vribar Startet 26.August.2019 Del på Facebook Startet 26.August.2019 I mylderet av ekkolodd og spesifikasjoner synes jeg det er vanskelig og finne hvor dypt de ulike typer og modeller kan «slå».. Bunntegning er for meg som «havfisker» like interessant som «fiskesymbol».. Noen som har tips til 200+ visning med innvendig svinger? Takk og takk..! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 (redigert) Vil du ha et ekkolodd som viser bunnfisk (torsk etc) på store dyp? Eller kun bunnkonturene? Hvis det første så er lavest mulig kHz på svingeren best slik jeg har forstått det. 50 kHz er bedre enn 200kHz for å skille fisk fra bunnen. En annen ting er bredden på svingerens søyle. Jo bredere, jo mer uklare forhold på store dyp. Høyder og konturer "viskes ut" med bred stråle. De som virkelig har peiling på dette her på forumet, av de jeg kjenner til, er @Team Colibri og @abbor. Du kan søke opp Team Colibri på Facebook og spørre dem der. Pleier å få ganske klare svar på hva som anbefales. Dessverre følger det ofte med givere for "grunne forhold" i standardpakkene. Har selv en standardpakke fra Lowrance, med 83kHz som laveste frekvens. Skulle gjerne hatt 50 kHz. Nå er ikke dette direkte relevant til deg da du skal ha innvendig giver. Standardpakkene har som regel hekkgiver. Redigert 26.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jonas Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Hvorfor skal han ikke spørre her på BP, som vi andre også kan lære noe? Også facebook da! Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Ønsket om detaljert visning av bunnen på 200m+ og innvendig montert svinger, høres ut som en dårlig kombinasjon. Uten å kunne si det med 100% sikkerhet, tror jeg ikke dette lar seg gjøre med de svingerene som er på markedet som er beregnet på innvendig montasje. Du kan selvfølgelig montere en kraftig nok svinger som er beregnet på utvendig montering, innvendig. Resultatet skal jeg ikke uttale meg om. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 (redigert) Hvis du ønsker en kombienhet så anbefaler jeg Simrad NSS Evo3 eller Lowrance HDS Live, begge finnes i 7, 9, 12 og 16". Hvis du ønsker et rent ekkolodd er anbefalingen Simrad S2009. Som svinger anbefaler jeg Airmar M135M. Mulig denne svingeren må bestilles fra USA. Dette er samme svingerelement som i B175M og TM185M, men for innvendig montasje. Redigert 26.August.2019 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Jonas skrev 6 minutter siden: Hvorfor skal han ikke spørre her på BP, som vi andre også kan lære noe? Også facebook da! Han spør jo her. ? Men TeamColibri er mye mer aktive på FB enn her. Virker i alle fall slik, og dermed lettere å få tak i der. Men jeg tagget jo TC for at de skal kunne få en melding om denne tråden. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jonas Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Ok det, ser det nå. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Det som er aller viktigst for å få god tegning av bunn ved store djup er senderstyrken. Desse "standardsvingerene" som ofte følger med i en pakke mener jeg er på rundt 300w. Desse mister fort muligheten for å se noe særlig med fisk ved bunnen noe særlig dypere enn 50-60 meter og mister gjerne bunnlesing ved rundt 100-120 meter. En god svinger må ha god senderstyrke. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Det er ikke senderstyrken som er viktigst men følsomheten til svingeren og signalkonen til svingeren. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 abbor skrev for 2 timer siden: Det er ikke senderstyrken som er viktigst men følsomheten til svingeren og signalkonen til svingeren. Vet ikke helt hva du mener mes "følsomheten til svingeren", men hvis du med det mener hvor detaljert og skarpt bildet på skjermen fremstår, er det helt avhengig av svingerens senderstyrke. En svinger på 2kW gir et helt annet bilde av forholdene på 100m dyp enn en svinger på 350W. