thoham Startet 25.August.2019 Link til dette innlegget Startet 25.August.2019 (redigert) Jeg har en typisk hollandsk stålbåt på 32 fot med inngang akter. Jeg planlegger å bo i den store deler av året, og ønsker meg en skyvedør på siden. Ser ut til at det bør være en relativt enkel operasjon å ta ut det det midterste faste vinduet og skjære ut litt mer på undersiden. Så må det monteres skinner, dør og lås. Så er spørsmålet, hvor kan jeg få det gjort? Båten ligger i Halden nå, og jeg har fått vinterplass i Oslo fra 1 oktober, så helst et sted på denne strekningen. Synspunkter på materialvalg til dør, beslag, osv? Jeg skal også legge inn 220V i båten. Jeg skal bare ha et inntak, et lite elskap med jordfeilbryter/sikring og 3-4 stikk. Batteriladeren vil bli plugget i et av stikkene, men ellers skal det ikke være noe kontakt med båtens skrog eller 12V-system. Er det noe poeng med zinksaver på jordleder eller galvanisk skille? Synes for meg som en ganske enkel jobb, som jeg tenker at jeg kan gjøre selv. Noen grunn til at jeg ikke skal gjøre det selv? Tenkte Biltema...? Redigert 25.August.2019 av thoham (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Hei. Jeg hadde stålbåt i mange år. Da jeg kjøpte den var den 10 år gammel. Skyvedøra var da byttet ut med en teak dør som var henslet i forkant og slo utover. I følge selger var det vanskelig å få skyvedør til å tette skikkelig samtidig med at den rullet lett på skinnene. Kan se ut som du har bredde til dør med hengsle....... Ang. Landstrøm så bør du velge et anlegg alla Defa som er forhåndsgodkjent for selvmontasje. De har også zinksaver innebygget i skapet. Skal du følge monterings anvisningen så skal skapet i tillegg kobles til batteri minus med en jord leder. Hvor smart dette er i forhold til stålbåt kan diskuteres. Derimot så vet jeg at noen produsenter av stålbåt (Nederland)setter hovedstrøm bryter også på batteri minus til motor for ikke å ha en direkte sammenkobling av batteri minus til motor som igjen går i stål skroget. Dette ved enpolt strømanlegg på motor. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
thoham Svart 25.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Takk for tips. Har sett disse "plug & play"-kitene til Ratio og Defa, men de er jo grisedyre – spesielt Defa. Hvorfor bør jeg velge dem? Så vanskelig er det jo ikke å avmantle og feste kabler? Har forøvrig en jobb å gjøre på 12V-spaghettien, ikke godt å si hva som kobles ut og ikke av hovedbryter. Men det er en annen skål. Skjønner utfordring med tetting av skyvedør, men har sett noen konstruksjoner som ser fornuftige ut. Har dessverre ikke plass til dør som slår ut. Innover er neppe lurt. Ønsker dessuten kunne bruke den som luftevindu, uten full åpning. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 sikkert mulig å få til en bedre løsning med skyvedør enn den som var på min båt. Skal man følge forskriftene så har menigmann ikke annledning til å montere 220 volt som fast innstalasjon. Derfor er ferdige anlegg greie å har blitt brukt av de fleste båtprodusentene . Om du velger å bruke løst materiell er det mange hensyn å ta for at dette ikke skal bli helt galt. Spesielle krav til kabel er en ting. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
BØstrøm Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Gå på hjemmesiden til Manship Marine. De har gode dørløsninger mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 @Roger jopå foumet mener jeg monterte skyvedør på sin Motiva stålbåt. Ville muligens vært litt forsiktig med Manship Marine grunnet galv. tæring. Manship lager topp kvalitet, det er ikke problemet. Elektro, søk 'landstrøm' her på forumet, så får du info. 220 V om bord er underlagt samme krav til faglig kompetanse som på land. Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Quick har jo også noen landstrømpakker til greie priser ...Seatronic i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Det er rett noe av den beste investering jeg har gjort. potte tett selv med vind fra alle kanter. Vi skal seile nu ikke tid til mer nå. http://ertec.no/137/dorer Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Må bare spørre... Roger jo skrev for 5 timer siden: Det er rett noe av den beste investering jeg har gjort. Korleis gjorde du den investeringen ? Eg har ved fleire anledninger forsøkt å kontakte Ertec, og veit andre som også har gitt de opp. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Sjeldenutpå skrev 48 minutter siden: Må bare spørre... Korleis gjorde du den investeringen ? Eg har ved fleire anledninger forsøkt å kontakte Ertec, og veit andre som også har gitt de opp. Har ikke prøvd selv. Dog, money talks, gubban så gøyal jeg er! Burde være marked for et slikt foretak. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Har handlet hos Ertec, og endt opp med å handle hos Ertec direkte(danmark). Billig var det ikke, men gudavmeg så bra han leverte. Isolerglass i hele dekksalongen. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Hvor i Oslo fikk du plass , jeg også kan tenke meg en vinterplass i Oslo. jeg har skyvedør på sidene, veldig enkelt oppsett laget av mahogni og teak lister som er skrudd fra innersiden med karm, dør i teak , denne er i massiv teak lagd ved verftet i Holland oss Gruno. Men om jeg skulle byttet dører nå hadde jeg kontaktet Ertec som vist øverst her. jeg har skilletransformator og to polet anlegg på båten. jeg har ligget ute 2 sesonger og har ikke hatt noe tull med det elektriske. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Roger jo Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) thoham skrev On 25.8.2019 at 21.24: Jeg skal også legge inn 220V i båten. Jeg skal bare ha et inntak, et lite elskap med jordfeilbryter/sikring og 3-4 stikk. Batteriladeren vil bli plugget i et av stikkene, men ellers skal det ikke være noe kontakt med båtens skrog eller 12V-system. Jeg ringte og snakket med en fikk en prinsipp tegning På mail Rev av trebeslaget, fikk lånt en 2 m 40 mm firkant satte den fast med to tvinger For å se hvor jeg kunne plasere øvre skinne, så var det bare og bestemme seg for Bredde / høyde på lysåpningen. Og ta høyde for at det er/ var 6 / 10 ukers leveringstid. Det er mm presisjon en skal ha 1mm klaring til ramma rund baut. Godt med TEC7 og hadde laget til en trekloss som rammen hvilte på så var det bare å vente til en var sikker på at TEC7 var herdet. PS, om vinteren må en dra ut de to nederste tetningene i nedre skinne hvis en vil inn i båten etter regn snøfall og kuldegrader, en 2 min jobb. 220V kjøp Defa sin start pakke, en kan finne mye bra kabel i nyere kondemnerte biler. For å mykne opp limte jeg 2mm benkplate i speilen med 3M komtaktlim på boks det ble FJASKO når sommeren kom og platen fikk mange bulker. Limte på ny med et tynt lag med TEC 7 og noen strøk lakk og det ble bra. Redigert 27.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
thoham Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 jeb skrev On 26.8.2019 at 18.11: Hvor i Oslo fikk du plass , jeg også kan tenke meg en vinterplass i Oslo. jeg har skyvedør på sidene, veldig enkelt oppsett laget av mahogni og teak lister som er skrudd fra innersiden med karm, dør i teak , denne er i massiv teak lagd ved verftet i Holland oss Gruno. Men om jeg skulle byttet dører nå hadde jeg kontaktet Ertec som vist øverst her. jeg har skilletransformator og to polet anlegg på båten. jeg har ligget ute 2 sesonger og har ikke hatt noe tull med det elektriske. Skal ligge på Aker Brygge i vinter. Ser ut som at jeg ender opp med å få laget meg en lignende dør og karm i hardtre. Har ikke så lyst på aluminium. Kunne vært kjekt å se litt på din dørkonstruksjon, hvor ligger du? Sitér dette innlegget Link to post
thoham Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 @Roger jo Takk for bra innspill! Stusset over denne, kan du beskrive problemet litt? "PS, om vinteren må en dra ut de to nederste tetningene i nedre skinne hvis en vil inn i båten etter regn snøfall og kuldegrader, en 2 min jobb." Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Problemet er to tetningslister i sporet nedre skinne nede (GULT Merke) Den på utsiden fryser fast til døra og der døra ikke er er listene islagte så det blir trangt. derfor tar jeg tetningslistene ut om vinteren- eller en må dekke de til så snø og vann ikke kommer til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jeb Svart 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 thoham skrev On 10.9.2019 at 23.55: Skal ligge på Aker Brygge i vinter. Ser ut som at jeg ender opp med å få laget meg en lignende dør og karm i hardtre. Har ikke så lyst på aluminium. Kunne vært kjekt å se litt på din dørkonstruksjon, hvor ligger du? Spennende hva koster det og ligge ved akerbrygge, jeg ligger i østfold skjæløy slipp ikke så langt unna Engelsviken beklager veldig sent svar. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.