Jump to content

Formpresset slange; orginal eller uorginal

Sebaldus

Recommended Posts

Tenkte å bytte ut slangen som går fra bunnen av varmeveksleren til vannpumpen på min MD 2020. Den flasser grønnmaling og ser litt suspekt ut. Sikkert i orden men når jeg likevel har tappet ned systemet tenkte jeg bytte den.

Vil helst ikke kjøpe orginal pga den pokkers grønnmalingen. Lurer derfor på om slike formede slanger er noe som kan lages etter mål hos f.eks Tess? Det er en veldig krapp U fasong på denne slangen. Ser det selges blå "silikon" slanger samt rillede radiatorslanger i bilbutikker. Er dette noe som duger? Vil ikke ha noe suspekte greier her men noe som virkelig holder og helst er bedre enn orginalt!

Du får nok det du trenger hos Tess. Ellers kan du nok bruke vanlig radiatorslange, men bytte-intervallene blir jo litt kortere; avhengig av hva strengen i slangen er laget av, og om det er saltvannskretsen vi snakker om.

Jeg kjøpte ny slange til septik-luftingen i sommer, rett nok bare 19 mm ID, men du verden hvor denne var bøielig; den kan legges i noen aldeles fabelaktige snurrer og u-svinger. Jeg kjøpte den hos Watski-butikken Gillow & Telle men det skulle forundre meget om ikk den slags finnes ho Tess i den dim. du trenger.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Takk for tips. Er ganske kraftig bøy på denne med 2 stk 90 grader i U fasongen. Men jeg skal ta den med til Tess å høre.

Hvis det ikke er maling på orginalen er det kanskje like greit. Skal bli artig å høre hva Volvo skal ha for 50 cm med slange...

<{POST_SNAPBACK}>

Volvo skal vel ha noen hundre spenn. Ta den grønne slangen din og vri den som om du skulle vri opp et vått håndkle, bruk gjerne krefter. Titt etter sprekker, også innvendig. Tåler slangen dette, så er den OK. Slike slanger har lett for å oppnå en levealder på ti år eller mer. Min 1993 Ford har originale kjøleslanger, det har også min 1995 Jeep. Disse slangene er helt ok, Hulda er f.d. gummiape, har litt peiling.

Takk for tips. Er ganske kraftig bøy på denne med 2 stk 90 grader i U fasongen.

Jeg hadde nylig behov for en lignende slange, med krappe bøyer. Løsningen ble å oppsøke et par vaskemaskinverksteder. Den beste slangen fant jeg i en kassert vaskemaskin og etter å ha skåret den ut med lommekniven ble vi enige om prisen - så langt fra "Volvopris" som det er mulig å komme - kr 0.00 :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei

Jeg er ikke særlig glad i slanger som blir bøyd slik at gummien står i spenn.

Gjelder tildels også de slangene som er laget fleksible, da de har en tendens til å få mye bøy i noen få riller, og sprekker der.

Hvis du ikke vil ha orginalt så anbefaler jeg syrefaste bend og rette slanger i endene. Om du må ha flere bend sveist sammen eller et bøyd rør blir en vurderingssak.

Lett å skaffe nye rette slanger en annen gang om nødvendig.

Mons

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...