ejv Startet 25.August.2019 Link til dette innlegget Startet 25.August.2019 Har en askeladden c62 cruiser m 140hk Suzuki 4 takter. Lurer på hva som er standard propellstørrelse på en slik båt? Får den bare opp i 27 knop og ikke noe mer enn 5000 omdreininger når jeg trimmer godt ut. Båten er helt ren under. Har fått tips om å sjekke propellstørrelsen. Det som sitter på den nå er en 3x14x21. Noen med lignende båt? Hva har dere? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Skulle tro denne båten ville klare rundt rundt 10 knop mer med en 140hk motor. Kanskje propellen er hakket for stor, men det er nok noe annet som er galt her. Ville fått sjekket motoren. Kanskje det mangler en sylinder? Sitér dette innlegget Link to post
ejv Svart 25.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Motoren høres fin ut når den går. Ikke noe fusking eller urytme som jeg kan høre. Jeg hadde vel hørt om den manglet en sylinder? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Vel, propellen er ikke helt feil. Hvis båten oppnår en maxfart på 35-37 knop, skulle du fått rundt 6000 i turtall (litt alt ettersom). Leste en test av C62 med 115, og den gjorde 32-33 knop. Tipper derfor at det er andre årsaker til lav fart og lavt turtall. Knekk på bensinslange? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Er propellern helt uskadd? Selv små skader kan gjøre stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 På min tidligere C62 med 140hk hadde jeg en 3x14x23 alu propp og fikk da 35-36 på 6000 omdreininger, jeg byttet til en lit mindre stål propell får den var tung og dra opp i plan med 4 voksne personer ombord, fikk da et par tre knop mindre topp fart men spratt rett opp i plan fulastet. Tror nok det er noe galt med maskineriet, om det er bensinmagel eller annet har jeg ikke anelse om. Sitér dette innlegget Link to post
ejv Svart 26.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Uff, da må jeg kanskje prøve å få en mekaniker til å se på det. Blir vel ikke lett nå. De har vel nok å gjøre med service og vinterkonservering på båter som skal i opplag... Kanskje det er bensinfilteret? Eller luftfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Tror det kan være en god idé å sjekke vannutskillerfilter og finfilteret på selve motoren ja. Jeg har drenert tanken foran hver seong de siste årene. De første dråpene/liter ble sugd over i en klar plastflaske, og etter at tyngdekraften har virket en liten stund, ser man helt klart at det i tillegg til litt vann også er litt smuss. Hvis filtrene ikke har blitt byttet på noen år, kan dette godt være en hovedmistenkt til den manglende ytelsen. Sitér dette innlegget Link to post
ejv Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Var en tur i båten i dag og lekte mekaniker. Tenkte jeg skulle sjekke vannutskilleren og skifte pluggene. Det første jeg la merke til når jeg tok av havnekalesja var lukten av bensin. Jeg begynte så å skru av vannutskilleren som forøvrig satt veldig hardt fast. Måtte skru av hele feste for å komme skikkelig til for å dra av. Når jeg holdt på med dette så var det tydelig at det lakk bensin enten fra toppen av filteret eller fra noen av tilkoblingene. Når jeg etterhvert fikk av filteret så prøvde jeg å lese hva type det var, men teksten på filteret er delvis gnidd ut pga bensin og min kamp for å få det av. Synes det kanskje står mercury universal ett eller annet. Bilde er vedlagt. Kanskje det ikke er riktig filter? Uansett, tømte inneholdet og lot det stå en stund. Kunne ikke se at noe vann skilte seg ut. Litt bøss, men synes ikke det var mye, men jeg vet ikke hva som er vanlig. Bilder vedlagt. Så skrudde jeg alt sammen igjen og begynte på pluggene. Bilder av plugger vedlagt. De var tørre og litt hvite. Er dette normalt? Etter alt dette tok jeg meg en prøvetur. Den gikk ca 300 omdreininger bedre og nesten 29 knop, men dette var også første gangen jeg var alene i båten. Før når jeg ikke fikk mer enn 5000 hadde jeg med kone og 2 små unger. Kanskje 100kg tilsammen? Vet ikke hvor mye kone og småunger utgjør i omdreininger :). Etter prøveturen så kunne jeg ikke se noe bensin rundt vannutskilleren, men det kan jo fortsatt være at allt dette ikke er skikkelig tett? Regner med allt må være potte tett for å fungere optimalt? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Jeg ville skiftet vannutskillerfilteret hvis det har flere år på baken. Skal ikke si noe om pluggene. Sikkert andre som kan mer om dette enn meg. Videre har du flere filtre og punkter som kan redusere bensintilførselen i motoren. Vises godt i denne videosnutten: Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 TS - Videoen som Solseng fant fram til deg gjør det jo til en enkel sak å drenere High Pressure reservoar og tappe det i et glass. Ser du vann i den prøven hadde jeg for egen del ikke gitt meg før alt vann "er drevet på sjøen" Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Men din hvite tupp på pluggen og rust på pluggens gjenger tyder på vann i sylinderen. Det er ikke bra. Om det kommer fra kjølevann eller vann i drivstoff, så tror jeg mest på vann fra kjøling. Dessverre. Noen steg for å undersøke videre: Heavy rust or a white-tan accumulation on the electrode indicates water in the cylinder, resulting from a cracked cylinder or blown head gasket. Any wetness on the electrode that does not smell of gas or oil indicates the presence of water. Look for white smoke that looks like steam and lasts a minute or more after start-up. Steam will not linger on the surface of the water, but rise up very quickly. Steam in the exhaust indicates that water has entered the combustion cylinders. Pull the oil dipstick out of the engine case and examine the condition of the oil on the tip of the blade. Any creamy, frothy white or tan substance that resembles the consistency of a milkshake indicates the presence of water in the oil. Use a wrench or socket, depending upon the fastener devise, to remove the flame arrestor on the engine. If water dribbles out of the flame arrestor exhaust port, you have water in the cylinders. Sitér dette innlegget Link to post
ejv Svart 1.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Uff... Det hørtes jo ikke bra ut... Høres også dyrt ut... Jeg får prøve å sette den inn på verksted. Regner med en kompresjonstest finner ut om sylinderen er tett eller ikke? Byttet vannutskiller og fikk alt tett. Det var en blendingsplugg på vannutskillerholderen som lakk. Men, den går fortsatt ikke mer enn ca 5200 omdreininger og 29 knop. Jeg ser ingen tegn til hvit røyk fra eksosen. Jeg skal sjekke oljen på peilepinnen, men hvor/hva er flame arrestor? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) ejv skrev for 1 time siden: men hvor/hva er flame arrestor? På din motor er det "luftinntaket" Du færreste påhengere har luftfilter men de har "flammedemper" som har til oppgave å hindre at motoren tar fyr ved tilbakeslag. Redigert 1.September.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.