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Har Raymarine Axiom med gjennomgående bronsesvinger på min båt. Det dypeste den gir bilder av bunnen på er ca 225 meter. Er det dypere viser den ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 En svinger har ingen senderstyrke men kun en oppgitt max effekt den kan håndtere. En svinger er som en høyttaler og mikrofon for bruk i vann. Sendereffekten bestemmes av utgangen til ekkoloddet. Det er stor forskjell på kvalitet og egenskaper til svingere og ofte er svingeren av langt større betydning en ekkoloddet for og gi et gott bilde av hva som rører seg på bunnen når det blir litt dybde. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Med følsomheten menes piezoelmentets evne til å transformere elektriske signaler til akustisk energi når det sender og evnen til å omdanne akustisk energi til elektriske signaler når det mottar. Som eksempel kan vi se på Airmar P66 med max 600W effekt og TM260 med max 1kW sendeeffekt. På 50kHz er TM260 50x så følsom som P66, det er med på samme sendestyrke. Forskjellen på å operere TM260 med 1kW i stedet for 600W er bare en faktor 1.67, derfor er det følsomheten som er viktigst, ikke sendeeffekten. I tillegg må en ta hansyn til signalkonen, dette kan sammenlignes med ei lommelykt med variabel lysstråle. Hvis en samler lyset til en smal stråle før en mye kraftigere lys. Den samme effekten får en med en svinger med smal signalkon (strålevinkel). Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 abbor skrev for 4 timer siden: Med følsomheten menes piezoelmentets evne til å transformere elektriske signaler til akustisk energi når det sender og evnen til å omdanne akustisk energi til elektriske signaler når det mottar. Som eksempel kan vi se på Airmar P66 med max 600W effekt og TM260 med max 1kW sendeeffekt. På 50kHz er TM260 50x så følsom som P66, det er med på samme sendestyrke. Forskjellen på å operere TM260 med 1kW i stedet for 600W er bare en faktor 1.67, derfor er det følsomheten som er viktigst, ikke sendeeffekten. I tillegg må en ta hansyn til signalkonen, dette kan sammenlignes med ei lommelykt med variabel lysstråle. Hvis en samler lyset til en smal stråle før en mye kraftigere lys. Den samme effekten får en med en svinger med smal signalkon (strålevinkel). Man kan analysere alle parametre opp og ned og ut og inn, men fasitsvaret er at en 350W svinger ikke er brukbar på 200m+, uansett "følsomhet". En 1kW svinger vil derimot gi et tilfredsstillende resultat. Man må selvfølgelig også velge en frekvens som er tilpasset dybden, og det lar seg gjøre på de aller fleste ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Nei det er vel ikke fasiten. Med en skikkelig god svinger på 50 KHz vil du fint se bunnen på 500m med 350W sendereffekt. Og med noe av det skrotet folk limer fast inni båtene sliter en med og se bunnen på 200m med 1 Kw. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 (redigert) Bårdp skrev for 2 timer siden: Nei det er vel ikke fasiten. Med en skikkelig god svinger på 50 KHz vil du fint se bunnen på 500m med 350W sendereffekt. Og med noe av det skrotet folk limer fast inni båtene sliter en med og se bunnen på 200m med 1 Kw. Jeg har aldri sett bunnen på 500m med en 350W svinger, men det er nok bare et lite fåtall av det som finnes på markedet jeg har prøvd. Men allikevel, jeg tviler, men skal ikke påstå at det ikke går. T.S vil nok gjerne ha et hint om hvilke 350W svingere som viser bunn på 500m. Redigert 27.August.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Nå har ikke jeg sagt noe om 350W svinger men 350W sendereffekt fra ekkolodd. Og med en god svinger er det ikke noe problem å se bunnen på 500m. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Bårdp skrev 52 minutter siden: Nå har ikke jeg sagt noe om 350W svinger men 350W sendereffekt fra ekkolodd. Og med en god svinger er det ikke noe problem å se bunnen på 500m. Ok. Nå har jeg vel forlengst avslørt at jeg ikke er noen ekkoloddekspert, men tvert i mot har lært en god del av denne tråden. Var slett ikke klar over dette med følsomhet og sendereffekt fra selve ekkoloddet. Takker for utvidet kunnskap :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.