva som er standard propellstørrelse på en slik båt?

Får den bare opp i 27 knop og ikke noe mer enn 5000 omdreininger når jeg trimmer godt ut. Båten er helt ren under. Har fått tips om å sjekke propellstørrelsen. Det som sitter på den nå er en 3x14x21. Noen med lignende båt? Hva har dere? 

På min tidligere C62 med 140hk hadde jeg en 3x14x23 alu propp og fikk da 35-36 på 6000 omdreininger, jeg byttet til en lit mindre stål propell får den var tung og dra opp i plan med 4 voksne personer ombord, fikk da et par tre knop mindre topp fart men spratt rett opp i plan fulastet. Tror nok det er noe galt med maskineriet, om det er bensinmagel eller annet har jeg ikke anelse om.

Tror det kan være en god idé å sjekke vannutskillerfilter og finfilteret på selve motoren ja. Jeg har drenert tanken foran hver seong de siste årene. De første dråpene/liter ble sugd over i en klar plastflaske, og etter at tyngdekraften har virket en liten stund, ser man helt klart at det i tillegg til litt vann også er litt smuss. Hvis filtrene ikke har blitt byttet på noen år, kan dette godt være en hovedmistenkt til den manglende ytelsen.

Var en tur i båten i dag og lekte mekaniker. Tenkte jeg skulle sjekke vannutskilleren og skifte pluggene. 

Det første jeg la merke til når jeg tok av havnekalesja var lukten av bensin.

Jeg begynte så å skru av vannutskilleren som forøvrig satt veldig hardt fast. Måtte skru av hele feste for å komme skikkelig til for å dra av. Når jeg holdt på med dette så var det tydelig at det lakk bensin enten fra toppen av filteret eller fra noen av tilkoblingene. 

Når jeg etterhvert fikk av filteret så prøvde jeg å lese hva type det var, men teksten på filteret er delvis gnidd ut pga bensin og min kamp for å få det av. Synes det kanskje står mercury universal ett eller annet. Bilde er vedlagt. Kanskje det ikke er riktig filter? 

Uansett, tømte inneholdet og lot det stå en stund. Kunne ikke se at noe vann skilte seg ut. Litt bøss, men synes ikke det var mye, men jeg vet ikke hva som er vanlig. Bilder vedlagt. 

Så skrudde jeg alt sammen igjen og begynte på pluggene. Bilder av plugger vedlagt. De var tørre og litt hvite. Er dette normalt? 

Etter alt dette tok jeg meg en prøvetur. Den gikk ca 300 omdreininger bedre og nesten 29 knop, men dette var også første gangen jeg var alene i båten. Før når jeg ikke fikk mer enn 5000 hadde jeg med kone og 2 små unger. Kanskje 100kg tilsammen? Vet ikke hvor mye kone og småunger utgjør i omdreininger :). 

Etter prøveturen så kunne jeg ikke se noe bensin rundt vannutskilleren, men det kan jo fortsatt være at allt dette ikke er skikkelig tett? Regner med allt må være potte tett for å fungere optimalt? 

IMG_20190827_192259.jpg

IMG_20190827_195905.jpg

IMG_20190827_195911.jpg

IMG_20190827_195306.jpg

Men din hvite tupp på pluggen og rust på pluggens gjenger tyder på vann i sylinderen. Det er ikke bra. Om det kommer fra kjølevann eller vann i drivstoff, så tror jeg mest på vann fra kjøling. Dessverre. Noen steg for å undersøke videre:

Heavy rust or a white-tan accumulation on the electrode indicates water in the cylinder, resulting from a cracked cylinder or blown head gasket. Any wetness on the electrode that does not smell of gas or oil indicates the presence of water.

Look for white smoke that looks like steam and lasts a minute or more after start-up. Steam will not linger on the surface of the water, but rise up very quickly. Steam in the exhaust indicates that water has entered the combustion cylinders.

Pull the oil dipstick out of the engine case and examine the condition of the oil on the tip of the blade. Any creamy, frothy white or tan substance that resembles the consistency of a milkshake indicates the presence of water in the oil. Use a wrench or socket, depending upon the fastener devise, to remove the flame arrestor on the engine. If water dribbles out of the flame arrestor exhaust port, you have water in the cylinders.

Uff... Det hørtes jo ikke bra ut... Høres også dyrt ut... Jeg får prøve å sette den inn på verksted. Regner med en kompresjonstest finner ut om sylinderen er tett eller ikke? 

Byttet vannutskiller og fikk alt tett. Det var en blendingsplugg på vannutskillerholderen som lakk. Men, den går fortsatt ikke mer enn ca 5200 omdreininger og 29 knop. 

Jeg ser ingen tegn til hvit røyk fra eksosen. Jeg skal sjekke oljen på peilepinnen, men hvor/hva er flame arrestor? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...